Jätteproblem med galoppskänkel

Tussinussen

Trådstartare
Jag har ett arabsto som jag ägt i 2½ månad, hon har tävlad tom Lätt A, funkar som "läromästare" åt mig då hon är duktigare än vad jag är. Vilket hon säkert vet, mer om det nedan.

Hon funkar superbra i skritt och trav, jag har verkligen hittat "knapparna" där och hon jobbar jättefint i form. Men vi har jätteproblem med galoppskänkeln. Små diskreta signaler eller bankande i sidan slutar för det mesta i samma sak, dvs att hon gör en tjusig travökning. Igår när vi red på banan fick jag inte ett ENDA galoppsprång ur henne, bara travökningar.

Andra gånger har det funkat, förra gången vi red på banan tog jag galoppen tidigt innan hon hunnit bli trött och hon har superfin i vä galopp, fattade galopp från skritt bara jag nuddade vid henne. Ville inte ta hö galopp alls. Vet inte varför.

Ute har vi galopperat ett par ggr, då tycker hon det är kul att springa så det är bara att "mana på" från trav så galopperar hon.

Min kompis som är mycket mer dressyrerfaren och rutinerad än jag får henne att galoppera utan problem. Så det känns som om hon galopperar när HON vill inte när JAG vill. Hon är så välutbildad och välriden att hon kan ju, och jag har undrat om hon mycket väl vet att jag vill att hon ska galoppera och bara struntar i mig. Eller om jag ger henne fel signaler. Men jag vet inte vad jag gör för fel :confused:. Och nu har det blivit en "grej" med mig, varje gång jag bestämmer att nu tar vi och galopperar så sitter jag förstås där och tänker "hur fasiken ska det här gå då" och det hjälper förstås inte heller.

Jag kan inte träffa min tränare förrän tidigast om 2 veckor, och undrar då under tiden om det är någon som har något råd? Någon som har upplevt något liknande och löst det?

Sv: Jätteproblem med galoppskänkel

Jag tror inte att hon jäklas just med dig. Du ger henne bara helt enkelt inte rätt skänkel. Fråga din kompis. Hon fick ju henne att lyfta galopp hur enkelt som helst.

Kanske hon är lärd med innerskänkel?

Håller med föregående talare.

Enligt gammal, hederlig, svensk ridskola tar man bak ytterskänkeln och fram innerskänkeln när man fattar galopp. De flesta privatrytare jag känner gör antingen eller: Antingen så tar de fram innerskänkeln, eller så tar de bak ytterskänkeln. Ytterst få gör båda delarna.
Om din kompis är erfaren inom dressyr skulle jag tippa på att hon fattar galopp för ytterskänkeln.

Om jag var du skulle jag tänka efter innan jag fattar galopp, så att jag verkligen är medveten om hur jag gör.
Tex "Nu sitter jag mitt över hästen, tar fram innerskänkeln, smackar lite och nu råkade visst luta mig lite framåt"
Funkar inte det, får du göra (och tänka) annorlunda:
"Jag sitter mitt över hästen, gör en liten förhållning på yttertyglen samtidigt som jag tar bak ytterskänkeln och fram innerskänkeln, och smackar".
Om du provar lite olika sätt och ser vad hon svarar bäst på ska det nog ordna sig.
Och om det behövs en förstärkning av skänkeln kan du ha ett spö i handen, oftast räcker det med att det finns där - du behöver kanske inte använda det.

Det där med att hon helst vill gå i vänster galopp kan bero på att du fattar galopp på ett annat sätt i höger varv. Precis som att hon har enklare för antingen höger eller vänster, så har du också enklare för antingen höger eller vänster. ;)

Och tänk inte på krångel när du fattar galopp.
Tänk bara "Galopp!" och "Framåt!"

Var noga med din egen kropp i fattningen, hon låter ju känslig och lyhörd så du ger henne säkert inte tillräckligt tydliga signaler bara.
Det kanske bara blir ännu mera fel av att bli övertydlig på en sån häst.
Prova att bli medveten om dina egna sittben och höfter/bäcken. Prova att i fattningen sitta till lite med inner sittben samtidigt som du för fram inner höft, du får för den skull inte tappa yttre sittbenet förstås. Ställ hästen åt galoppsidan och fatta inte på rakt spår, utan gärna i hörn eller på volt. Kanske dra tillbaka ytterskänkel något för lite hjälp på traven. Funkar det inte, testa dej fram och prova olika sätt.
Min häst kan också göra travökningar när det är galoppfattningar jag planerat, men då får jag gå tillbaka till mej själv och inse att jag dels inte förberett honom ordentligt för dels att jag varit alldeles för otydlig med hjälpen.
Hoppas det ordnar sej!

Tack Kaffikakk Blueberry och Magnum (varför låter ni som glassar alla 3 :rofl:) för råd. :bow:

Någon mer med tips?

Hej!
Grattis till den nya hästen! Kul med en välriden läromästare :)

Jag håller med de övriga som skrivit här. Alltså att det är nog du som gör fel och inte hästen som struntar i dig. Kan du inte be din vän som red henne bra att hjälpa dig lite tills din tränare har tid?

Hur som helst. Jag har ett liknande problem med min häst (eller jag ser det inte som ett problem). När någon ny, lite mindre erfaren ryttare, rider honom så lyckas de inte heller få honom att galoppera. Och det är inte för att han är olydig, utan han förstår helt enkelt inte vad de menar. Ofta rider dessa personer lite "ridskole ridning" med överdrivna hjälper. Dom lutar sig ofta lite framåt och innåt (bara lite) och ger överdrivna signaler med skänklarna, han fattar ingenting.
Nu vet inte jag vad du har för erfarenhet sen tidigare, men kanske du gör lite för mycket. Ofta räcker det med att man bara "sitter till" på en lite mer välskolad häst.
På min häst "sitter jag till" och ger en liten signal för ytterskänkeln (OBS glöm inte halvhalten innan fattning). För att känna hur man ska sitta i fattningen kan man (i skritt på lång tygel) sätta händerna i sidan och sen vrida sig försiktigt utåt och titta på svansen. Då sänker du inner knä och skjuter fram inner höft ngt. Visserligen blir rörelsen överdriven när du testar i skritt men det är bara för att få in en känsla. När du sedan ska fatta på riktigt så försöker du bara att sänka inner knä och skjuta fram höften lite (utan att luta dig innåt) och så kan du ge en liten signal för ytterskänkel.

Att fatta för ytter eller inner är lite omdiskuterat, men så här gör iaf jag!

Lycka till!

Jag tror att de flesta mer rutinerade ryttarna fattar galopp genom att öppna höften.
Om nån skulle lägga fram eller bak skänkeln (eller bägge delarna) skulle min häst inte fatta ett skit, kanske möjligtvis lägga sig i en sluta eller flytta sig sidvärts

Tack supersara och Tornblomma :bow:

I morgon ska jag o min kompis upp till ridhuset och rida, så får vi se hur det funkar :crazy:
Ska även be henne rida o försöka tänka ut hur hon gör.

Tack för svaren!

Hade lite liknande problem med min häst i början. Han är också välriden och känslig för hjälperna, men när jag försöker fatta galopp (på hederligt ridskole-vis och tryckte med innerskänklen framme vid sadelgjorden och ytterskänkeln en bit bak) så blev han bara som en banan och flyttade iväg rumpan.

Med honom är det lättaste att göra en halvhalt och sen trycka lite lätt med innerskänkeln :)

Lycka till med din häst, en läromästare är alltid roligt att ha!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024