Jättetorra ögon. Hjälp!

MissFideli

Trådstartare
Mina ögon klarar inte alls utblåsets lägen i båra nya bussar. De blåser i ansiktet hur man än ställer munstyckena. Det gjorde redan förra året att jag fick problem, men nu är det ännu värre. Efter en halv arbetsdag svider det som 17 och då har vi precis börjat använda AC'n. Jag har testat Systein några dagar (hade 2 pipetter kvar) och hade i på morgonen och kvällen, men fick ändå ont.
Att köra utan AC i längden är inget alternativ känner jag, så vad ska jag göra? När ögonen börjar tåras, börjar jag gäspa och det är inte roligt att sitta och gäspa i 4 h heller.
 
Mina ögon klarar inte alls utblåsets lägen i båra nya bussar. De blåser i ansiktet hur man än ställer munstyckena. Det gjorde redan förra året att jag fick problem, men nu är det ännu värre. Efter en halv arbetsdag svider det som 17 och då har vi precis börjat använda AC'n. Jag har testat Systein några dagar (hade 2 pipetter kvar) och hade i på morgonen och kvällen, men fick ändå ont.
Att köra utan AC i längden är inget alternativ känner jag, så vad ska jag göra? När ögonen börjar tåras, börjar jag gäspa och det är inte roligt att sitta och gäspa i 4 h heller.

Har man problem med torra slemhinnor och torra ögon kan man käka havtorn (finns kapslar på Life t ex). Det vet jag fler som gjort för torra ögon pga linser eller ögonoperation.

Jag klagade ett tag på torra ögon (räckte att jag cyklade snabbt utomhus), och då sa min ögonläkare att mina "körtlar" vid ögonen var igentäppta som utsöndrar tårvätska. Det hette meibomska körtlar. Det finns tips på hur man ska "öppna" upp dem igen. Lägga blöt och varm handduk över ögonen sen massera försiktigt typ. Googla vettja!

Läs mer här: https://medicinskoptik.se/om-kliniken-for-torra-ogon/tarfilmen-meibomska-kortlarna/
 
Mina ögon klarar inte alls utblåsets lägen i båra nya bussar. De blåser i ansiktet hur man än ställer munstyckena. Det gjorde redan förra året att jag fick problem, men nu är det ännu värre. Efter en halv arbetsdag svider det som 17 och då har vi precis börjat använda AC'n. Jag har testat Systein några dagar (hade 2 pipetter kvar) och hade i på morgonen och kvällen, men fick ändå ont.
Att köra utan AC i längden är inget alternativ känner jag, så vad ska jag göra? När ögonen börjar tåras, börjar jag gäspa och det är inte roligt att sitta och gäspa i 4 h heller.
Har också problem med torra ögon, testat en del droppar nu och tycker att Thealoz Duo är bäst. Men gånger om dagen har absolut inte räckt när det varit son värst, snarare behövt droppa en gång i timmen. Sedan finns det ändå viss evidens för att omega-3 tillskott kan hjälpa.
 
Du behöver droppa så många gånger om dagen att du inte har bekymmer, morgon och kväll räcker inte långt.

Jag brukar rekommendera mina patienter Thealoz Duo 4-8 ggr på dagen och Thealoz Duo Gel till natten, sannolikt så behöver du även droppa gel droppe innan du sätter dig på bussen på morgonen om du är så torr som du beskriver. Geldroppar är bra men ger dimsyn och kanske inte helt bra om du ska köra buss hela dagen.

Systane brukar inte vara någon hit.
 
Du behöver droppa så många gånger om dagen att du inte har bekymmer, morgon och kväll räcker inte långt.

Jag brukar rekommendera mina patienter Thealoz Duo 4-8 ggr på dagen och Thealoz Duo Gel till natten, sannolikt så behöver du även droppa gel droppe innan du sätter dig på bussen på morgonen om du är så torr som du beskriver. Geldroppar är bra men ger dimsyn och kanske inte helt bra om du ska köra buss hela dagen.

Systane brukar inte vara någon hit.

Så stavades det ja :o
Tack! Ska kolla upp dessa. Nä, dimsyn är ju inte så bra, det får jag ju nu av de torra ögonen.
 
Tack för svaren! Ska testa dessa och så om de funkar. Aldrig haft problem med torra ögon, så det här är en ny värld för mig liksom :cool:
 
Hylo-gel är det bästa som finns för torra ögon tycker jag. Dessutom är den utan konserveringsmedel och har en väldigt enkel applicering.
 
Det första jag tänker är inte preparat, utan glasögon för att skydda ögonen från draget. Antingen vanliga bra(!) solglasögon när ljuset medger, eller kanske nåt helt ofärgat i stil med sådana som motions- och tävlingscyklister brukar använda. De brukar kunna vara litet bakåtsvepta på sidorna också.
 
Det första jag tänker är inte preparat, utan glasögon för att skydda ögonen från draget. Antingen vanliga bra(!) solglasögon när ljuset medger, eller kanske nåt helt ofärgat i stil med sådana som motions- och tävlingscyklister brukar använda. De brukar kunna vara litet bakåtsvepta på sidorna också.

Jag använder solglasögon nästan hela tiden och de är mer täckande på sidorna än de flesta andra. Tyvärr hjälper det ingenting. Eller åtminstone inte tillräckligt. Är rätt ljuskänslig (kanske extra pga torra ögon?) så använde solglasögon ofta.
 
Mina ögon klarar inte alls utblåsets lägen i båra nya bussar. De blåser i ansiktet hur man än ställer munstyckena. Det gjorde redan förra året att jag fick problem, men nu är det ännu värre. Efter en halv arbetsdag svider det som 17 och då har vi precis börjat använda AC'n. Jag har testat Systein några dagar (hade 2 pipetter kvar) och hade i på morgonen och kvällen, men fick ändå ont.
Att köra utan AC i längden är inget alternativ känner jag, så vad ska jag göra? När ögonen börjar tåras, börjar jag gäspa och det är inte roligt att sitta och gäspa i 4 h heller.
Fånig idé. Men har ni kanske inte tekniker el dyl på jobbet som skulle kunna ställa om, göra en sorts löstagbar grej som går att sätta över för att rikta om blåset? Sedan borde ju rent teoretiskt fler kunna ha problem så kan det vara värt att ta upp uppåt?

(säger jag kanske bara för att vi hade en sådan kille på jobbet tidigare, han byggde de mest lustiga hjälpmedel som alla använder fortfarande. Han skulle typ säkert byggt en liten kupa man kunde tejpa fast med silvertejp och sedan bära med sig till nästa buss :D)
 
Fånig idé. Men har ni kanske inte tekniker el dyl på jobbet som skulle kunna ställa om, göra en sorts löstagbar grej som går att sätta över för att rikta om blåset? Sedan borde ju rent teoretiskt fler kunna ha problem så kan det vara värt att ta upp uppåt?

Jag försöker komma på en egen variant, men vet inte vad som är bäst. Det finns ju inget att fästa i. Jag har inte hört några som anser det vara ett stort problem tyvärr :( Väntar mig ingen hjälp från min arbetsgivare.
 
Det här är en bild snodd på nätet, inte exakt som våra, men munstyckena sitter på samma ställe.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1556607397821.webp
    FB_IMG_1556607397821.webp
    67 KB · Visningar: 114
Jag försöker komma på en egen variant, men vet inte vad som är bäst. Det finns ju inget att fästa i. Jag har inte hört några som anser det vara ett stort problem tyvärr :( Väntar mig ingen hjälp från min arbetsgivare.
Silvertejp? och hm en liten/flera små mjuk plastskål från IKEA som man klipper isär till två kupor med en sekatör? Från barnavdelningen, eller deras små plastmuggar i glada färger.

Eller maskeringstejp om silvertejp riskerar lämna märken. Maskeringstejp ska ju vara märkesfritt, typ.

(eller liten svart plastblomkruka eller en genomskinlig orkidékruka kanske, de går att klippa isär med sekatör vet jag eftersom min son fastnade med fingret i en :cautious:.)
 
Senast ändrad:
Oh, btw jag har två vänner som haft problem med torra ögon, det verkar vara jättehemskt men det verkar finnas få krämer och sådant som hjälper i längden utan det var mer av att ta bort orsaken typ linser.
 
Jag har problem med torra ögon generellt, sannolikt en bieffekt av mina övriga sjukdomar.
jag använder ögondroppar med natriumhyaluronat i, det funkar bäst för mig. Då brukar jag bara behöva droppa morgon och kväll, så klarar det sig oftast över dagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp