JÄVLA HUND!! Tips önskas

Zantha

Trådstartare
Jaha.. Då var det dags igen. Hundkräket har grävt sönder sin tredje biabädd, denna fick vara hel i några veckor men sen tog han snabbt livet av den och det rejält. Denna gången nöjde han sig inte förrän han var igenom till golvet. Och slakten tog en halv tandborstning i tid ungefär. Så nu behöver jag tips på en icke förstörbar hundsäng. Inga lösa delar eller filtar och det ska få plats 48kg jättestor riesen i den. Funderar på en klassisk hundkorg i hårdplast utan bädd i :devil: Han gräver sönder det mesta, även kapell och dyl. Så snälla någon, hjälp mig med något bra tips..

Senast ändrad:
Sv: JÄVLA HUND!! Tips önskas

PamMarkku.jpg

En sådan? Ett tyg på ben, ungefär.
Ett års garanti ;)

http://swedesun.nu/kurandadogbed.htm

Senast ändrad:

Till vår förra hund, en BC tik, hade vi en korg i hårdplast med en filtmatta i botten hon inte kunde ta sig igenom vad hon än gjorde. Förvisso gnagde hon lite på kanterna, men det var allt.

Det där tyckte jag lät spännande. Gräver han på andra ställen också eller är det bara sängen som "ska ner till Kina"?

Skulle du helt enkelt kunna få honom att sluta gräva sönder sängar om han får gräva på annat håll?

Hmm.. Det kanske vore något. Fast det står bara att den är tugg och bitsäker, inget om grävmaskiner.;) Får nog ta reda på hur den där garantin gäller så att det inte finns några undantag. Tackar för tipset:)

Blandrastik: Han gräver när han ska bädda. Alltså när han tycker att underlaget behöver fixas till lite så att han kan ligga mer bekvämt eller nåt..? Så i bilen, på sin plats i sovrummet och så har han bokstavligen grävt ur en ektorpfåtölj från IKEA. Det händer även då och då att han får för sig att han ska bädda lite i vår säng men hittills är det "bara" 5-6 lakan som har fått sätta livet till.

En normal hund krafsar lite förstrött med en tass i taget.. Min använder båda sina urstarka björnramar och alla sina kilon. Han har under åren utvecklat en väldigt speciell teknik för det där.:mad:

Funderar lite i samma banor som de som hade utegrisar förr.. Ett häftstift i varje framklo kanske vore något?:idea: :devil: ;)

Kan du inte försöka rikta beteendet? Berika det liksom, så han istället helt enkelt får utlopp för sitt grävbehov?

Jag har också en grävare, han får gräva ner nåt som belöning när han varit duktig.

Tänkte om du kunden skapa en "sängsituation" där det är okej att gräva?
Halm, filtar i en hög i garaget eller nåt? Där ni har värst grävstunden tillsammans.

Har också en "bäddare" men hon fick behålla sin BIA-bädd som hon gjort den, med ett stort hål i mitten, då var hon nöjd. Ser inte roligt ut men hon sov gott i den. Hon gör ju likadant ute i trädgården. Gräver ett hål och lägger sig däri. Annars skulle kanske nån bädd som står på ben vara något för din hund. Typ en hängmatta av något slag. Det är svårt att bädda i en sådan.

*kl*

Har du en sådan själv?
vad gillar hunden/arna den?
för och/eller nackdelar?

Tycker det verkar som en bra säng, men den ser lite kal ut och man tänker att den kanske skulle vara kall att ligga på under vintern(kan ju iofs lägga en fäll i då!?).

Jag har den inte, men jag vet mååånga kennlar som har sådana.
Lätta att hålla rena, och enkelt att bara lägga på en fäll om hunden vill ha mjukare!

Har köpt 2 bäddar på ge-kås till våra. KaiKoo Pets heter den ena. Har en rottweiler som gärna bäddar och tog sönder sin biabädd på 2 sek. Dessa har fått leva 1 resp 2 år! Inte ett hål i dem. Och lätta att städa. Vi har även en Golden. Rottan är en frysis och vill ha det mjukt och varmt. Och dessa dynor älskar han!

Den ena har "plast" under (den blå) och den svarta är i samma material hela dynan. Båda är i något bävernylon liknande tyg.

cimg8374_149390013.jpg

cimg8375_149390116.jpg

cimg8376_149390221.jpg

Jaha.. Då var det dags igen. Hundkräket har grävt sönder sin tredje biabädd, denna fick vara hel i några veckor men sen tog han snabbt livet av den och det rejält.

Då höll den längre än min bia iaf :p Min biabädd klarade sig 4 dagar...
De enda bäddarna som hållit här är Ikeas hundbäddar, men de säljs ju dumt nog inte längre.

Det som jag däremot är allra mest nöjd med, är en sån där hård plastbädd. I den lägger jag filtar, gamla utslitna lakan osv och så får hundarna bädda bäst de vill.

Trott_hund_1.jpg

Då höll den längre än min bia iaf :p Min biabädd klarade sig 4 dagar...
De enda bäddarna som hållit här är Ikeas hundbäddar, men de säljs ju dumt nog inte längre.

Det som jag däremot är allra mest nöjd med, är en sån där hård plastbädd. I den lägger jag filtar, gamla utslitna lakan osv och så får hundarna bädda bäst de vill.

Trott_hund_1.jpg

Lite OT, men såååå sööööööt :love:

Svarar alla..

Blandrastik: Vet inte om han hade gått på det, han har inget grävbehov annars och gräver inte bara för att gräva. Har provat att ha lösa filtar som han kan och får bädda runt med men det hela tenderar att eskalera och hux flux är han och bäddar på ställen han inte få bädda på. Det bästa vore att hitta något material som tål det och som han inte kan asa runt i hela huset vilket han gjorde med täckena och filtarna han fick.

Berin: Ja, han fick ju ha den gamla bädden ganska länge innan jag köpte en ny men hålet blev bara större och större och större.. Det var inte mycket mer än en fyrkant med hål i tillslut (nåja, en smula överdrivet). Bryr mig inte så mycket om hur det ser ut men det var ganska nödvändigt att skaffa en ny.
Dessvärre blev den nya nu nästan mer slaktad på ett ögonblick än den gamla var.:(

Red_chili: Just en sådan plastlåda skulle han ha! Utan bäddmaterial:devil: ;)
Vet dock inte hur stora såna det finns..

MaRomer: Försökte Googla på det namnet men fick ingen bra träff.. Vet du om de fortfarande säljer såna på Gekås?

domesticus: Innan jag köpte den nya bädden till honom så var jag faktiskt inne på just Bean-Bag. Vågade inte chansa då de kostar en slant till den storleken på hund. Men de tål alltså en del misshandel?

Någon annan som har eftarenhet av Bean-Bag hundbäddar?

Jag har två Bean-Bag-kopior från Dog It. En som är 120x90 tror jag, och den andra är 100x80 eller något sådant.
Mina hundar är inga hysteriska grävare, men dom gräver och biter en del och den har stått pall för allt. Det finns ju inga sömmar mitt på den som dom kan komma åt, där emot finns det på kanterna.

Den största bädden med en Zipper i (68cm/35kg).
68023_483093341412_685746412_7481435_3888309_n.jpg

Jag har två Bean-Bag-kopior från Dog It. En som är 120x90 tror jag, och den andra är 100x80 eller något sådant.
Mina hundar är inga hysteriska grävare, men dom gräver och biter en del och den har stått pall för allt. Det finns ju inga sömmar mitt på den som dom kan komma åt, där emot finns det på kanterna.

Den största bädden med en Zipper i (68cm/35kg).
68023_483093341412_685746412_7481435_3888309_n.jpg

Det ser onekligen väldigt bekvämt och mysigt ut! :laugh:
Hörde av någon att det blir mycket svårare för hunden att få tag ordentligt i tyget på en sådan när de gräver eftersom kulorna ju flyttar på sig. Det i kombination med lite halkig och slitstark yta kanske gör att det skulle hålla även för min marodör..?

Tackar för alla tips och är det någon mer som har erfarenhet, bra som dålig av Bean-Bag eller kopior så får ni gärna slänga in det i tråden.:)

Vår hund har tagit över vår Fatboy. Nu gräver han iof inget i den (men på dom små runda mattorna från IKEA kan han hålla på en hel natt :crazy:) men jag kan tänka mig att den borde tåla endel för det är ju väldigt starkt tyg

En sådan? Ett tyg på ben, ungefär.
Ett års garanti ;)

Hm intressant. Den där borde väl nästan vara populär hos hundar som vill ligga lite svalare på sommarhalvåret? Min golden hade en biabädd, som den lilla marodören nu haft sönder, som hon inte låg i på sommaren då det blev för varmt. Hon får hemska märken på armbågar m.m....

Svarar alla..

Blandrastik: Vet inte om han hade gått på det, han har inget grävbehov annars och gräver inte bara för att gräva. Har provat att ha lösa filtar som han kan och får bädda runt med men det hela tenderar att eskalera och hux flux är han och bäddar på ställen han inte få bädda på. Det bästa vore att hitta något material som tål det och som han inte kan asa runt i hela huset vilket han gjorde med täckena och filtarna han fick.

Berin: Ja, han fick ju ha den gamla bädden ganska länge innan jag köpte en ny men hålet blev bara större och större och större.. Det var inte mycket mer än en fyrkant med hål i tillslut (nåja, en smula överdrivet). Bryr mig inte så mycket om hur det ser ut men det var ganska nödvändigt att skaffa en ny.
Dessvärre blev den nya nu nästan mer slaktad på ett ögonblick än den gamla var.:(

Red_chili: Just en sådan plastlåda skulle han ha! Utan bäddmaterial:devil: ;)
Vet dock inte hur stora såna det finns..

MaRomer: Försökte Googla på det namnet men fick ingen bra träff.. Vet du om de fortfarande säljer såna på Gekås?

domesticus: Innan jag köpte den nya bädden till honom så var jag faktiskt inne på just Bean-Bag. Vågade inte chansa då de kostar en slant till den storleken på hund. Men de tål alltså en del misshandel?

Någon annan som har eftarenhet av Bean-Bag hundbäddar?

Japp de finns. I olika storlekar och priser. De största (de jag har) Har kostat 299-399.

Jag kan bara uttala mig om "de riktiga" Bean-Bagarna (dvs de som heter just BeanBag), modell Super Tough (den heter nu UnderDog). Jag har en beige storlek large och den har blivit biten, dragen och bäddad i och det syns inte ett spår! Nu har den visserligen inte blivit utsatt för någon extrem marodör, men jag tror nog att de ska tåla en hel del, då min alltså inte ens har minsta lilla skråma :laugh:

Lägger till: De har liksom en gummibeläggning på insidan (känns typ som en lite tunnare modell av brandslang) som känns mkt stark.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka