Jobba i travstall?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag är sugen på att börja jobba i ett travstall. Är dock lite nyfiken på rutinerna. Hur ser en vanlig dag ut? Är det fodring och utsläpp på morgonen, sen träning och sen insläpp, eller går allt i "skift"? Förstår att det kan vara helt olika från stall till stall, men generellt?

Hur stor personalomsättning är det vanligtvis i stall? Byts arbetskraften ut ofta?
Jag har nära till Jägersro. Har jag någon chans att få napp om jag bara traskar in och frågar i stallen om de behöver folk? Är de vana vid det?

Sv: Jobba i travstall?

Ursaktar for ett inlagg utan a, a & o....

I det senaste stallet jag jobbade i borjade vi senast 06.30.
Da slappte vi ut en del hastar, hade 3 hagar var sa jag brukade prioritera hastar som tranat/startat dagen innan, starthastar den dagen, eller hastar som absolut maste ut innan jogg/fortkorning.
Sedan borjade man skotta boxar och vid 07.30 sa var alltid forsta ''settet'' med fortkorningshastar. Hade jag hast som skulle trana fick man ju givetvis se till att vara fardigselad nar tranaren kom ;)

Sedan rullar dagen pa, man tranar hastarna, duschar, selar nya och mellan alltihop forsatte man skotta boxar om man hade nagra kvar. Ev byte i hagarna & nar allt var fardig tranat sa hade man ev. hastar att jogga. Sedan innan 12.00 var alla hastar inne och da fodrade en lunch medans resten hjalptes at att tvatta alla vagnar, selar, skydd osv...

Sen var det lunch & efter lunch borjade man fixa alla sina hastar..
Klara kring kl 16-17.00.

Hur stor personalomsättning är det vanligtvis i stall? Byts arbetskraften ut ofta?
Jag har nära till Jägersro. Har jag någon chans att få napp om jag bara traskar in och frågar i stallen om de behöver folk? Är de vana vid det?

Glomde svara... I varat stall var det ganska hog omsattning pa personal..
Jag tycker du ska aka dit och prata med ett par tranare, alt. ringa runt. Det varsta som kan handa ar ju att du far ett nej, fast a andra sidan sa far de reda pa att du ar intresserad vilket kanske medfor att de hor av sig i framtiden nar de behover folk :)
Lycka till!!

där jag jobbar extra ser det ut såhär ungefär:

04.30 hästarna får frukost(kraft)
05.00 ut med hästarna som sover inne och in med hästarna som sover ute. skotta boxar, fylla på hökorgar, göra mathinkar till lunch och middag.
06.30 frukost för människorna, dagen planeras (vilka hästar som ska köras i samma grupp osv)
07.00 selas första gruppen med hästar och körs ut direkt alla är färdiga.
varje skötare har mellan 3-5hästar att träna varje dag. hästarna duschas och får gå ut i hagen igen så fort dom torkat om dom går ute på dagarna.
11-13 ungefär då är hästarna färdigtränade och har fått lunch och man hinner slänga i sig själv lite lunch. sen packar man höpåsar till hagarna och fyller på foder i "sitt" stall osv.
14.00 börjar man skifta hästar igen, ut med hästarna som står inne på dagen o in med hästarna som varit ute. skotta boxarna som det stått hästar i.. Alla hästar borstas o visiteras och allmänt pyssel..
tidigast 16.00 får hästarna sista målet kraft för dagen.

Alla hästar har fri tillgång på hö(inne) och hösilage (ute).

inte särskillt stor omsättning på personal..

Senast ändrad:

i ett trav stall så är det ingen vila! har du stor erfarenhet av hästar? travtränare lfolk som jobbar på utan att man ska säga till dom vad dom ska göra.

Oj, jag har missat att ni svarat! Tack för era svar! Känns som om mina förväntningar stämmer rätt bra överens med verkligheten då.

Jag har stor erfarenhet av hästar, har ridit sedan -94, och haft halvfoderhäst ett par år. Har ingen större erfarenhet av trav, mer än att jag hanterat startande hästar och varit på Jägersro stallbacke när det är tävlingsdagar. Har kört icke-startande travhäst och har lite unghästvana.
Jag känner mig rätt säker på att jag skulle kunna klara mig hur bra som helst i ett travstall, men det känns skönt att ha lite koll på rutiner så att jag har lite kött på benen när jag ska ut och ragga ett jobb sen.

Hur funkar det förresten, äre bara till att gå in i stallarna och fråga? Jag kommer ju inte ha stallkläder på mig, så det känns lite "fel" att bara klampa in (mest bara därför, ja ;)). Finns det en stallägare i varje stall på Jägers?
Finns det nåt som kan vara bra att jag frågar om när jag är där?

Kan ju dela med mig av rutinerna i proffsstallet där jag jobbade/jobbar extra numer.

04.00 - Morgonfodring (Krafft), görs av banpersonalen
05.00 - De flesta skötarna dyker upp runt den tiden, tar ut passhästarna, mockar, höar, fyller ev vattenhinkar.
~07.00 - Frukost
08.00 - Första heatet kör ut. Därefter rullar körningen på heat efter heat tills alla är klara. Vissa dagar har man få hästar som går, och därmed gott om tid för lunch och annat pyssel i stallet. Andra dagar är lunch något man inte ens hinner fundera på, kanske slänger i sig något runt tre för att slippa vänta till middagen hemma.
Efter körning och lunch görs hästarna vid med borstning, liniment, bandage och allmän skötsel, och sen hemgång för skötarna runt 16-17 vanligtvis.

Ett par dagar i veckan börjar man sju, och dessa dagar står hästarna, och istället ströas alla boxar upp så det tar upp hela förmiddagen. Dessa dagar går också åt till besök av veterinär och massör.
Man jobbar var tredje helg, och dessa veckor är man ledig torsdagen innan, samt tisdagen efter sin helg.

i det stallet jag jobbar nu så brukar dom flesta börja jobba mellan 5.30-6.30.
Då fodrar man, släpper ut och mockar och äter frukost innan fortkörningen börjar (oftast mellan 7.30-8.00). Sen kör vi tidsenligt så man har lite extra tid mellan heaten att ev. mocka färdigt nån box, byta hagar. Vi brukar i regel ha merparten fortkörning tisdag och fredag och så kör vi långsamt dom andra dagarna. Så fortkörningsdagarna kan man sitta och köra mellan 8-15 om det vill sig så men då hinner man oftast göra nåt emellano också.
Runt klockan 10 fodrar vi lunch och runt 12 brukar hästskötarna äta lunch. Eftermiddagarna går åt till hästfix och långsamkörning. Runt klockan 16 fodrar man kväll och då är man i regel färdig också, möjligtvis fortkörningsdagar man blir kvar till 17-18 nånting beroende på hur många hästar man har fort.

*kl*
Är det helt omöjligt att jobba extra i travstall om man inte är en hejare på att köra häst? Jag har kört lite travare och en del annan körning men det är ju ett par år sedan jag körde "ordentligt" eller vad man ska säga.

det kan visst vara mycket välkommet med en extraarbetare som inte är så haj på körningen. "hos oss" t.ex. körs inga hästar alls på söndagarna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
3 142
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 746
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka