Jätteförsenad pälsfällning

poppis

Trådstartare
Finns det någon som kan ge råd om VAD och OM man ska göra något när pälsfällningen inte fungerat fullt ut?
Har en tävlingshäst som inte fällt klart än trots att det är början av juli samt en ettåring som nästan inte fällt alls!!!
Vet att många islandshästar varit mycket sena i år, men detta har jag aldrig trots många års erfarenhet varit med om!
Tacksam för råd och tips!!

Sv: Jätteförsenad pälsfällning

Jag hade sett över foderstaten, låter som om de får foder med alldeles för lågt protein. Pälssättning och fällning är det som hästens kropp prioriterar först, viktigt med extra protein alltså under dessa perioder om hästen normalt ligger exakt. Själv ger jag sojamjöl under dessa perioder. B-vitamin kan man skippa om hästen inte har en känslig mage som hindrar upptag då kan man pytsa in.

Min häst sätter vissa år lång sommarpäls, den klipper jag. Hade även klippt om hon inte hade tappat sin päls än, dock inte ettåringen.

Men det är något knas om de inte har fällt klart nu och i nästan alla fall är det foderstaten som är kajko.

Kan ha med åldern att göra också.
Min är 22 och har för första gången inte fällt all vinterpäls ännu.
Han får fortfarande extra bvitamin m.m.

Se över fodret iom att du har två som inte fällt. Träckprov har du tagit antar jag?

Min ena 2åring var full med mask och fällde det sista i typ mitten av juni. Sen har jag en född 92 som hade lite grann kvar. De övriga som bott hos mig längre fällde tidigt.

Tack för alla tips!
Tyvärr är det inget som stämmer riktigt. Hästarna har varit på 2 olika platser. Ettåringen är född mycket sent, slutade dia som 6 månaders i mars/april och har sedan varit i unghäst-stoflock. De flesta där har fällt helt, enstaka har lite vintrpäls kvar, men hon har nästan allt. Pälsen sitter hårt, men i övrigt är hon helt frisk och kry!
Tävlingshästen har hela året varit hemma och fått en balanserad foderstat och han har fällt av "det mesta", men har kvar en del på rygg och sidor. Är delvis klippt och där har det kommit ny fin sommarpäls. Fullt blodstatus samt maskprov tagna som varit normala.
Ett mysterium???

Är väldigt osannolikt att de har cushing/PPID.

Skulle gissat på dålig foderstat men om de varit på olika ställen så är även det mindre sannolikt. Men är du säker på att de fått tillräckligt mkt protein? Vet att många säger att islandshästar inte tål protein men alla hästar behöver en viss mängd för att kroppen skall fungera som den skall. Dock borde även de andra åringarna visa tecken på proteinbrist och inte bara din....

Jag skulle iaf ha klippt hästarna så de inte blir överupphettade i sommarvärmen.

Tack för alla tips!
Tyvärr är det inget som stämmer riktigt. Hästarna har varit på 2 olika platser. Ettåringen är född mycket sent, slutade dia som 6 månaders i mars/april och har sedan varit i unghäst-stoflock. De flesta där har fällt helt, enstaka har lite vintrpäls kvar, men hon har nästan allt. Pälsen sitter hårt, men i övrigt är hon helt frisk och kry!
Tävlingshästen har hela året varit hemma och fått en balanserad foderstat och han har fällt av "det mesta", men har kvar en del på rygg och sidor. Är delvis klippt och där har det kommit ny fin sommarpäls. Fullt blodstatus samt maskprov tagna som varit normala.
Ett mysterium???

Ger inte mycket för dessa maskprov!!
Där i mot "Ett Fullt Blodstatus!!! det borda ger en del svar!!!
Hög summer och hästen har inte fällt?

Ger inte mycket för dessa maskprov!!
Där i mot "Ett Fullt Blodstatus!!! det borda ger en del svar!!!
Hög summer och hästen har inte fällt?

Stallet där dottern rider är det flera hästar som inte fällt än, de är avmaskades utan skillnad. Några ser bra ut och av dessa vet jag att iaf två fodrar med mer protein så jag skulle gissa på lågt näringsvärde i fodret.

Jag bytte i vintras från Mustangs vanliga havrefria pellets till St Hippolyt islandspellets och nu har min Poony fortfarande inte fällt all vinterpäls.
Har jag bytt till ett sämre foder ??? :o

Kan vara det Mad, men då måste det vara ett långvarig undernäring. Har foderat varit så dålig eller är det nåt som sugga ut all näring av hästen?
Alla i fall borda blodprov ger en del svar.

Islandsfoder brukar ha kasst proteinvärde så det är mkt möjligt. Kolla på innehållsförteckningen!!

Kan vara det Mad, men då måste det vara ett långvarig undernäring. Har foderat varit så dålig eller är det nåt som sugga ut all näring av hästen?
Alla i fall borda blodprov ger en del svar.

I det här fallet misstänker jag låga värden i grovfodret, dvs lågt intag sen i höstas.

Poony har vid 2 olika tillfällen fått medicinutlöst fång och jag ska därför hålla koll så han inte blir tjock.
Men han är 22år och rids flera dagar/vecka och klarar sej inte på bara "lågkalorihöet" som han enligt veterinären sagt han ska ha.

Han vägrar äta müsli mer än 2 ggr i rad pellets gillar han.
Ska jag gå tillbaka till Mustangs havrefria pellets eller ska jag chansa på något annat av St Hippolyts pelletsfoder ?

Han har fått samma pellets i > 5 år, innan dess fick han Hippo bas pellets lika länge.

Eller ska jag komplettera med hel havre ?

Har du räknat på vad det är som fattas i höet? Vad menas med "lågkalorihö"?

Jag tycker du ska skippa kraftfoder helt och hållet och ge lusern och/eller linfröolja samt det som fattas i höet.

Poonyskrället svälter hellre än äter lusern och linfrö/linfröolja :mad:

Höet ska vara en specialblandning för isisar som ska ha lågkalorihö.
Vad det är för blandning vet jag inte då jag bara är i hyrd, men deras egna isisar och andra kallblod ser ut att må bra. Vilket min också gör förutom att han inte har fällt all vinterpäls ännu. ...

Kräsna hästskrällen ;)

Skulle även kunna vara mineralbrist som gör att pälsfällningen inte funkar som den ska.

Får de selen? Har du koll på om de får i sig de mineraler de behöver?

kl

Min fäller det allra sista på skenbenen bak fortfarande :D

Han får mycket av det mesta men är alltid sen med fällningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 645
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Senast: Ceta
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ägare av hund offentligt?
  • Rallylydnad
  • Akvarietråden V