Jappeloups pappa?

S

SHACK

Hej.
Hoppas att det här är rätt ställe. Men jag chansar.
Jag undrar om någon vet något om Batello. Skulle chansa på att han är andalusier, och finns i Holland. Anledningen till att jag frågar är att en häst i stallet, där jag håller till, vars pappa är Batello.
Har letat och letat och hittar ingenting alls. :confused:

TKPF // Linn & Jappeloup

Sv: Jappeloups pappa?

Där kan man snacka om "linjeavel....". En hingst, Oregon, fanns på typ 5 ställen i den stamtavlan :o . Det kan nog inte vara så hälsosamt.

Batello är en ren gelderlandhäst, på en grund av groningen.
Hans stam har du fått av Görel.
Han är svart med bläs och 4 vita strumpor.
Att du tror att han möjligens kan vara andalusier, tror jag kan vara att den avkomman ni har, har en "showig" trav?
Detta kallas ju också vagnsstamboken. Dessa hästar har ofta ett läckert driv i bakkärran! Samt har ett mkt gott temperament och hoppar bra!
Irco Marco var tex 75% gelderland.

mvh

Jappeloup är korsning och jag vet att han har andalusier/PRE i sig. Så det är mycket möjligt att det är den här Batello jag letar efter.
Han har ett mycket trevligt steg och är väldigt het, men världens snällaste. :love:

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppas att du förstod att Batello INTE har andalusier eller PRE i sig. I såna fall måste det finnas på hans möderne.

Jo., det var det jag förstod. Så då måste alltså mamman vara PRE/Andalusier eller något sånt? Minns dock inte vad morfadern heter men jag skulle kunna kolla upp det. :)

kolla gärna vad mamma, mormor och mormorsfar heter med...
Det finns ju inte såå många PRE i Holland, vad jag vet.
Min teori är att det snarare är frieser än PRE....
Kan man tänka sig att det istället finns ett stänk av frieser i din häst?
Med gelderlandfäderne, och med lite frieser på mödernet, borde din pålle vara mörk, med bra driv och mycket skyddshår.
mvh

hoppsann skrev:
kolla gärna vad mamma, mormor och mormorsfar heter med...
Det finns ju inte såå många PRE i Holland, vad jag vet.
Min teori är att det snarare är frieser än PRE....
Kan man tänka sig att det istället finns ett stänk av frieser i din häst?
Med gelderlandfäderne, och med lite frieser på mödernet, borde din pålle vara mörk, med bra driv och mycket skyddshår.
mvh

Jag vet att han har PRE i sig också, han har säkert frieser i sig också. Skulle inte förvåna mig alls.Men Jappeloup är skimmel med grå/brun/vit man och svans, så mörk är han inte.

Jappeloup
f:1991
Batello-Excellent v Herpen
Imp Holland
Utbildad LB dressyr/ LC hoppning

Kanske kan detta vara till hjälp?

Din hästs morfar Excellent van Herpen, är en ren hackney.
Så det blir mer och intressant.
Skimmel är en godkänd färg för hackney. Se en bild på Excellents sonson Moneymaker

Eclipse%20Moneymaker.jpg

Det är från mödernet som färgen kommer här...
Då kan vi plocka bort frieser helt!
Men jag är fortfarande nyfiken på var PREn kommer in. Är lite nyfiken på varför man lägger in PRE i en "ren" vagnshäst, som det verkar som...
Det blir bara att kika vidare!
Se hur långt bak du kan komma!
mvh

Slående! ;)

Ja du, det är inte att de inte är lika!
Går man tillbaka på de flesta gelderländare, så hittar man denna fanstastiska linjeavel, så egentligen är det otroligt att de är så sunda!
Wittenstein hästarna är ju otroligt närbesläktade med varandra, och hårt linjeavlade, både på sto och hingstsidan!
Ändå hittar man dem frekvent i elithoppares stam idag.

Men det är nog så, att de gubbarna vissste vad de gjorde!
Blir grön av avund!

mvh

hoppsann skrev:
Din hästs morfar Excellent van Herpen, är en ren hackney.
Så det blir mer och intressant.
Skimmel är en godkänd färg för hackney. Se en bild på Excellents sonson Moneymaker

Eclipse%20Moneymaker.jpg

Det är från mödernet som färgen kommer här...
Då kan vi plocka bort frieser helt!
Men jag är fortfarande nyfiken på var PREn kommer in. Är lite nyfiken på varför man lägger in PRE i en "ren" vagnshäst, som det verkar som...
Det blir bara att kika vidare!
Se hur långt bak du kan komma!
mvh

Wow, det här börjar bli ganska kul :) Mamman kanske kan vara andalusier/PRE? Vill även tillägga att Jappeloup inte är min egen. :(

Moneymaker är verkligen snygg. Wow vilken häst :love:

Om du är helt säker på att hästen innehåller andalusier/PRE så måste det vara en korsning. Om du bara tror det p g a hästens rörelsemönster så kan det mycket väl vara från hackneyn som det kommer.

Jag är helt säkert på att han har pre/andalusier i sig. Han rör sig som en sådan också. Vilket steg! Kan vara så att han har det från hackneyn också.
Menade att mamman måste vara korsning. Jag vet att Jappe är det. ;)

Senast ändrad av en moderator:

hallå!!!
Har du stammen på mamman så kan jag försöka att kolla upp i fall det finns någon där som är P.R.E!!
Har du ingen bild på hästen så vi får se hur han ser ut :banana:

Yes., jag har en bild på honom. Men jag kan inte fixa den nu. Får mig inte in på hemsidan. Men du skulle kunna leta på Kågedalens ryttarförening, och kolla på " ridskolan" åsså "hästarna. Hästen heter Jappeloup och han är skimmel. :) Jag vet inte vad mamman heter. Jag skulle kunna fråga Åsa om det.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
369
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
517
Senast: Elo
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka