Jobba halv månad efter föräldraledig, undvika?

Magnum

Trådstartare
Det fanns en tråd här en gång om detta men vet inte vad jag ska söka på.:(

Min undring är om hur första lönen påverkas av om man börjar jobba mitt i en månad.

Minns att i den tråden diskuterades detta då personen fick lite lön mot arbetad tid, vilket verkade vara som det skulle trots att det låter udda.
Hon jobbade typ en vecka men fick så lite betalt att det hade varit bättre att ha varit hemma. Jag förstod hälften men minns att detbästa vore helt enkelt att aldrig börja mitt i en månad för att undvika detta.

Så frågan är nu, om det gäller alla företag?
Någon som förstår vad jag menar? :o
Någon som råkat ut för det?

Misstänker att mitt lönekontor (stort företag förvisso) inte skulle fatta vad jag menade om jag ringde eftersom jag inte själv vet vad jag menar :o:angel: dvs jag skulle bli duktigt dumförklarad :grin:

Det fanns en tråd här en gång om detta men vet inte vad jag ska söka på.:(

Min undring är om hur första lönen påverkas av om man börjar jobba mitt i en månad.

Minns att i den tråden diskuterades detta då personen fick lite lön mot arbetad tid, vilket verkade vara som det skulle trots att det låter udda.
Hon jobbade typ en vecka men fick så lite betalt att det hade varit bättre att ha varit hemma. Jag förstod hälften men minns att detbästa vore helt enkelt att aldrig börja mitt i en månad för att undvika detta.

Så frågan är nu, om det gäller alla företag?
Någon som förstår vad jag menar? :o
Någon som råkat ut för det?

Misstänker att mitt lönekontor (stort företag förvisso) inte skulle fatta vad jag menade om jag ringde eftersom jag inte själv vet vad jag menar :o:angel: dvs jag skulle bli duktigt dumförklarad :grin:

Du får ju lön för de dagar du arbetat, det blir ingen skillnad om du börjar i början, mitten eller slutet av månaden? Ju fler dagar du arbetar, ju mer lön får du. Och tvärtom.

Minns tråden du syftar på och var det inte så att det fanns en löneskuld sedan tidigare?

Jag började jobba den 7e i månaden och fick en heltidslön minus avdrag för föräldraledighet 1-6e och jag hade även en löneskuld som räknades av. Dock blev utbetalningen ändå bra tack vare skattejämkning. Så den summan du får utbetald kan påverkas av både det ena och det andra men lön får du för varje dag du arbetar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 787
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 447
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar