Jobb i zooaffär?

Nera

Trådstartare
En kort och konkret fråga. Kan det funka att arbeta i en zooaffär om man har lite fågelforbi? :confused:

Sv: Jobb i zooaffär?

Nej, det är inte alls säkert. Men om du skulle vilja jobba i en affär som säljer fåglar så måste du iallafall kunna hantera dem. Mata, städa, visa för kunderna. De flesta zooaffärer är inte direkt överbemannade, så det gäller att personalen kan göra lite av varje.

Hur mycket har du varit i kontakt med fåglar?? det är inte som så att om du måste vara i kontakt med dem dagligen så kan din rädsla släppa.
Jag vet när vi fick hem vår leguan så var jag skiträdd för honom. Men när jag läste lite om deras beteenden och var i kontakt med honom i ca. en vecka så släppte det helt. Nu fyra veckor senare så är han och jag bästisar och han är "mammas" lilla kelgris, blir han upprörd så är det bara jag som klarar honom (kankse tack vare att jag läste om deras beteende)

Mata kan jag väl, städa med skulle jag tro men visa för kunderna, vad innebär det? Jag vet att man borde kunna lite av varje och jag hatar mej själv för att jag inte fixar just den biten. Detta är verkligen ett jobb som hade varit en dröm för mej, känns så tråkigt att det ska behöva förstöras bara för att jag är så larvig... Men jag KAN inte hjälpa det..

Inte jättemycket. Vi hade undulater en period här hemma, visst jag kunde sätta in ny mat till de och byta vatten och så men jag tycker inte alls om när det kommer ut och så vidare så jag inte har "koll" på dem. Jag TROR att det jag reagerar mest på är deras flaxande, om jag hör en flaxande fågel och jag inte vet var den är blir jag rädd.

Vi har haft höns i många år med men de klarar jag inte av alls.

Inte jättemycket. Vi hade undulater en period här hemma, visst jag kunde sätta in ny mat till de och byta vatten och så men jag tycker inte alls om när det kommer ut och så vidare så jag inte har "koll" på dem. Jag TROR att det jag reagerar mest på är deras flaxande, om jag hör en flaxande fågel och jag inte vet var den är blir jag rädd.

Vi har haft höns i många år med men de klarar jag inte av alls.

Jar tror nog att du skulle klara det bara du bestämmer dig för det. Läs så mycket du kan om dem så du vet deras beteende. Sedan är det ju så att du kan använda skyddshandskar om du måste ta ut en fågel och då har du ju koll på den när den är i din hand.
Ta jobbet, du kommer att ångra dig annars...

Ja, jo kanske. Jag tror som sagt att jag lugnt hade klarat vardaglig skötsel, men det är det där med den fysiska hanteringen. Tror tyvärr inte det hjälper med handskar.

Alltså, jag har ju inte blivit erbjuden något jobb men jag funderar på att söka det.

Sök jobbet. På en del ställen har jag sett att de använder håvar för att fånga fåglarna.
Tycker dte verkar dumt att missa sin drömchans bara för några fåglars skull.
men som sagt läs på om dem. Det tror jag är det bästa man kan göra om man är rädd. För då vet du vad deras beteenden betyder.

Okej, jag slänger iväg en anmälan iaf, man kan inte få mer än nej. Men ska jag skriva något om min fågelforbi redan i ansökan?

Skriv inte att du har fågelfobi men du kanske vid en eventuell intervju ska nämna att du inte vågar ta i fåglar.

Jag kan inte ge sprutor (jag har försökt många gånger men det går bara inte) och trots det har jag haft en hel del jobb med både hästar, kor o grisar o andra kryp som ska ha sprutor ibland. Det har fått lösa sig allteftersom.

Du ska vara ärlig om det - men inte förräns du tagit dig till intervju.

Okej, jag skickar nog ivägen en ansökan och om jag lyckas komma så långt som till en intervju blir det något jag får ta upp då.

Tack för hjälpen! :bow:

Jag har precis likadan fågelfobi som du har enligt den beskrivningen du ger. Jag skulle inte kunna jobba i en zooaffär. Jag tänker inte fånga in en fågel, ta i den och stoppa den i kartongen. *ryser* Tänk om den flyger iväg? Tänk om den sätter sig på mitt huvud?? Nä, då hade jag kastat mig på golvet tror jag.

Okej, jag skickar nog ivägen en ansökan och om jag lyckas komma så långt som till en intervju blir det något jag får ta upp då.

Tack för hjälpen! :bow:

Tycker jag låter bra. Lycka till!!!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
647
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Kajsalisa
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V