Jättesvullen i pung o jumske

Sv: Jättesvullen i pung o jumske

Killen kommer hem troligen mån eller tisdag, hur gör jag då?

Har du inga andra hästar du kan sätta i hop den med ? Alltså, andra vuxna för trygghetens skull ? Ang stoet, håll koll på juvret ifall det blir inflammation. Annars dra ned lite på fodret och motionera henne.

nej, jag har tyvärr bara stoet...
spenarna har redan minskat rejält och juvret rätt mjukt och ingen feber än iallafall.

Jag vet inte men om jag fick hem en nyopad fölunge så kanske han behöver lite tuttmjölk och få lite mer energi än att ställa om sig helt vid vanlig mat och avänjning ?

Mvh Mia som håller tummarna för din bebis ;)

Hur gammal är din fölunge? Varför fick inte stoet följa med? Synd om henne att få stå ensam, och dessutom får väl man inte ha hästar själva eller jag kanske har fel???...
Har du ingen kompis som kan ställa dit sin häst ett tag?

Den linjen är jag också inne på..att han säkerligen är lite emlig o tuttig när han kommer hem. Och jag kan inte se någon nackdel med att låta honom fortsätta dia så länge stoet tillåter det och håller hull :)

Stoet fick inte följa med pga att hon är vansinnigt svårtransporterad, och då ville jag inte att liten skulle komma ikläm eller få dålig erfarenhet av att åka. Och även för att det ska gå smidigare på röntgen, undersökningar mm inne på kliniken. Hade hon varit med så hade hon nog rivit hela placet o skrikig som en tok, vilket inte skulle gynna varken henne eller liten.

Vet inte hur det är med ensamma hästar, om lagen gått igenom eller ej. Men jag väljer att låta henne vara själv dessa dagar istället för att riskera skador på henne eller ev. ny häst vid hopsläpp då det trots allt bara gäller några dagar. Hon har dessutom grannens hästar på andra sidan grusvägen så hon har "sällskap" hela dagarna.

Nu e grabben hemma igen och gick direkt till stoet och tuttade :) vilket hon inte hade något emot.

En böld stor som en grapefrukt har opererats bort!! Men kulorna är kvar :)
Och vet är fortfarande inne på att kvarka KAN vara orsaken till denna.
Visserligen hade killen feber o hosta i höstas, men ingenting på stoet och ingenting har smittat till mina väninnors stall, trots att de har vistats i mitt. Inte heller grannens hästar har visat några symptom.

HUR lindrig kan kvarka vara egentligen??
Såpass att man inte märker av den mer än så??
Provsvar kommer på torsdag....

vår shettis var så i sommras... vi tog honom till kliniken, de kunde hitta att han hade en infektion men inte vilken sorts,,,
han fick antibiotika o blev frisk...

de misstänkte ngn form av fästingsjukdom men kunde inte fastställa om det var det eller ej....

Låter långsökt att det skulle vara kvarkaorsakat. Det kan ju däremot vara ett sticksår som orsakat infektionen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka