solwa

Trådstartare
Tankar och åsikter kring denna hingst? Har både googlat och letat i gamla trådar, men blir inte klok på det hela. Jag tyckte om honom när jag såg honom på bruks och sedan dess har han ju samlat på sig många fina placeringar, men å andra sidan så har han ju också en skicklig pilot.

När jag kikar på filmen på Tullstorps sida är det något i hans rörelser bak som stör mig, är det jag som inbillar mig, eller kan någon sätta fingret på vad det kan vara?

I gamla trådar hittar jag ett flertal gånger referenser till ett tyskt prov där han ska ha haft fina poäng i hoppning. Intressant tycker jag, och skulle gärna vilja ta del av denna bedömning men misslyckas med googlingen. Går de att få tag på och hur går man tillväga?

Är det någon som har erfarenheter av hans avkommor? Hur ser det ut, vad har han lämnat? De första torde väl bli tre i år, är det kanske möjligen tom så att någon här inne har en avkomma som är inriden?

Tacksam för hjälp att räta ut frågetecknen, jag känner att jag har fastnat lite i mitt nördande. ;)
 
Sv: JJ RayBan

Jag har en del avkommor efter honom (4 st) och de verkar bli större än sin mödrar (alla utom en). Samtliga är väldigt känsliga och har snabba reaktioner på oväntade saker. Dessutom kan dom vara svåra att fånga, men får man väl tag i dom så är det liksom inget alls utan hur coolt som helst. Men de verkar inte som unga direkt vara "varje mans hästar" utan de kräver en del vana.
Det jag sett hittills är att dom har bra gång, även att dom gärna hoppar och gör det väldigt lätt.
Snälla, känsliga och reaktionssnabba är väl bästa beskrivningen av mina.
 
Sv: JJ RayBan

Min hästs halvbrorsa är efter JJ Ray Ban. Är ett i år så han är ju inte mycket med, men han är snygg och långbent. Hans mor är en maffig Cortezavkomma med ganska så mycket ideer, det han ärvt av henne verkar för tillfället inte vara så framträdande just nu (självsäker, dominant och egocentrisk :-) ) utan är vad jag tror mycket lik sin far: känslig, vaksam, mjuk. Ärlig, what you see is what you get. Han har inga rävar bakom örat fast han är en 1 årig hingst. Tror JJ slått igenom med det då min sto är precis som sin mor (iofs sto..I know I know). Modern är 166 ca, hennes moder är i sig bara 157 å mitt sto är litet men tror denna blir stor, skulle chansa på över 145 i nuläget, har dock inte mätt.

Jag är väldigt glad i JJ själv, har inga betänkligheter med hans bakkärra, så där kan jag inte hjälpa. Gillar hans sätt att jobba med bakbenen. Visst har han en duktig pilot men han sätters ju sig inte på vad som helst, vare sig rörelsemässigt eller psykiskt, så jag tror det säger väldigt mycket om JJ, duktig pilot eller inte.

+ att JJ har de sötaste åsenöron som finns på hingstfronten! Haha!
 
Sv: JJ RayBan

"I gamla trådar hittar jag ett flertal gånger referenser till ett tyskt prov där han ska ha haft fina poäng i hoppning. Intressant tycker jag, och skulle gärna vilja ta del av denna bedömning men misslyckas med googlingen. Går de att få tag på och hur går man tillväga?"

Han har gjort ett 30d prov i Tyskland, borde varit 2009. Fråga hingsthållaren el ägaren som säkert har koll på detta. Googla annars Hengstleistungsprufung så hittar du sidan med resultatarkiv från de många och olika tyska bruksproven men tyvärr ligger endast 2011 o senare ute. Vill man ta del av tidigare resultat är det direktkontakt med tyska ridsportförbundet som gäller - därför enklare att fråga ägaren, på svenska.....
 
Sv: JJ RayBan

Jag förstår vad du menar med bakkärran. Men det skulle jag förklara med hur ryttaren rider. I mitt tycke rider han bort mycket power bakifrån till förmån för flashiga framben och hästarna hamnar i två delar. Samma visa på alla hästar han rider, men de ser annorlunda ut med annan ryttare på ryggen. (Jaja, jag vet att jag hädar för att jag kritiskerar en av våra bästa ryttare.)
 
Sv: JJ RayBan

Intressant tanke, jag ska erkänna att den har passerat min hjärna vid ett flertal tillfällen men jag brukar avfärda den ganska snabbt och bortförklara den med att jag ju egentligen inte är kvalificerad att döma såna storheter. ;) Nä, skämt åsido, jag tycker att jag har sett honom visa hästar på ett trevligt sätt, även om de han ridit under en längre tid nu när du säger det faktiskt uppvisar lite liknande tendenser... Kanske inte ska oroa mig för bakkärran då. Och det är nu man skulle vilja se en film där han rör sig utan ryttare på, är det möjligen någon som kan hänvisa till en sådan?

Ranunkel, tack för tipset, jag får nog göra så att jag kontaktar hingsthållaren och ser om de kan hjälpa mig. Den tyska sidan har jag varit inne på och konstaterat att de inte sträcker sig tillräckligt långt bak. Trist, det tycker jag gott att de kan ändra på! ;)

Låter ju lovande med avkommorna, jag tror jag ska snoka vidare på det spåret i väntan på stundande treårstest. Jag tycker om de kvicka och känsliga, de blir oftast bättre i längden och betydligt roligare att rida, så länge de är schyssta och inte benhårda i skallen så att säga. Ni som vill och kan, lägg gärna in en bild eller två på era underverk (och gärna även på mödrarna). :)
 
Sv: JJ RayBan

Jag har en efter RB :) Han är trevlig av det jag märk av men har inte fått hem han än (född i juli -12)
Rayban - D-day

ADEF1AFC-B879-4DEA-83E6-E31E2DDEC488-19501-000005AD33921646_zps57fccaaf.jpg

7 månader

i63571024_szw1280h1280__zpsfa97f40c.jpg

vet inte hur gammal men var i vintras någon gång :)

här har vi modern

i39846185._szw440h440_.jpg

i45908237._szw1280h1280_.jpg
 
Sv: JJ RayBan

Intressant tanke, jag ska erkänna att den har passerat min hjärna vid ett flertal tillfällen men jag brukar avfärda den ganska snabbt och bortförklara den med att jag ju egentligen inte är kvalificerad att döma såna storheter. ;) Nä, skämt åsido, jag tycker att jag har sett honom visa hästar på ett trevligt sätt, även om de han ridit under en längre tid nu när du säger det faktiskt uppvisar lite liknande tendenser... Kanske inte ska oroa mig för bakkärran då. Och det är nu man skulle vilja se en film där han rör sig utan ryttare på, är det möjligen någon som kan hänvisa till en sådan?

Ranunkel, tack för tipset, jag får nog göra så att jag kontaktar hingsthållaren och ser om de kan hjälpa mig. Den tyska sidan har jag varit inne på och konstaterat att de inte sträcker sig tillräckligt långt bak. Trist, det tycker jag gott att de kan ändra på! ;)

Låter ju lovande med avkommorna, jag tror jag ska snoka vidare på det spåret i väntan på stundande treårstest. Jag tycker om de kvicka och känsliga, de blir oftast bättre i längden och betydligt roligare att rida, så länge de är schyssta och inte benhårda i skallen så att säga. Ni som vill och kan, lägg gärna in en bild eller två på era underverk (och gärna även på mödrarna). :)

Här några länkar som jag googlat fram (jag känner inte någon av dem)
... till avkomman Fiero http://m.youtube.com/watch?v=OWbODqjgRnk&feature=related
... Alwa http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=wUHw31yUukE
... Paprazzi http://m.youtube.com/watch?v=6E9belTemQQ&feature=relmfu
... First Raspberry http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=XffBAToqrII
... "Hoppeföl" http://m.youtube.com/#/watch?v=GO8CUgyzH08&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DGO8CUgyzH08

Jag har inte hittat någon film utan ryttare eller med någon annan tyvärr. Hade varit intressant med en ryttare med en annan ridstil, lättare sits och mindre hand. Här från två hingstvisningar
- Tullstorp 2012 http://vimeopro.com/korsholm/hingstvisning-stallionshow-tullstorp-2012/video/38709602
- Tullstorp 2013 http://vimeopro.com/korsholm/tullstorp-2013/video/62063473
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp