Sv: Jobba i rätt form
Att få en häst som inte är van att gå i form att gå i form är ett långtids-projekt. Har man väl gett sig in i det måste man fortsätta tills det visar resultat och det brukar vanligtvis ta 2-3 veckor och ytterligare 2-4 månader för att få den efterlängtade grunden. Även om det inte finns någon tid på hur länge det tar, utan det så så länge tills det blir bra. Men jag skrev hur länge det "kan" ta för många ger upp efter en vecka och säger "Det blev ingen skillnad".
Halter är väldigt effektiva och hjälper hästen att sätta under sig. Även om hästen inte går i någon form alls i varken igångsättningen från halt eller in i halten arbetar den med ryggen. Segar sig hästen in i halten eller från halten är dock ryggaktiviteten låg, viktigt att man är konsekvent och tydlig och att hästen reagerar direkt.
Jag tycker inte att man ska kräva att hästen böjer på nacken utan det räcker med att man håller i tygeln så att man har kontakt med munnen, dvs. inte glappande tygel.
Sen skulle jag ge tipset att hon gör halter vid varje ridtur, ganska ofta, det kan kännas tråkigt efter ett tag men ska hästen bli fin får man lida pin och inte ge upp. Jätte bra är också att man göra halt innan man fattar trav och travar till exempel 8 steg, beroende på hur många man andser att hästen orkar "hålla igång" och arbeta med hela kroppen och sen gör man halt som avbrott. Även galopp några steg är bra. Har man tillgång till någon uppförsbacke att rida i kan det vara ett alternativ någon dag i veckan.
När man känner att hästen börjar lätta och ge efter när det gått någon månad kan man prova att galoppera direkt från trav och vice versa och börja träna tempoväxlingar. Jag brukar vänta med detta tills hästen blivit lite starkare eftersom att detta kan vara ganska jobbigt med en häst som inte än är så stark i bakkärran.
Jag brukar skippa skolor med en häst som inte är van att arbeta i form, mestadels för att jag tycker att det är roligare att göra övergångar. Sluta/öppna på en volt brukar jag däremot tycka är ok. Så mycket beror på vad man själv är för människa, det är viktigt att man själv tycker att det är roligt!