jeansen vill inte ligga still...

GunslingersGamble

Trådstartare
En dag var man för lat för att byta om till ridkläder,så man satte upp i "vanliga stallkläder" aka, klubbjacka,jeans och stallskor.dock märker jag efter halva passet att jeansen som är helt vanliga jeans helt plötsligt förvandlats till piratbyxor!!.Jeansen började långsamt glida uppåt mer och mer vilket blev knöligare och knöligare,väldigt irreterande och kallt.
Då kom tanken upp i huvudet:Varför glider då inte western ryttarnas byxor upp?,har ni något speciellt knep för att få dem att sluta glida uppåt?

Mvh // GunslingersGamble

Sv: jeansen vill inte ligga still...

Jag har inte upplevt detta problem. De jeans som jag rider i är dock ca en tum längre än de som jag använder när jag inte rider eftersom jeansen blir lite kortare i benen när man sitter i sadeln.

En tanke är att du rider lätt och klämmer med benen på ett sätt som gör att benen åker upp.

Fast jag rider lätt rätt mycket utan att jeansen kasar upp. Har också för långa byxben. Antar det har med sadeln att göra?

dock vet jag inte vad en vanlig "Stjärtlappssadel" är :confused: men om du menar engelsk sadel så ja,Allround mot dressyr:)

hehe ja vanlig engelsk sadel menar jag;)

Då är det därför jeansen åker upp, i westernsadel funkar det mycket bättre.
I engelsksadel används bäst ridbyxor

Mina åker upp i både western, hopp och barbacka.

Lättast är att sy fast ett resårband inne i byxbenet som går under foten. Då stannar de kvar ;)

kanske kan du helt enkelt inte rida, onavset av sadelmode
len

Inom galoppen rider vi ofta i jeans med. Har sällan problem med att byxbenen åker upp. Och precis som inom western har vi ofta stövlar under. Men de är oftast långa i benen. Sen hänger det nog lite på typen av jeans med (märket). Vissa funkar bättre. Andra sämre...

Men ligger nog något i det att det inte funkar något vidare i sadlar som formar ryttaren...

*kl*

oftast har man lite spanningar i benen nar brallorna kasar upp, vill minnas att jag hade det problemet jag med nar jag sadlade om. Det ar rorelsen och friktionen som gor det, men vissa jeans ar mer eller mindre "latta" att kasa upp. Slapp efter i knana, starkt knaslut brukar resultera i uppkasande brallor.

Sjalv rider jag mest i stretchjeans, ibland med cowboyboots (sadel) ibland barfota, ibland i gympadojjor (barbacka). Rider dock inte i jeans i engelsk sadel om jag kan undvika det, mest for att jag tycker det ar bekvamare att rida i fullsates ridbrallor... jag ar lite kanslig for sommarna pa jeansen nar jag sitter i klassiska sadlar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka