Jessica, Nina med flera

doris

Trådstartare
Skulle bli tacksam för lite hjälp.

Det sägs ju att olika sorters protein är olika svårt för hästen att bryta ner och få nytta av.

Min pålle behöver ju mer muskler. Skall jag då öka hö-givan eller skall jag lägga till proteiner i form av lucern, Krafft protein etc ?

Höet är analyserat och pållen har en uträknad foderstat, kvoten ligger idag på 7, jag ökade höet med 0,5 kg och då blir det ju ett överkott av protein, men det är ok har jag fått lära mig. Men om pållen inte tar sig ändå? Dessutom äter han inte upp allt hö som han får ute eftersom det börjar komma gräs som han hellre äter.

Har även lagt om träningsschemat, nu går han
*lätt/medelhårt
*hårt
*lätt/medelhårt
*vila
*lätt/medelhårt
*hårt
*lätt/medelhårt
*vila etc.

Uppdaterar er som inte sett tidigare trådar. Hullet är bra, men musklerna saknas.
 
Hur tränas han?
Muskler växer inte av sig själva.

Sen kan det ju vara så att en lägre kvot är optimalt för honom. Man säger ju att den optimala för standardhästen är 6 och att högre inte betyder bättre.

sen tar det ett tag att bygga muskler..
 
Hur ser det ut med selen och E-vitamin i foderstaten?

mvh Jessica
 
E-vitaminet får han tillskott av, men selenet vet jag inte ännu, eftersom jag inte vet hur mycket selen som finns i vetekli och betfor. Genom det övriga fodret får han i sig 0,43 mg selen.
 
Hej,

jag började för 1 år sedan med en kvot på 6, då han hade dåligt med hull och dåligt med muskler. Jag har succesivt ökat denna kvot till 7 och han har jättefint hull, men saknar muskler, helt utan är han inte, men mycket fattas.

Han tränas för instruktör 1-2 ggr/vecka och tävlas lätta klasser.
 
Om man behöver tillskott av både e-vitamin och selen brukar Basic E funka, det innehåller bådeock.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 548
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 056
Foder & Strö Jag brukar köpa hö från en och samma bonda men i år va värdet på höet extremt dåligt. Socker och energi låg ok, men proteinet var mer...
Svar
9
· Visningar
1 445
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp