Järnväg....

M

mjauen

Det är nu så att vi har hittat en gård vi kanske vill flytta till men det är liksom en järnväg 50m från huset och presis bredvid tomten. Vi har två ute katter och nu undrar jag om det är någon som bor så nära en järnväg hur era katter reagerar och om det är någon som har blivit överkörd.
Kan tillägga att det bara är ett spår på järnvägen.

tacksam för svar!

Sv: Järnväg....

Vi bodde nära järnvägen i några år med våra katter, precis som du oroade jag mig för deras säkerhet:crazy:

Men det gick bra:bow: de gick inte åt det hållet järnvägen låg, smarta djur;)

Mitt förra stall (inhyrd) låg precis brevid en järnväg och dom hade en hel drös med katter. Ingen har gått åt hittills.

Tror just att järnvägar inte borde vara superfarliga för katter, dom brukar ju inte gilla grejer som låter jättemycket. Risken är väl om kissen blir skrämd upp på järnvägen.

Jag och min sambo bor nära en järnväg och ingen av husets katter (vi bor på nederplan i ett hus) dvs hyresvärdens 2 eller våra 2 går dit! Det borde inte vara några problem då katter, som Haukur också påpekade, oftast inte gillar oljud! :)

Varför går då katter nära stora vägar om det är så att de undviker oljud?

Jag tror det är lite av ett lotteri. Antingen håller sig katten undan från järnvägen eller så gör den det inte. Speciellt lömskt är det ju om det är så att det inte går tåg förbi särskilt ofta.

JAG är i alla fall jätteförsiktig med att släppa ut katter efter att ha tvingats hämta hem en död och överkörd katt från vägen. Vi bor på landet och har ett visst avstånd till den stora landsvägen (som är mkt. trafikerad vilket såklart skapar en hel del oljud), ändå sprang han dit. Efter sju år dessutom! Då hade man ju börjat slappnat av och tro att han förstått att hålla sig därifrån... :(

Ett alternativ, om ni gärna vill ha just denna gården är ju att bygga en stor och rejäl rastgård åt katterna. Då kan de gå ut där istället för att springa fritt och riskera bli överkörda. Jag menar en stor innätad rastgård med träd, gräs och dylikt, har sett fina bilder på sådana.
Jag hade också oroat mig hemskt för järnvägen :( Hästarna kan man ju hålla i hagen med extra bra staket, katterna kanske behöver avgränsas lite de med..

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 739
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur