Jäst fråga ?

urkella

Trådstartare
Kan man ge torrjäst till hästar ? Pålle har blivit lite dålig i magen pga buttan och har 10 påsar med torrjäst liggandes hemma, kan jag ge honom det eller ska jag köpa färskjäst ? Hur mkt skall man ge dom ? Pålle väger runt 400 kg ^^

Sv: Jäst fråga ?

Ja, du kan ge torrjäst till hästar. Huruvida det är bra för magen vet jag inte men jag har gett mot mugg. Då gav jag 50g torrjäst (en påse) och blandade det med ½ liter ljummet vatten som jag blandade i maten. Jag gav det 5 ggr med 5 dagars mellanrum om jag inte minns helt fel.

Jag har gett färskjäst mot magproblem. Det var en rejält stor häst och hon fick 1 paket om dagen nedsmulat i maten om jag inte missminner mig (lättast om man blandar det i typ kli/betfor/annat blött). Gav tills hon var bättre.

jag innbillar mig att färsk jäst är mer effektivt?

mina hästar får ett halvt paket om dagen, förebyggande mot fång/kolik och annat hemskt.

Känns iaf som färsk jäst är mer "naturligt", vet inte vad de tillsätter i torrjäst men något måste det ju vara? Färsk känns även lättare att dosera och så kostar ju inte de paketen många kronor, torrjäst är väl dyrare?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: Whirlie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 986
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka