Jäser blötlagd havre?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Heraken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 348
H

Heraken

Fick hör häromdagen att om man blötlägger havre (krossad) t.ex. dagen innan man ger det, så hinner det jäsa??!!

Jag har alltid givit blöt havre, har inte hört talas om att det kan jäsa, sålänge det står svalt och såklart inte lägre än typ ett dygn.

Sanning eller myt?

Är det skadligt isåfall?

Sv: Jäser blötlagd havre?

Den kan jäsa både som krossad och hel. Men det hänger på hur längr den ligger i blöt och tempraturen run om den.
Det r ju så man gör öl och brännvin:angel: jäser säd!

Själv hade jag inte fodrat med något foder som legat så länge som ett dygn i blöt.

Kan du inte blöta havren dirkt före fodring om det verkligen behövs?

(Eller ha en vattenflaska utanför boxen så kan den som fodrar bara hälla på lite i samband med fodring).

instämmer! hade aldrig gett min häst foder som legat i blöt så länge!

tycker kisse hade en bra lösning på det! så jobbigt är det ju inte att vattna lite havre.

Jag fodrar sedan många, många år tillbaka med hel havre och korn som jag stöper tillsammans med betfor.
Att stöpa innebär att man häller kok hett vatten över havren och kornet samt betforn.
Jag låter det stå i 12 timmar inte mer. På sommaren så måste man kyla ner det annars kan det börja att jäsa, beror då på hur varmt det är ute.

Men visst både kornet och havren suger upp vatten och på det viset blir kornen mjuka så att hästarna kan tugga i sig dom.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka