Jessica Olympic

M

Mrx

Hoppas att jag inte lägger tråden helt fel :(
Har precis fått hem en Jessica olympic dressyrsadel som jag har köpt begagnad och jag misstänker till min fasa att bommen är trasig:cry:
Min fråga är nu kan det vara så att den har flexibel bom? Har aldrig haft med denna sadeln att göra och sadel är kanonfräsch annars. kanalen är hel, rak och sadeln är inte speciellt sliten i övrigt. Hur känns en flexibel bom? När jag böjer sadeln mot mig med bakvalvet uppåt så sviktar den lite och det blir antydan till rynka i lädret mitt på sitsen. Vad tror ni andra som har en Jessica olympic? Är dessa sadlarna så här???? Är van vid stubben och Kentaur och de är ju tokstumma när man böjer dem.

Sv: Jessica Olympic

Nej, det låter inte alls bra. En flexibel bom ska inte gå att böja så där. Finns det ingen sadelmakare i närheten som kan öppna sadeln åt dig så skicka tillbaka den till säljaren. Eller är det inte möjligt?

Har pratat med säljaren och hon tar tillbaka den för honvar inte alls införstådd i att sadeln är trasig och den ser verkligen kanonfräsch ut! Blir bara så trött, vill verkligen ha den:cry:

låter inte alls bra. sadlar som har sk flexibel bom sviktar i framvalvet i sidled, aldrig mitt i sätet!

bra att du får lämna tillbaka den!

När jag böjer sadeln mot mig med bakvalvet uppåt så sviktar den lite och det blir antydan till rynka i lädret mitt på sitsen. Vad tror ni andra som har en Jessica olympic? Är dessa sadlarna så här???? Är van vid stubben och Kentaur och de är ju tokstumma när man böjer dem.

Jag har en sådan dressyrsadel, och den har en liten rynka i sätet. Bommen är inte av, men lite sviktar den, och en liten rynka har den. Det är ju en ganska billig sadel, så läderarbetet är ju inte av samma klass som t.ex. passier. Den är också ganska mjuk i sin sits, och det kan också påverka rynkan. Jag har en hoppsadel med syntetbom som känns ungefär på samma sätt med svikten, men den har ingen rynka, och inte lika mycket stoppning i sätet. Min gamla sadel med träbom var stummare, men den var av en helt annan typ så det går kanske inte att jämföra.

Jag håller med dej, har ju haft en sån (jessica) och det är väl plastbom, och den sviktade lite och med en aning rynka i sätet. Den kollades när jag sålde den och det var inget fel i bommen. Den sviktade mera än många träbommar tex, ungefär som andra bommar i syntet gör. (Och vissa träbommar, faktiskt också)

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Dressyr jag är en hopp ryttare som insett att dressyr är roligt lite då och då :p specielt efter att jag fick låna en olmpic elis allround mot...
Svar
1
· Visningar
3 237
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 598
Senast: insearchof
·
Utrustning Nu är jag på jakt efter en dressyrsadel och ber er guida mig kring några av Passiers och Stubbens dressyrmodeller! Just nu har jag en...
Svar
8
· Visningar
3 494
Senast: Hanna_Z
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka