Järnbrist!!!!

C

chilipop

Herre gud!!!! Känner mig SÅ skyldig!!! :eek:

Fick ett telefonsamtal idag från min veterinär som hade fått resultatet på blodprovet som han tog på min ponny igår. JÄRNBRIST sa han, annars allt normalt, jo man kan ju alltid trösta sig med det :(
3 -4 veckor innan han trodde värderna skulle bli normala igen och tills dess får jag bara skritta för veterinären trodde att om jag travade lite för mycket skulle han stanna (MIN ponny har aldrig stannat med mig! :cry: ) och om 5 veckor ska vi ta ett nytt blodprov :( Jag har ridit i minst 1 timme per dag på min lille kille på 19!!!! och så visar det sig att han inte alls mår bra!! Gör som jag säjer för att han är snäll mot mig... :cry:
Varit dålig 2 andra dar men varit normal dan efter så jag har inte misstänkt något, vilken bra matte man visade sig vara då!!!!Jag = :devil:
Tror ni att han varit dålig länge?
Nån annan som haft liknande erfarenheter?
tack för att ni läste min lilla "bikt" och nu ska jag gå och lägga mig under mitt täcke och aldrig visa mig mer :cry: :cry:

Sv: Järnbrist!!!!

Nejdå, nu ska du inte tänka så..Alla kan göra misstag och eftersom vet. tagit blodprov har du sett till att han har blivit kollad om jag har fattat det hela rätt..

Har också gjort så en gång och jag vet man mår piss efteråt..Jag red min första egna häst i två(!) månader innan jag tog henne till instruktör som sa att bommen var av på den sadeln jag hade haft :eek: Kollade sedan rygge på henne och den var ju jättedålig, 7 föskjutningar! Men jag misstänkte inge hon hoppade och löd mej på alla sätt och vis jag hoppade t.o.m en meter med henne! :cry:

Men det värsta är att jag blir påmind om det varje dag då hon är väldigt svår att sitta upp på nu p.g.a. detta och är fortfarande öm om man inte håller efter det väldigt noga..

Är f.ö. inte så insatt i det där med mat men om jag fattat det hela rätt så visar sej inte järn (mineral?) brist efter ett tag och man märker inte det om man inte tar blodprov heller, så ta det lungt nu och åk till stallet och pyssla med din älskling och så håller jag tummarna för att värdena bättrat sej till nästa gång!

Tack för uppmuntringen! :bow:
Inte skoj det heller, det med din polle!! Vad gorde ni åt förskutningarna? Kotknackare? Vet inte vad jag tycker om dem :confused: , endel säjer att de är jätte bra men om de gör fel så kan de förstöra ganska mycket! Vad tycker du/ni som har erfarenhet om dem???? / Från en lite gladare tjej på väg ner till stallet till sin :love: pojke!!! :love:

Så lite så, hoppas du känner dig bättre! :)
Japp, en jätteduktig kiropraktor hade vi till henne.. Innan var hon en typisk travhäst d.v.s huvudet i vädret å bena en meter bakom sej men efteråt har hon blivit myyyycket bättre! Helt klart nöjd med min, han är riktigt duktig och trevlig på alla sätt och vis!

Hur går det med hästen? Pigg och glad? :bump:

Du borde ju vara glad att du hittat felet och åtgärdat det istället för att känna dig skyldig! **Äsch fel knapp..

Järnbrist kan bara upptäckas genom blodprov så såvida du inte har röntgenblick alt eget privat lab förstår jag inte hur du skulle ha upptäckt det.
Se det som en lärdom och ta till dig det positiva och försök göra något åt det negativa. Det positiva är att du tog blodprovet och nu kan göra något åt det. Du har även fått kunskapen att det är bra att köra ett blodprov då och då.
Det negativa du kan ta åt dig och utveckla så att även det blir positivt är att du kanske borde läsa på lite mer om foderstater och mineraltillskott och sätta upp en noggrann foderstat till din ponny, det är viktigt för äldre ponnies/hästar att man har koll på den biten.
Just äldre individer får lätt brist på något, det är en naturlig del av att bli gammal.

Vad det gäller ridning så är det inte alltid hur länge du rider som är det viktiga utan vad hästen/ponnyn utför för arbete och hur mycket av det den gör. Hoppar du är det jobbigare än om du tar en lugn runda i skogen.

Tycker att du har varit duktig och att du efter ha varit och köpt en flaska/burk järntillskott ska krama din ponny och fortsätta med det du har gjort fram till nu.

Om det tröstar dig så red undertecknad sin häst i lite mer än 6 år innan det upptäcktes att han hade gigantiska birkelandsfrakturer i båda bakbenen. Han var inte halt en enda dag under den tiden, så försök föreställa dig min chock när hästen är halt på tre ben av fyra vid en vet.kontroll när vi misstänkte ett annat problem. Han blev utdömd på klinik ett par dagar senare och vandrar nu på det evigt gröna. Men jag har hämtat upp det positiva. Jag är nu noggrann med att lyssna på min hästs signaler och jag har lärt mig otroligt mycket om hältor och ben.

Apo

Tack för alla uppmuntrande ord!!!! :D
Hur ofta tycker ni man ska ta blodprov; en gång i halvåret eller? :confused:
Fy satan för att få ett sådant besked som dig, apocalypsen!!!!! Men det är bra att du "hämtade" dig från det!!! :banana:
:idea: Det är bra man kan göra misstag, hur ska man annars lära sig allt man "ska" kunna när man tar hand om en annan varelse!!!! :idea:

:love: Hästar är underbara,så förlåtande och kloka!!! :love:

Nu vet jag ju inte villka prover din vet har tagit men ett lågt Hb räcker inte för att säga järnbrist. Järnbristanemi är väldigt ovanligt på häst, de får normalt i sig fullt tillräckligt med järn via fodret.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
2 093
Senast: cambodia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar