Jätteöm gluteus och biceps.

Lill76

Trådstartare
Igår masserade jag en häst som jag blev ganska fundersam över (håller på att utbilda mig till hästmassör) Hästen är en travare på 11år som bara är riden sen i våras och innan dess gått som fölsto i några år. Nu är hon såld till en tjej som rider och kör henne litegrann, ingen superträning precis. Hästen i fråga var spänd och hård som en planka i ryggen på vänster sida och när jag tryckte på stresspunkterna på gluteus och biceps femoris (vänster) höll hon på att lägga sig. Benen vek sig under henne fast jag knappt hade något tryck alls. På högra sidan var hon spänd på samma ställe med inte lika mycket. När jag tittade på henne bakifrån såg hela vänster bakdel, hur ska jag förklara, musklerna såg ut att vara ihopdragna och gluteus var högre och mer "bullig" än på höger sida. Kan det vara höger bak som är problemet och att hon överbelastar vänstersidan eller vad har ni för teorier? Tacksam för hjälp!! /Linda

Sv: Jätteöm gluteus och biceps.

Ja, det kan man nog tänka sig, eftersom jag vet att hon ridit med en sadel som inte passade så bra, men nu har hon sen några veckor tillbaka ny sadel som passar bra. Hur går jag vidare med behandlingen på hästen? Ska jag massera mer eller bör jag be någon mer kunnig än jag titta på hästen (om ägaren vill såklart)

Hallå!! Var är alla massage/muskelkunniga människor :) Ingen som har någon annan tanke om detta problem?

Lill76 skrev:
Ja, det kan man nog tänka sig, eftersom jag vet att hon ridit med en sadel som inte passade så bra, men nu har hon sen några veckor tillbaka ny sadel som passar bra. Hur går jag vidare med behandlingen på hästen? Ska jag massera mer eller bör jag be någon mer kunnig än jag titta på hästen (om ägaren vill såklart)
Om ägaren går med på det kanske du tillsammans med en et eller kiropraktor kan gå igenom hästen? Jag har vääääldigt goda erfarenheter när två "såna" jobbar ihop! Annars bör väl lätt massage inte kunna skada, om nu hästen inte har inflamationer eller så? Lycka till, hur som helst! :)

Varför det är som det är kan ju bero på så mycket.
Titta över helheten.
Jag skulle också ta ut en kiropraktor till hästen.

När du masserar så masserar du så mycket du får. I början kanske man bara får tillåtelse att lägga endast handen på, men det kan räcka i början, med tiden bör du få gör mer och mer.

Om hästen reagerar så kraftigt att benen nästan viker sig för ett ganska lätt tryck skulle jag (som elev) inte fortsätta massera det aktuella området.

Jag skulle i första hand kontakta lärarna på skolan för råd när det gäller praktikhästar.

Liknande trådar

Hästvård En av våra hästar är utlånad på foder till en tjej som står med honom i vårt stall. När de var på hoppträning i juni så gick de...
Svar
5
· Visningar
2 340
Senast: Legolaz
·
A
Ridning Har en häst sedan 1 år tillbaka.Innan dess inte riden på 4 år.Valack 8 år. Var hos tränare i vintras,tränaren tyckte det var något...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: Highcat
·
Hästvård Har ett sto med en lite underlig manke/bog. Det är så att vänster bog är väldigt stor vid manken. Den är mkt större än höger bog, vilket...
Svar
7
· Visningar
1 904
Senast: pomelo
·
Hästvård Min häst är ett halvblod 12 år som jag haft i snart 3 år. Dressyrblod och jag tror tanken var god när man avlade men resultatet blev...
2
Svar
25
· Visningar
5 316
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar