Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

TheBlackOne

Trådstartare
Jag har letat runt efter tråd i ämnet men har inte riktigt lyckats hitta den vinklingen jag var ute efter.

Jag har studerat vid universitet nu i 5 år och under dessa har jag framförallt inte haft råd att ha hästen hos mig. Min käre far har därför tagit hand om henne hemma i mitt föräldrahem. Nu när jag tagit min examen är det dags att ta sig ut i det "verkliga" livet och har börjat längta efter att få komma igång igen ordentligt med hästeriet! :D

Då slog det mig.... :eek: hur hinner folk med egentligen? Innan jag började studera bodde jag hemma och vi hade eget stall på gården därav sköttes allt smidigt men jag inser nu att det med en inackordering medföljer resetid och diverse extraarbete på stallet i och med jourer etc. Jag har även nyligen skaffat pojkvän (min första) och han är inte hästintresserad. Hur skapar man tid för sina relationer när hästen kräver en massa tid? Det känns som att timmarna mellan arbetsdagens slut och "natti natti" är den dyrbara tid där häst, pojkvän och det övriga sociala livet ska trängas in.

Jag har väl på egen hand ändå kommit fram till att det handlar väldigt mycket om planering men utöver det, hur löser ni sådant här? Tips, råd och erfarenheter efterlyses!
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Många, många av mina förhållanden har spruckit just för hästarna. Inte hästarna i sig, men ett uppslukande intresse som tar mycket tid av det om kan gå till förhållandet.

Inte alla partners accepterar det. Jag slutade 17:00, hemma vid 18:00. Åt lite snabbt och vidare till stallet, var där vid 19:00. En normal dag tog allt 3 timmar (en häst). Då var kl. 22:00, hemma 22:30. Sedan var det ju lite småplock och dylikt hemma, och sedan i säng.

Inte jättemånga som står ut som partner i längden, när det handlar om 5 dagar/vecka som ser ut så. Helgerna ville jag gärna komma iväg till skogen etc, då tog det lätt 5 timmar av dagen.
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Det är tajt.
06.30 -17.15 Jobb inkl restid
17.30 - ca 20.00 Hästen
Efter det hem och ev laga mat att ha med till jobb, diska, eller tvätta, eller handla, eller bara äta mat som sambon lagat. Typ ingen ork för uppmärksamhet åt sambon :o
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Har ponnyerna hemma och delar dessutom intresset med sambon.

Som yngre hade jag pojkvän som spelade fotboll, så de dagarna de tränade red jag och de andra hade jag medryttare. På helgerna så hinner man ju lätt med allt :)
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Vi har lärt oss att planera och kallar våra intressen för egentid, som faktiskt det också är väldigt viktigt i ett förhållande. Viktigt för oss också är att vi i livet ska kunna hålla på med det vi tycker är roligt och har man då olika intressen så säger det sig självt att man kommer att vara på lite olika håll.

De dagarna vi vill spendera mycket tid tillsammans lägger vi mot helg tex där det är lättare att bestämma lite mer över sin egen tid. Är det någon kväll mitt i veckan vi vill göra något ser vi till att den dagen så ska inte hobby/stallet ta så lång tid och jag brukar tex be om skötselhjälp i stallet.

Det är inte så svårt, bara man vill och kan komma överens om en slags planering.
Vidare så har vi alltid tyckt att just på vardagarna hinner man inte göra så himla mycket heller utan man är rätt nöjd efter arbetet och hemmabestyren..Tycker nästan det är vanligare med förhållanden som tar slut för att man äter upp varandra och hysteriskt måste göra något hela tiden med varandra och att någon måste slopa sitt intresse..De flesta verkar dessutom bara umgås i soffan framför tvn. Där anser vi att då är det bättre att man kan lägga hela dagar åt varandra i stället för det där tv-tittandet på vardagskvällarna.

Sen har jag faktiskt alltid talat om i början av förhållandet hur pass lång tid mitt intresse kan ta/att man sällan kan göra rent impulsiva saker..och passar det inte så kommer det ju aldrig att funka. Tror på att man ska vara rätt så ärlig kring det redan från början.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Jag jobbar inte kontorstider så för mig fungerar det utmärkt.
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Hrm, jo jag misstänkte att det kan vara lite knepigt att få ihop det hela, särskilt med sambo/pojkvän.

Det där som Dandylinn skrev om "egen tid" lät intressant. Som sagt vi delar inte samma intresse för hästar direkt. Min pojkvän har ett intresse för dataspel (vilket jag inte har) något som han kan spendera timmar åt. Med tanke på hur länge han spelar så borde ju jag kunna fylla den tiden med hästen kanske? Vi bor i en liten etta för tillfället (ska flytta till större) så det blir att vi sitter i samma rum och då brukar han ofta göra små pauser i sitt spelande och småprata lite. Utan mig där hade han väl känt sig snäppet mer ensam, dock pratar han ofta med sina kompisar över Skype när han spelar då spelet är lagbaserat (League of Legends).

Att vara tydlig från början med att häst tar tid låter även som en god idé. Kanske närmare även förklara vad det är som tar tid så han får mer förståelse för helheten i hästägandet. Kanske dra med honom stallet någon gång så han får se det i fält först? ;)

Men mer tips och erfarenheter. :bump: Jag vill så gärna försöka få det att fungera. Jag är tacksam för både tankeställare och praktiska råd!
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Jag tror det är extremt viktigt att prata om förväntningar. Han får ju gott om utrymme (tid) att utöva sitt intresse när du är borta, och då kanske det är vettigt att fundera över om det är så att ni behöver lägga er vinn om att det verkligen blir ER tid när du sedan inte är i stallet. Eller känner han att du styr all tid då?
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Jag kommer "köpa mig fri" 2 dagar i veckan av min stallägare,då kan jag vara hemma och ta det lugnt bara med familjen. Min häst är bara 3 år än så vi gör ju inga avancerade saker.

Jobbar jag mellan 08-16 så har jag åkt hem och bytt om,varit i stallet 16.30,mockat och packat hö + kraftfoder till kl 17.00,om rider så är jag klar med det till 18.00,hemma igen 18.15-18.30,sen brukar vi inte lägga oss förrens 23-00,så blir ju endå 5 timmar ihop.

Jobbar jag mellan 16-24 så brukar jag åka ut på förmiddagen,sen hem och äta en lite senare lunch innan jobbet.

Dessutom jobbar jag några timmar varannan helg,vilket ger mig en ledig dag mitt i veckorna, då fixar jag stallet på dagen så kan jag bara vara hemma sen med gubben. :)
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Jag har nu familj också och är inte seriös med tävlingar och hårda träningar. Lite hobbyryttare.
JAg är morgonmänniska så brukar stiga upp tidigt på vardagmorgonen och släppa ut hästarna, har en egen och några inackorderingar, passar på att mocka och fixa stallet på morgonen. Då har jag bara ridning på kvällen/em. Har då jobbat heltid. 8-16 ungefär. då hinner jag va lite med familjen på kvällen. är noga med att äta middag tillsammans. innan stallet.
Helgerna stiger jag också upp tidigt å släpper ut. Då passar jag på att rida samtidigt. kommer hem ca 09-10 på morgonen och då har resten av familjen kommit igång. Då har man dagen på sig att hitta på något tillsammans.

Sommrarna blir enklare att göra saker när hästarna går på bete.Då kan vi ta någon kort tripp någonstans hela familjen.
Vi planerar in saker vi ska göra tillsammans. Så att jag kan ordna med stallet att de löper på.
Min man å jag har ibland tagit en långhelgstripp till tx paris å då måste jag fixa med mockning och sånt men det har fungerat bra,

Tycker detta funkar bra. Min man förstår vad hästar betyder för mig. Var utan häst några månader för några år sedan å han höllpå att bli tokig på mig för att jag var så rastlös. Jag behöver hästtiden för att fungera som människa och mamma.
Min man har datorn också som stort intresse. Han är kvällsmänniksa så när jag sover, spelar han...

Nu blev detta väldigt långt men prata med varandra är det viktigaste. och kanske låta hästen ha en vilodag där du bara mockar m.m. eller har en stallkompis och fixar de så att ni kan va tillsammans en dag/kväll, kompromissa...
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Har också tyckt att det är svårt att få tiden att räcka till när man har häst.
Träffade en kille i februari som jag kände att jag måste nu försöka göra allt för att få det att funka, att få lite tid med honom också.
Han förstod ganska snart att hästarna tar stor del av mitt liv, men genom att jag nu planerar in tid med honom så att vi bestämmer att dom kvällarna och helgerna så ska vi göra saker och ting tillsammans, och då får man ägna mindre tid till hästarna då. och det har funkat bra.
Sen tog det inte många månader förrän han började gå upp en timme tidigare än han behöver för att följa med mig till stallet och morgonfodra hästarna för att han upptäckte hur himla mysigt det är :)
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Så länge du kanske inte har barn så går det väl kanske någon väg MEN får man barn då blir det ÄNNU knepigare.

Då gäller det att inte dra på sig för många hästar eller ha en väldigt intresserad sambo/man.

Sedan så sprack ändå ett förhållande jag hade i 20 års åldern, jag slutade med hästar och han slutade träna. Värdelöst, hade jag vetat det jag vet i dag hade jag i tidigt skede dumpat killen och fortsatt hästintresset fullt ut.:p
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Jag har en medryttare som hjälper mig och en pojkvän som är sjöman, så jag lyckas få ihop mitt liv ganska bra :-)
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Det är lätt, man hinner det man vill hinna, så ser jag på saken.

Jag är sambo sen tio år, vi har en dotter på 6år och en till på väg, jag jobbar nätter och sambon dagar så jag har inga problem med att hinna med hästeriet, det blir dagtid när tösa är i förskolan, tar det längre tid hämtar jag henne och vi är där tillsammans då hon tycker lika mkt om hästar som en annan.

Dock är jag ingen supersocial människa med andra en min familj, vänner ibland men vi bor långt bort så det blir sällan och sen är dom lika hästgalna som man själv.

Det är en livsstill som min sambo respekterar helt och fullt, för han har själv sin hobby som är gården och alla maskinerna, så han har tyckt ändå från början att det bara är bra att jag har häst.
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Jag har turen att jag "bara" jobbar 70-80%, det ger mig en ledig dag extra i veckan samt ett par halvdagar om jag är effektiv, oftast passar jag då på att åka till stallet och kommer hem när sambon kommer från sitt jobb. Som ovanstående skriver ser vi annars våra intressen som chans till egentid och vi har alltid något att prata om. Min sambo har aldrig haft med hästar att göra men han lyssnar gärna på hästsnacket och kan vid stressiga perioder om jag slutar senare följa med till stallet och hjälpa till med sysslor medan jag rider så att vi(jag) kan få komma hem lite tidigare för kvällsmys. Jag är väl lyckligt lottad där ;)

Att ta förvara på förhållandet tror jag man gör bäst om man mår bra och får leva ut sina intressen. Den gemensamma tiden man har kan man fråga sig om det ska vara kvantitativ eller kvalitativ.. man måste inte sitta kloss varje dag, satsa på att verkligen VARA med varandra när så sker.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Har hästarna på lösdrift, så de mår inte dåligt om man stannar hemma en dag :) Utöver det är jag en person som behöver egentid, så jag är tydlig från första början - Hästarna går först, det är "min" tid! Sen har jag blivit expert på att få ut mycket av lite tid, så båda hästarna brukar ta ca 3 h att motionera :) Ibland ännu mindre om jag tar lillen som handhäst eller storhästen efter vagnen!

Jobbar dessutom varierat, både dag, kväll och natt plus delade turer (äldrevård) så jag kan alltid pyssla in extra tid någonstans! :) Tack vare nattjobb i perioder blir det inte fullt lika många dagar utan har lite lediga!
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Nu har jag förvisso ingen pojkvän, kanske mest för att de tilltänkta offren har blivit avskräckta av mitt bihang. ;) Men jag har mina hästar på helinackordering, lite dyrare, men å andra sidan sköter stallansvarig allt. Det är förvisso mest för att hon som har stallet vill ha det så, men ibland kan det vara riktigt skönt att inte ha ett måste-krav på sig om att åka iväg till stallet. Skulle jag vilja stanna hemma en dag litar jag på att hon tittar till mina hästar (jag har en pensionär och en treåring så ingen av dem rids sju dagar i veckan).

Sen tror jag mycket på egentid i ett förhållande. Ska jag ha en pojkvän får han gärna ha ett eget, tidskrävande, intresse att sysselsätta sig med medan jag är i stallet. Tanken med treåringen är att hon ska bli min nya tävlingshäst, och hon kommer ta tid, så enkelt är det bara. Hon går inte att förhandla bort, det är hon och jag eller ingen av oss.

Jag kommer jobba kontorstider när jag blir färdig med skolan, och då kommer jag vara ledig lördag-söndag. Såvida det inte är tävling så är jag inte i stallet hela helgen, utan kanske tre-fyra timmar bara. Resten av tiden har man ju gott om tid att umgås med en pojkvän under helgerna.

Nu är jag ju singel av en anledning visserligen, men så länge man inte samlar på sig en hel drös med hästar eller har en massa barn att ta hänsyn till så tror jag det går att pussla ihop. Tjejen som är ansvarig för stallet är min idol, hon jobbar obekväma arbetspass inom vården, har sambo, hund och bonusbarn, fyra egna hästar plus ett nyfött föl, och hon tar då dessutom hand om våra inackorderingar, mina två och ytterligare en familj med två hästar. Hennes ena och min treåring går visserligen på lösdrift, men alla de andra står på box och ska mockas åt varje dag.
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Nu har jag förvisso ingen pojkvän, kanske mest för att de tilltänkta offren har blivit avskräckta av mitt bihang. ;) Men jag har mina hästar på helinackordering, lite dyrare, men å andra sidan sköter stallansvarig allt. Det är förvisso mest för att hon som har stallet vill ha det så, men ibland kan det vara riktigt skönt att inte ha ett måste-krav på sig om att åka iväg till stallet. Skulle jag vilja stanna hemma en dag litar jag på att hon tittar till mina hästar (jag har en pensionär och en treåring så ingen av dem rids sju dagar i veckan).

Sen tror jag mycket på egentid i ett förhållande. Ska jag ha en pojkvän får han gärna ha ett eget, tidskrävande, intresse att sysselsätta sig med medan jag är i stallet. Tanken med treåringen är att hon ska bli min nya tävlingshäst, och hon kommer ta tid, så enkelt är det bara. Hon går inte att förhandla bort, det är hon och jag eller ingen av oss.

Jag kommer jobba kontorstider när jag blir färdig med skolan, och då kommer jag vara ledig lördag-söndag. Såvida det inte är tävling så är jag inte i stallet hela helgen, utan kanske tre-fyra timmar bara. Resten av tiden har man ju gott om tid att umgås med en pojkvän under helgerna.

Lite min lösning, hästen helinackorderad så dagar det kör ihop sig struntar jag helt enkelt att åka dit - hon har ändå bästa tänkbara omsorg.
Sambon har egna intressen (eller i alla fall ett stort behov av egentid och mycket plugg) och sen är han snäll och följer med ibland.
Jag pluggar på univeritet på dagarna och jobbar alla helger, ofta både fredag och lördag för att ha råd så det blir inte så mycket tid över. Man får ta tillvara på kvällarna helt enkelt.
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Intressant tråd!

Jag är i ungefär samma sits som du, nyligen pluggat klart, heltidsjobb och på fritiden hästintresse som ska kombineras med socialt liv, hästar, andra intressen och min första pojkvän.

Jag har funderat på att skaffa häst men avstått delvis pga förhållandet. Inte för att jag bara vill umgås med pojkvännen men jag vill inte avstå våra gemensamma intressen, resor och sociala liv. Dessutom märker jag att han tycker det är lite mycket häst i mitt liv ibland.

Jag har istället valt att fortsätta som medryttare. Dock för närvarande med mycket ansvar och stor frihet så det känns lite som min egen häst ändå. Började med tre dagar i veckan men eftersom ägaren inte red alls stod jag plötsligt med ansvar för hästen 7 dagar i veckan, mitt i mörkaste norrland i december :crazy: Var verkligen en tuff period på alla plan i mitt liv. Lösningen blev en medryttare till, så nu är vi två engagerade som delar på hästen. Funkar superbra! Skulle jag skaffa häst så skulle jag antagligen ha medryttare åtminstone två dagar i veckan och behöva ha möjlighet att köpa mig fri för att kunna resa iväg.

Nu mitt i sommaren med glad häst på bete är det väldigt lockande att skaffa en egen pålle..
 
Sv: Jobb, pojkvän, socialt liv OCH häst...

Skaffar distans så grabben inte märker hur mycket tid det tar ;)

Jag har 7,5 mil (stadstrafik dessutom) till jobbet. Har 5 hästar, varav 3 rids och en ska betäckas och pojkvän 60 mil bort. Jag har sökt kandidat till hösten och funderar på hur jag ska få ihop min elitsatsning med plugget och dessutom jobba kvar lite om jobbet önskar :crazy:

Jag är väldigt duktig på att optimera och planera min tid för att vara så effektiv som möjligt men det går bara till en viss punkt eftersom jag tävlar varje till varannan helg och då i hela Sverige och ute i Europa. Killen min har många egna intressen och är själv aktiv och social, tack och lov tycker han att det är väldigt kul med min satsning på hästarna och är väldigt stöttande även om han ibland känner sig bortprioriterad men jag försöker kompensera det genom att hänga med på hans intressen emellanåt för att visa att jag är intresserad och vill vara med det han gör också.

Jag har mina på lösdrift vilket gör att arbetet underlättar i vardagen, försöker dra ihop grabbgänget ibland och se till att bjuda på brakmiddagar mot att de fixar på gården. Win win eftersom de känner sig manliga när de kör traktor och arbetar med kroppen och jag får tungt arbete gjort :D
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 587
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 283
Senast: Gotthard
·
Ekonomi & Juridik Såhär är det, jag tar hand om en häst i stort sett varje dag sen i slutet på sommaren. Hästen är till salu och har varit det hela tiden...
Svar
4
· Visningar
1 447
Senast: aramis
·
H
Ekonomi & Juridik Jag har en dröm som många andra att en dag kunna köpa mig en egen häst. Har ridit sen jag va liten knott men inte haft hästintresserade...
2
Svar
39
· Visningar
3 200
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp