Jätteseg! För lite kraftfoder?

IterBis

Trådstartare
Min häst är en 15 årig fbl vallack. Har ridit honom i över 1 ½ år nu. Innan jag och en tjej till tog honom på foder stod han hos sin ägare som gav honom mängder med havre. (Vilket inte heller är så bra) Då var han aldrig seg att rida, inte ens på sommaren och förra vintern var han rätt pigg och busade gärna :)

Men sedan vi flyttade honom i höstas har han blivit extremt seg att rida, speciellt på ridbanan. Han har typ blivit som en gammal ridskolehäst och lyssnar knappat för skänkeln även om jag har sporrar. Iaf, detta tror jag kan bero på att han rids mera nu och får för lite kraftfoder.

Han har nu fått 1 kg havre om dagen + betfor och lucern och en skopa fibergi på kvällen (och hösilage såklart) Efter mycket tjat så gick stallägaren idag med på att höja till 1½ kg havre. Jag tycker det verkar väldigt lite, på ridskolan där jag jobbar är det 1½ kg havre vad en av dom mindre ridskolehästarna får till frukost. Och hästar i hans storlek får mycket mer!
(Självklart går ju ridskolehästar mkt mer, men ändå)

S min fråga är, är det nån mer som tror detta kan bero på för lite kraftfoder? För det är ju så konstigt att han aldrig har varit så annars..:S

Sv: Jätteseg! För lite kraftfoder?

Visst kan det bero på att han inte får tillräckligt med energi i maten. Fullblod behöver en del.
Han kanske rent av tycker det är tråkigt? Rider du ut? Är du alltid på ridbanan?

Är han kollad så att han inte har ont någonstans? Munnen? Passar sadeln? När min häst kollades rutinmässigt av en kiropraktor visade det sig att hon hade jätteont i ryggen. Hon hade inte visat några symptom alls, förutom att hon hade varit lite slö...

Om allt detta är kollat skulle jag prova att öka på havren.

Jodå, klart jag rider ut! Rider 3-4 ggr i veckan och då hoppar jag en gång, rider dressyr en eller 2 och rider ut en gång! Den andra tjejen rider nästintill bara ute i skogen, så nog kommer han ut tillräckligt. Och så har han en vilodag varje vecka. Grejen är ju att han aldrig var såhär när han stod hos sin ägare, iofs var det typ bara jag som red honom då och då gick han ju bara typ3-4 ggr i veckan.

om du och den andra tjejen har honom på foder, uppstallad hos en annan än ägaren, då bör NI bestämma foderstaten, inte hyresvärden.. eller står det i kontraktet att hyresvärden bestämmer foderstaten?

Nej, han är inte kollad. Kanske borde ta dit nån om detta forsätter..

om du och den andra tjejen har honom på foder, uppstallad hos en annan än ägaren, då bör NI bestämma foderstaten, inte hyresvärden.. eller står det i kontraktet att hyresvärden bestämmer foderstaten?

Vet faktiskt inte vad som står i kontraket riktigt, är ägaren som har skrivit på.(Eftersom det är en vän till honom) Fast det är ändå vi som har honom och betalar allt.

okai, men om ni vill höja havren för att få lite mer bjudning och energi i hästen borde det väl vara upp till er att bestämma det, räcker det inte md ½ kg extra så säg att han ska ha ½ extra till..

okai, men om ni vill höja havren för att få lite mer bjudning och energi i hästen borde det väl vara upp till er att bestämma det, räcker det inte md ½ kg extra så säg att han ska ha ½ extra till..

Jo, det tycker jag också.. Men hyresvärden är rätt bossig av sig tyvärr, vill ha saker o ting på sitt sätt! Men i övrigt är hon jättebra med hästarna.

hmm men hon borde väl lyssna på att ni vill ha hästen piggare..

men säger hon nej så fråga varför, då får ni kanske ett bra svar..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka