Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Havsluft

Trådstartare
Arbetslös och måste snart söka alla jobb som finns. Idag stötte jag på en gammal kollega som har gått till ett företag som har värderingar och arbetssätt som jag tycker är fel och inte vill stå bakom, vägrar teckna kollektivavtal tex. När hon hörde att jag var utan jobb blev hon eld och lågor och skulle be snickeri kontakta mig.

Det är ju trevligt om någon kan erbjuda ett jobb men för mig är det oerhört viktigt att jag står för värderingar och att allt går rätt till. Företaget har varit omskrivet i media och jag vill inte förknippas med det/ha det i mitt CV.

Jag jobbar med arbetsgivarfrågor/HR :meh:. Funderar på att starta eget och skulle kunna göra det parallellt men det känns fel fel fel!!!

Men, är inte i den ekonomiska sitsen att jag kan tacka nej till ett jobb. Arbetsförmedlingen skulle väl inte heller gå med på att man tackar nej, behöver väl inte berätta heller... Hur gör man om situationen blir aktuell?
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Det är ju trevligt om någon kan erbjuda ett jobb men för mig är det oerhört viktigt att jag står för värderingar och att allt går rätt till. Företaget har varit omskrivet i media och jag vill inte förknippas med det/ha det i mitt CV.
Skänk en tacksamhetstanke till att du bor i Sverige och att du kan tänka på det där sättet om ett arbete.
gulan
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Skaffa egen firma och sälj din tjänst till dom så behöver du inte skriva deras namn på framtida cv:n?
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Skaffa egen firma och sälj din tjänst till dom så behöver du inte skriva deras namn på framtida cv:n?

Men det känns ändå fel efter ha tänkt lite... Hur gör andra konsulter? Jobbar för något de inte tror på eller går in för att förändra allt?
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Du får tacka nej till hur många jobb du vill - bara du inte förväntar dig ekonomiskt stöd från någon annan än dig själv och dina närmaste.

Jag har aldrig jobbat hos någon arbetsgivare som haft kollektivavtal och är stolt över det som företagen uträttat. Så just en sådan grej, om det inte är förenat med andra saker - tycker jag är nonsens i meningen värderingar. Men det är ju upp till var och en att bedöma.

Som sagt, så länge man sköter sin egen försörjning kan man tacka nej till jobb helt utan anledningar.
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Jag tycker det är bra att det finns arbetsgivare som inte tecknar kollektivavtal, eftersom jag själv vill förhandla om min egen lön. En så viktig sak (för mig) ska vara utan inblandning av ett politiskt knutet fackförbund som dessutom representerar ett föråldrat industrisamhälle.

Om du tycker att företaget har fel värderingar, och om du nu råkar få jobbet, så kan du väl börja jobba med att försöka förbättra värderingarna? Särskilt om du jobbar med HR-frågor så kan det hamna på tapeten.
Vänd på steken och se möjligheterna istället. Det är inte Gulag du söker jobb på.

/V
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Idag får man nog vara nöjd med det arbete som erbjuds oavsett om man är nöjd eller inte. Tillsvidare kan man få leva med tanken att ett jobb är ett jobb..
Jag själv och många i min närhet är arbetslösa, att vara allt för kräsen funkar inte utan man får söka det som finns, även spontana ansökningar och hoppas på napp.

Likaså får folk fortfarande ta andra jobb ofta än det de är utbildade till/har jobbat med för att det inte finns lediga sådana jobb..
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Du kan förhandla din egen lön oavsett. Kollektivavtal garanterar bara en lägstanivå
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Du får tacka nej till hur många jobb du vill - bara du inte förväntar dig ekonomiskt stöd från någon annan än dig själv och dina närmaste.

.

Enig!! Lyxen att tänka på värderingar etc kan man göra när man har försörjningen tryggad.
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Du kan förhandla din egen lön oavsett. Kollektivavtal garanterar bara en lägstanivå

Och då är det vanligt att arbetsgivaren sätter det som mall och avviker knappt alls.

Jag säger inte att kollektivavtalen inte är viktiga för utvecklingen på arbetsmarknaden men de passar verkligen inte alla arbetsgivare och arbetstagares relationer.
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Arbetslös och måste snart söka alla jobb som finns. Idag stötte jag på en gammal kollega som har gått till ett företag som har värderingar och arbetssätt som jag tycker är fel och inte vill stå bakom, vägrar teckna kollektivavtal tex. När hon hörde att jag var utan jobb blev hon eld och lågor och skulle be snickeri kontakta mig.

Det är ju trevligt om någon kan erbjuda ett jobb men för mig är det oerhört viktigt att jag står för värderingar och att allt går rätt till. Företaget har varit omskrivet i media och jag vill inte förknippas med det/ha det i mitt CV.

Jag jobbar med arbetsgivarfrågor/HR :meh:. Funderar på att starta eget och skulle kunna göra det parallellt men det känns fel fel fel!!!

Men, är inte i den ekonomiska sitsen att jag kan tacka nej till ett jobb. Arbetsförmedlingen skulle väl inte heller gå med på att man tackar nej, behöver väl inte berätta heller... Hur gör man om situationen blir aktuell?
Din fråga påminner mig om när jag läser tidningsartiklar eller människor på nätet som berättar om det "hemska systemet" där man tvingas söka jobb i hela Sverige som arbetslös. Och man anser sig t ex inte kunna flytta x antal mil bort på grund av familj, släkt, vänner. osv.

Det som alltid slår mig är att VILL man verkligen INTE ha jobbet så kan det väl ändå inte vara så himla omöjligt att göra sig till en usel kandidat?

Om du nu blir uppringd och absolut INTE vill jobba där så är det väl egentligen bara att låta konstig i luren. Avmätt, ointresserad, spydig, you name it. Om du mot förmodan ändå kommer på intervju kan du klä dig helt fel, strunta ta i hand, agera besserwisser eller kräva orimliga personalförmåner kombinerat med skyhög lön så lär de väl knappast välja att anställa dig? Förresten; du har ju redan världens bästa utgångsläge för att inte få jobbet som inte ens innebär att du behöver spela någon roll. Kritisera företaget stenhårt utifrån din uppfattning om kollektivavtal och ifrågasätt deras värderingar och sätt att behandla sina anställda rejält så ....ja, du förstår nog hur jag menar.

Det förvånar mig om ett företag som behöver en HR-person skulle behöva "headhunta" genom att ringa upp anställdas bekanta. Det är ju inte direkt någon brist på HR-folk. Om du nu inte har någon extremt nischad kompetens som just passar detta företag som handen i handsken.
De flesta som tänkt sig anställa en personalare lägger väl ut en annons? Och i de flesta fall gissar jag de får ganska många bra kandidater att välja mellan.

/själv HR-person
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Jag har avstått från jobb hos arbetsgivare där jag verkligen inte har kunnat tänka mig att jobba. Fast ingen av gångerna har jag haft a-kassa som ställt till det för mig...
Första gången var i min ungdom, då nekade jag att jobba på ett ställe där de slaktar och förädlar råvaran av kyckling. Jag har ju valt bort att hantera (och äta) kött för att jag har svårt att klara av konsistensen och doften av det, så jag kände mig som HELT FEL person till det jobbet.
Andra gången var bara något år sedan då jag blev erbjuden ett chaufförsjobb, som först lät ganska bra men vid närmare kontroll skulle det dels innebära att jag bara skulle vara hemma varannan förmiddag - vilket inte skulle fungera med mitt privatliv med både familj och djur på gården - och dels visade det sig att man dessutom skulle behöva bryta mot arbetstidslagen varje arbetspass, då körtiden var alltför snävt tilltagen. Och DÄR blev det tvärnit från min sida. Att de dessutom inte ens ville betala avtalsenlig lön gjorde att företaget hamnade på min svarta lista även för framtiden.
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Man tar jobbet och så fortsätter man söka jobb och säger upp sig om det dyker upp något bättre.

På CVt måste det väl ändå se bättre ut att ha jobbat än inte.
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Om du behöver jobbet har du ju knappast ngt annat val än att bita ihop och arbeta på medan du söker andra jobb ... Men om det är à-kassan dom är problemet så kan du väl dels be din kompis att låt bli att prata m företaget om det är för sent så lär du ju knappast få jobb där om du vid intervjun ifrågasätter företagets värderingar ... Och oavsett vad man tycker om kollektivavtal så ska man vara medveten om att en vanlig anledning att inte teckna kollektivavtal är att man inte vill betala för kollektivavtalade försäkringar och tjänstepension för sina anställda. Detta kan man kompensera sig för men räkna med att betala runt en 4000-5000 kr i månaden e skatt om du har en lön på 25000 - 30000 kr ...
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Jag tycker det är bra att det finns arbetsgivare som inte tecknar kollektivavtal, eftersom jag själv vill förhandla om min egen lön. En så viktig sak (för mig) ska vara utan inblandning av ett politiskt knutet fackförbund som dessutom representerar ett föråldrat industrisamhälle.

Om du tycker att företaget har fel värderingar, och om du nu råkar få jobbet, så kan du väl börja jobba med att försöka förbättra värderingarna? Särskilt om du jobbar med HR-frågor så kan det hamna på tapeten.
Vänd på steken och se möjligheterna istället. Det är inte Gulag du söker jobb på.

/V
Min arbetsgivare använde bristen på kollektivavtal till att anställa unga och om det inte passade avskeda dem på dagen. De tvingades till kollektivavtal och är nu i konflikt med facket för att de inte får göra som de vill. Jobbar man för att ändra värderingarna så blir blir man ombedd att säga upp sig typ. I övrigt hade företaget helt okej arbetsvilkor förefackets tid.

Utan fack så är det väldigt mycket svårare att hävda sin rätt, men har man en bra arbetsgivare eller är så attraktiv på arbetsmarknaden att man kan gå på dagen så klarar man sig utan facket.

Tvångsanslutning till partier är ett gissel även om det bara är ideologiskt och inte praktiskt men det har att göra med hur fackföreningsrörelsen växte fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Företaget har varit omskrivet i media och jag vill inte förknippas med det/ha det i mitt CV.

Jag jobbar med arbetsgivarfrågor/HR :meh:. Funderar på att starta eget och skulle kunna göra det parallellt men det känns fel fel fel!!!
Menar du att du i din yrkesroll själv anser det rimligt att välja bort kandidater vid rekrytering pga att de arbetat på "fel" företag, även om de har "rätt" kompetens och egenskaper i övrigt?
Är det bättre med luckor av "mellan två jobb"?
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Och då är det vanligt att arbetsgivaren sätter det som mall och avviker knappt alls.
.


- och anledningen till det är att kollektivavtalens lägsta löner ofta äter upp det förhandlingsutrymme som hade varit aktuellt om arbetsgivaren själv fått bestämma löneläge.
Dvs många arbetsgivare hade haft lägre lägstalöner för x antal anställda medan x antal anställda i lönekuvertet hade premierats efter sin kompetens och produktivitet.
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Din fråga påminner mig om när jag läser tidningsartiklar eller människor på nätet som berättar om det "hemska systemet" där man tvingas söka jobb i hela Sverige som arbetslös. Och man anser sig t ex inte kunna flytta x antal mil bort på grund av familj, släkt, vänner. osv.

Jag är en sån människa som du läst om, fick anvisning från AF att söka ett vikariat 46 mil från mitt hem. Självklart sökte jag och skrev som det var, långt avstånd, småbarn i förskoleåldern hemma men att jag såklart var öppen för alla möjligheter och lösningar och mycket intresserad. Samtidigt bad jag om snabb återkoppling eftersom jag skulle återtransportera till AF hur det gått. Fick ett väldigt vänligt svar snabbt att jag var mycket väl kvalificerad men att de skulle gå vidare med en mer lokal kandidat.


Det som alltid slår mig är att VILL man verkligen INTE ha jobbet så kan det väl ändå inte vara så himla omöjligt att göra sig till en usel kandidat?

Om du nu blir uppringd och absolut INTE vill jobba där så är det väl egentligen bara att låta konstig i luren. Avmätt, ointresserad, spydig, you name it. Om du mot förmodan ändå kommer på intervju kan du klä dig helt fel, strunta ta i hand, agera besserwisser eller kräva orimliga personalförmåner kombinerat med skyhög lön så lär de väl knappast välja att anställa dig? Förresten; du har ju redan världens bästa utgångsläge för att inte få jobbet som inte ens innebär att du behöver spela någon roll. Kritisera företaget stenhårt utifrån din uppfattning om kollektivavtal och ifrågasätt deras värderingar och sätt att behandla sina anställda rejält så ....ja, du förstår nog hur jag menar.

Det förvånar mig om ett företag som behöver en HR-person skulle behöva "headhunta" genom att ringa upp anställdas bekanta. Det är ju inte direkt någon brist på HR-folk. Om du nu inte har någon extremt nischad kompetens som just passar detta företag som handen i handsken.
De flesta som tänkt sig anställa en personalare lägger väl ut en annons? Och i de flesta fall gissar jag de får ganska många bra kandidater att välja mellan.

Jag är rätt nichad på ett sätt de verkligen behöver och min bekant är en fd kollega som känt av min kompetens.

/själv HR-person

Men du som är HR-människa, kan du med gott samvete utföra ditt jobb om det inte gått rätt och riktigt till, oavsett avsaknad av kollektivavtal? Kan du driva arbetsrättsliga ärenden där du vet att du själv i grunden har fel men att den enskilda personen blir drabbad?
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Menar du att du i din yrkesroll själv anser det rimligt att välja bort kandidater vid rekrytering pga att de arbetat på "fel" företag, även om de har "rätt" kompetens och egenskaper i övrigt?
Är det bättre med luckor av "mellan två jobb"?

Om de har arbetat i ledande befattning i det företaget ja. Kan man stå bakom "fiffel och båg" så skulle jag sorterat bort dem, det gör personen mindre trovärdig i mina ögon. Hade många allvarliga samtal med min gamla kollega när hon gick till det här företaget...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 785
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 913
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp