Järntabletter

EmmaBovary

Trådstartare
Istället för att väcka en gammal tråd väljer jag att skapa en ny. Fick idag svar på en provtagning som visar på att jag lider av järnbrist, vilket förklarar en hel del av mina bekymmer. Fått järntabletter utskrivna, vet dock inte vilken sort det rör sig om då jag fick samtalet om provsvaret såpass sent att jag inte hann till apoteket innan stängningstid. Fick då såklart höra att det finns en stor risk för att få problem med magen, så jag skulle höra av mig om alternativ om det verkligen inte fungerade. En del av mig vill inte ens testa på grund av risken, men jag ska såklart göra det ändå. Men jag tänkte höra om någon av er här har positiva erfarenheter där inte magen gett med sig? Tips på saker som kan förenkla processen uppskattas också, tex. bästa tidpunkt för intag och eventuellt något som hjälper magen. Och ja, jag vet att blutsaft existerar men jag tänkte börja med vad jag nu fick utskrivet.

Jag åt järntabletter i många år men det gjorde föga verkan. Blev lite hård i magen precis när jag började äta dem men inget nämnbart. Nu får jag istället dropp pga alldeles för låga värden.

Har inte så mycket råd att ge. Hör med dem på apoteket om tips för att inte gå hård mage när du löser ut recrptet.

Jag åt järntabletter i många år men det gjorde föga verkan. Blev lite hård i magen precis när jag började äta dem men inget nämnbart. Nu får jag istället dropp pga alldeles för låga värden.

Har inte så mycket råd att ge. Hör med dem på apoteket om tips för att inte gå hård mage när du löser ut recrptet.

Såklart ska jag fråga de på apoteket också. Men tack iaf, för min del så hjälpte det lite att höra att det inte var nämnvärt och i början för din del. Jag förstår såklart att alla reagerar olika, men blev lite avskräckt av att en första googling mest gav skräckhistorier. Har du fått värdena under kontroll med droppet? :)

Jag äter i stort sett alltid järntabletter, vanliga som jag köper på Apoteket. Mitt enda tips är att ta tabletten precis innan du ska borsta tänderna på kvällen, det tipset fick jag på Apoteket och det funkar hur bra som helst med (min lite känsliga) mage.

Tidigare åt jag två tabletter durofeon varannan dag och det funkade finfint.

Har tyvärr haft väldigt svårt att göra järn i blodet (har bra depåer men inte i blodet) så jag har höjt till två tabletter varje dag och det funkar faktiskt OK. Blir lite hård i magen emellanåt men det brukar hjälpa att fixa tarmbakterierna med potatismjöl utrört i vatten lite då och då.

Tar järnet på kvällen.

Tidigare åt jag två tabletter durofeon varannan dag och det funkade finfint.

Har tyvärr haft väldigt svårt att göra järn i blodet (har bra depåer men inte i blodet) så jag har höjt till två tabletter varje dag och det funkar faktiskt OK. Blir lite hård i magen emellanåt men det brukar hjälpa att fixa tarmbakterierna med potatismjöl utrört i vatten lite då och då.

Tar järnet på kvällen.

Varför varannan dag och inte dagligen, är det vanligt? :)

Varför varannan dag och inte dagligen, är det vanligt? :)
För att jag förr åt en tablett varje kväll men inte riktigt fixade det för magen. Klagade för min läkare som log och sa - varför inte ta två varannan kväll då.

Så det gjorde jag. :D
Nu är mina bekymmer med blodvärdet värre så jag har ökat till två varje kväll. Men jag har ätit järntabletter i stort sett hela livet så min mage har väl vant sig numera.

Har käkat duroferon i tre år, dagligen. Periodvis äter jag två per dag pga att jag får järnbrist trots att jag äter järntabletter. Kroppen är ganska fantastisk, den brukar snällt vänja sig vid det mesta man utsätter den för, även om den kan knorra i början. Ts, ät det du fick utskrivet, det är det du behöver.

Men du @tanten, två stycken på en gång? Det är big no enligt mina läkare. Konstigt?

Inga problem med magen så för mig, kom inte ihåg vilka jag fick. Mådde dock illa av mina 24/7 och var beredd på att det tar tid innan man blir mindre trött. Jag sov fjantigt mycke när jag hade järnbrist.

Jag blir sjuk av apotekets järntabletter. Får så ont i magen och mår jätteilla. När mitt hb sjönk som en sten för några månader sedan började jag ta "Järn lättupptagligt" från topformula och det har fungerat super. Inte känt av dem alls trots att jag tog 800% av RDI de första månaderna och numera tar jag 400% av RDI. De gav snabb effekt dessutom.
Du ska ta järn ihop med c-vitamin och inte närmare än två timmar före eller efter intag av kalcium för att maximera upptaget.

Ingen av alla mina läkare har sagt något negativt om de där två samtidiga tabletterna.

Vad har din läkare sagt? Och vad är det för läkare? Medicinare?

När jag hade dåligt HB fick jag också utskrivet att ta 2 st samtidigt i tre månader. Tyvärr fick det bieffekten att jag numera får diarre av en enda tablett.

@EmmaBovary Nä inte direkt, Mina läkare vet inte varöf rmen mina järnvärde och blodvärde är katastrofala men men man vänjer sig id det mesta :D

@tanten Fått ordination att äta 2 om dagen också utan problem. Nu äter jag dem ju inte längre för de hjälpte inte riktigt men har heller aldrig hört något annat/att man inte får

Jag har ätit olika järntabletter i många omgångar under åren p g a låga järndepåer. Tidigare har jag alltid fått problem med magen men nu har jag sedan några månader tillbaka en sort som heter Niferex (som om jag förstått saken rätt löses upp först i tarmarna) och därmed har alla problem med magen försvunnit! Jag tar dem det sista jag gör på kvällen för att maximera upptaget (de ska inte tas i samband med måltid).

Om man blir mkt hård i magen kan man annars testa att även ta magnesium - det kan nämligen motverka detta. (Att Blutsaft t ex brukar upplevas som "snällare" för magen beror enligt min läkare på att det är mycket mindre järn i den än i de järntabletter som brukar skrivas ut av läkare.)

Du ska ta järn ihop med c-vitamin och inte närmare än två timmar före eller efter intag av kalcium för att maximera upptaget.

Icke-hemjärn som finns i vegetabiliska produkter tas upp mer effektivt om man tar C-vitamin samtidigt.
Järn i kött, lever, blodpudding och järntabletter är i formen hemjärn och behöver inte C-vitamin för att tas upp.

Äter Niferex, en om dagen. Tar på kvällen, och magen är helt okej :) (Fler järntabletter än en om dagen gör mig vääldigt hård i magen)

Jag äter Duoferon som jag får på blodcentralen. De ska tas var tredje dag. Jag har inga problem med magen.

Ingen av alla mina läkare har sagt något negativt om de där två samtidiga tabletterna.

Vad har din läkare sagt? Och vad är det för läkare? Medicinare?
Jadu, det är det jag inte minns och hoppades att du skulle ha koll på :)

Men antagligen är det sagt så för att jag hade jättekrångel med magen när jag började med dureoferon och därför fick dela upp morgon och kväll för att det helt enkelt blev för mycket med två per gång?
Det är på vårdcentralen jag lämnar blodprov var tredje månad för att hålla koll.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 334
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar