Jättesvullen i pung o jumske

Lillsillen

Trådstartare
och veterinären går bet.... Vad kan det vara?
Lillhingsten 7,5 mån har sedan 3 dgr haft en pung i storlek som en tennisboll och i jumske eller rättare sagt mittemot insida lår, alltså ovanför pungen eller hur man nu förklarar, så är det en svullnad i form av en halv fotboll!!
Tempen pendlar mellan 38,5 och 40,4 men han e pigg o äter o dricker o bajsar o kissar. lite tagen bara....
Veterinären tillbringade en halv dag här med undersökningar både in i skapet o genom rektalisering men hittar inget knas. Hade det inte varit vinter hade hon sagt ormbett...
Han får penicillin o antiinflammatoriskt och i morgon blir det antagligen ultraljud.
VAD KAN DET VARA??

Sv: Jättesvullen i pung o jumske

Jag hade åkt in på klinik med hästen, på studs. Har febern varit uppe och klättrat över 40 grader och svullnaden är stor som en fotboll, veterinären går bet så förstår jag inte att den vetten inte remitterar till djursjukhus:confused:

Eller ni bor i landsände där det är väldigt långt till djursjukhus kanske? Man är ju lite bortskämd som bor söderöver och vi har flera att välja på inom en radie av 10 mil.

Jag skulle också åkt in på studs... fattar inte riktigt hur det ser ut.. första tanken är bråck..

Tack vare att han e så pigg och såväl äter, dricker, bajsar o kissar så anser hon inte att det är aktuellt med klinik. Formen på svullnaden är lik en halv fotboll, men jag skulle kanske skrivit nedre delen på en fotboll då det inte är så tjockt men har ändå den formen dvs som en skål då kanske :confused: och den sitter alltså ovanför skapet bakåt.

Tempen i morse 38,7 och pungen har minskat något.
Veterinären var inne på pungbråck ett tag, men eftersom det inte finns några symptom i hästens allmäntillstånd som pekar på det och eftersom hon inte kunde känna något konstigt inifrån så är det med all sannolikhet inte det.

Verkar ju konstigt om han fått en spark därinne mitt emellan bakbenen också. Möjligen kan han ha fått ett litet sticksår eller eländigt skräp in i skapet..
Vad annat kan det vara som orsakar något dylikt?

slänger in en bild

Kan säga så här; jag hade inte brytt mig om vad veterinären anser vara nödvändigt eller ej...hade mitt föl sett ut sådär så hade jag åkt in i a f. I synnerhet som veterinären inte klarat att ställa ngn diagnos:cool:

Att sitta o gissa vad det kan vara känns inte så relevant när en veterinär tillbringat en halv dag med olika undersökningar utan att kunna komma fram till ngt.

HJÄLP! :eek:

Vad menar hon att hon skulle kunna känna inifrån om det är bråck? Det kan trilla ut alla möjliga konstiga saker om det blivit en glipa, behöver inte påverka särskilt mycket, så länge det inte blivit ihopknipet...

Jag skulle åka in NU iaf..

Kanske är det inte helt jämförbart med människor, men jag hade en patient en gång som hade ett helt vansinnigt pungbråck där pungen var i storlek med en fotboll, om än inte lika rund och spänd.. Tror nästan hela tarmpaketet var nere och eftersom glipan var ganska stor så påverkade det inte något på allmäntillståndet. Han levde sådär, kommer inte ihåg varför de inte stoppade tillbaka allt, kanske för stor op? Patienten var ganska gammal.

Men ÅK IN, tänk om det helt plötsligt rasar ner ett halvt tarmpaket i pungen? :eek:

Svullnaden ser dessutom alldeles för rund och spänd ut för att vara någon typ av böld pga sticksår el liknande, om ett sår gjort en sådan böld hade nog öppningen redan blötts upp igen och öppnat sig... Formen borde vara mer diffus om det var en inflammation.

Man kan inte alltid lita på att veterinären har rätt, man måste tänka lite själv också. Har många gånger varit med om att vet haft fel, och de är ju bara människor.

Ta det säkra före det osäkra, och passa på att kastrera när de ändå har vält honom uppåner och öppnat :idea:

vet inte vad som är fel på din fölunge, men min gammla häst svullnar ibland i skapet. det ser exakt ut som på din bild. det brukar alltid gå över efter ett par dager, häller i honom massa äppelcidervinäger.

men han har dock aldrig haft feber. så jag skulle tro att din har någon kraftig infektion i skapet eftersom han har såpass hög feber.

vet inte vad som är fel på din fölunge, men min gammla häst svullnar ibland i skapet. det ser exakt ut som på din bild. det brukar alltid gå över efter ett par dager, häller i honom massa äppelcidervinäger.

men han har dock aldrig haft feber. så jag skulle tro att din har någon kraftig infektion i skapet eftersom han har såpass hög feber.

Att äldre hästar svullnar upp i skapet har helt andra orsaker, jag antar att din gamla häst även är en hingst??? För det är väldigt vanligt att valacker svullnar runt själva snoppen och det har med cirkulation att göra

För så som jag kan se så är det ena pungen som svullnat på denna fölunge och inte själva "skapet"

>TS jag hade inte tvekat ett ögonblick och hade redan varit inne på klinik.

roterad testickel?? Inte helt ovanligt.

Jag hade oxå åkt in på studs!!! Jag har varit med om att 4 vet på en stor klinik kliat sig i huvudet, inte hittat felet- jag bytte klinik för jag ville inte ge upp, och det tog dem 10 min att hitta felet.... så åk in!! även en vet kan ha fel...

Efter samtal med vet i morse och hon ville fortsätta avvakta, så beslutade jag ändå att kontakta kliniken då jag inte kände mig nöjd. Och nu har vi varit in på kliniken och ultraljudat, och 4 veterinärer slet sitt hår,...hade inte sett något liknande tidigare. Sannolikt kan det vara en böld som ligger ganska djupt in men inte säkert. Någon som var 5 cm i diameter fann de iallafall...ca 3 cm innanför huden. Han skall opereras fredag och då även förmodligen kastreras (även om jag hade föredragit ha honom som hingst 1 år till). Men testikeln på den sidan gick inte att hitta :confused: med ultraljud.

Kontakta de min hemvet o meddelade läget och hon förstod inte varför de skulle öppna då en böld öppnar sig själv så småningom.... och tyckte även det verkade onödigt att buköppna när den ena testikeln sannolikt inte kommit ner än...vad ska man tro nu då??

Iallafall fortsatt medicinering o hästen hemma igen. Ingen åtgärd förrän fredag alltså.

haha,,, även här var det 4 st som kliade sig i huvet...kan de va samma klinik kanske ;)

Öppnar sig själv? Jo visst, men bölden är ju full av var som måste ut ju fortare desto bättre. Böld är ju ett tecken på en infektion, infektioner kan bli ruskigt farliga om man bara låter dom vara. Konstigt tankesätt av din veterinär tycker jag.

Ja i synnerhet som den sitter hela 3 cm innanför huden. Det är en bra bit att leta sig ut på. Och utan mitt klinikbesök hade vi ju inte vetat alls vad som var fel....
Tempen ligger på 39 nu på kvällen och jag är mäkta stolt över min lilla unge som skötte sig exemplariskt på denna allra första resa och dessutom utan morsan som fick stanna hemma (har ju inte vant av ännu)

Om man inte lyckats lokalisera testikeln men hittar något som är 5 cm i diameter 3 cm under huden - funderar man inte på om det kan vara en testikeltorsion då? En missbildad testikel vars vandring inte slutat lyckligt? Men visst, hästen är väl kanske inte tillräckligt smärtpåverkad och möjligen såg de väl vätska i strukturen.

En häst som har en undulerande feber pga en misstänkt böld bör naturligtvis komma under behandling och få bölden dränerad. Det kommer säkert din vet på när hon funderat lite.

Bölder brukar vara just spända och runda.
Inflammationer har inte som signum att de är oregelbundna i formen.

Det var ingen av veterinärerna som nämnde något om att det förmodade bölden möjligen kunde vara en testikel...jag undrar om de ens tänkte tanken...den andra testikeln var dessutom väldigt liten såpass så någon undrade över om det verkligen var en testikel. det visade sig dock att hon aldrig sett en bebistestikel på ultraljud tidigare.

Denna böld sitter i den "limpa" som sitter ovanför/bakom skapet (tidigare format fotboll),
idag tempar han 38,4 och för första gången på flera dagar hade han HELA snorren ute och bångade med :) så det känns ändå rätt lungt att de inte kunde ta honom för behandling förrän fredag.

Liten rapport ..
Han står på klinik sedan i torsdags kväll.
De har via kanyl tagit prov på bölden som mkt riktigt visade sig vara en böld med massa äckligt tjockt var. Men de ångrade sig ang. söva o lägga för operation, och skulle öppna stående. Tyvärr började det blöda så pass att de var tvungna att avbryta. Nytt försök ev. idag eller så på måndag. Och funkar det inte så lägger de honom ändå. Dessutom har kirurgvet beslutat att inte kastrera om de inte måste, vilket inte är mig emot :)

Men,,frågan kvarstår fortfarande HUR detta kan bli så här. Vid kvarka kan de få bölder här o var men ingen kvarka här inte. Och inga tecken på sår heller.

Och nu har jag mammahäst här hemma med mjölken sprutandes hejvilt...
Det blev ju en tvär avvänjning men det var ju lika bra det.
Hur lång tid tar det innan hon sinar? Hon är helt själv hemma och lite orolig men det går bra. Killen kommer hem troligen mån eller tisdag, hur gör jag då? Försöker hålla isär dem eller? Iofs så tycker jag inte att det gör något att han diar, då hon e vid mkt gott hull, men finns det några nackdelar med det?? Han ska på hingstbete så snart vädret tillåter..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka