Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Kan man ge torrjäst till hästar ? Pålle har blivit lite dålig i magen pga buttan och har 10 påsar med torrjäst liggandes hemma, kan jag ge honom det eller ska jag köpa färskjäst ? Hur mkt skall man ge dom ? Pålle väger runt 400 kg ^^
Ja, du kan ge torrjäst till hästar. Huruvida det är bra för magen vet jag inte men jag har gett mot mugg. Då gav jag 50g torrjäst (en påse) och blandade det med ½ liter ljummet vatten som jag blandade i maten. Jag gav det 5 ggr med 5 dagars mellanrum om jag inte minns helt fel.
Jag har gett färskjäst mot magproblem. Det var en rejält stor häst och hon fick 1 paket om dagen nedsmulat i maten om jag inte missminner mig (lättast om man blandar det i typ kli/betfor/annat blött). Gav tills hon var bättre.
Känns iaf som färsk jäst är mer "naturligt", vet inte vad de tillsätter i torrjäst men något måste det ju vara? Färsk känns även lättare att dosera och så kostar ju inte de paketen många kronor, torrjäst är väl dyrare?
Hästmänniskan
Hejsan,
kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.