Jappeloup - ni har väl inte missat?

tindra

Trådstartare
En ny hästfilm :D

Trailer

Fint att det kommer en film om en hopphäst....kanske kommer fler framöver om vi har tur? Själv är jag lite för ung för att veta vem Jappeloup var men det kanske finns bukare som minns hästen /ekippaget i fråga? :)

Och för att spinna vidare - vilka hästar/ryttare/kuskar etc skulle ni vilja se bli film?
 
Senast ändrad:
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Jag är också för ung, men vill minnas att det fanns en serie om honom i Min Häst en gång, det är därifrån jag känner igen namnet.
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Joho jag minns....usch jag börjar nog bli gammal :(...158 cm hög korsning travare/fullblod. Milton borde det väl nästan göras en film om och hans första ryttare Caroline Bradley. Travarkorsningen Halla, också med fullblod på mödernet tror jag, som vann guld 1956 med ryttaren Hans Gunther Winkler nästan medvetslös i sadeln

Här berättar han själv om ritten och sin hjältemodiga häst, stoet Halla:
"Fastän jag vacklade i sadeln och sjönk ihop efter varje språng, fastän jag inte kunde ge henne några riktiga hjälper - jag drev henne blott framåt för att det hela skulle vara över så snabbt som möjligt - fastän allt måste tyckas henne nytt och skrämmande, galopperade min underbara häst lugnt över banan och hoppade varje hinder utan minsta osäkerhet.

Man har frågat mig efteråt, om jag stönade under ritten. Många åskådare sade sig ha hört det. Men det var tyvärr inte så. Sanningen är att jag flera gånger skrek högt, vilket publiken tog för eggande tillrop.

http://www3.ridsport.se/100ar/Varhistoria/1956/?index=5

Hans-Gunther Winkler lever fortfarande vad jag vet.

Illuster svensk häst guld i fälttävlan 1956 tyvärr gick ryttaren Petrus Kastenman nyligen bort, verkligen synd, men det finns en bok om Illuster som jag läste med stort nöje som tonåring ....nån gång på stenåldern ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Jag såg den för några månader sen, jättemysig film :) Skulle vara kul att se en film om Milton, som någon skrev!
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

En ny hästfilm :D

Trailer

Fint att det kommer en film om en hopphäst....kanske kommer fler framöver om vi har tur? Själv är jag lite för ung för att veta vem Jappeloup var men det kanske finns bukare som minns hästen /ekippaget i fråga? :)

Och för att spinna vidare - vilka hästar/ryttare/kuskar etc skulle ni vilja se bli film?

Lite OT men. Jag tittade på ett klipp med Jappeloup från Stockholm 1990. Anders Gernandt kommenterar att hästens pappa är "av travblod" och modern fullblodshäst vilket var en "konstig konstellation".

Bisittaren: Var det en bra travare?
Gernandt: Vet inte... *paus* men han var så pass bra att han gjorde en av världens bästa hopphästar genom tiderna i alla fall.
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Winkler och Halla i OS-omhoppningen, det syns tydligt hur lite kontroll han har, ser nästan ut som han ska ramla av ett par gånger:

http://www.youtube.com/watch?v=aQKu0ikGero

Detta var lite för tidigt för mej, jag fick nöja mej men Winklers memoarer (Mina hästar) men Jappeloup de Luz var en av mina favoriter på den tiden det begav sig!

http://www.youtube.com/watch?v=bJ5G49bYMT0

Förutom filmen om Milton vill jag se en film om Stroller, ponnyn som tog OS-silver i hoppning 1968 :)
Hittar inget från OS, men en liten snutt finns det i alla fall:

http://www.youtube.com/watch?v=_R4XXicTwJU
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Man kan ju konstatera att endel hänt med banbyggnationerna sedan 1956... ;)

Jag som är född på 80-talet minns Jappeloup som något man talade om, men aldrig sett in action. Milton däremot var något man tittade på med stora ögon. Jag hade gärna sett en film om honom :)
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Detta var lite för tidigt för mej, jag fick nöja mej men Winklers memoarer (Mina hästar) men Jappeloup de Luz var en av mina favoriter på den tiden det begav sig!

http://www.youtube.com/watch?v=bJ5G49bYMT0

Har för mig att jag någonstans läst att detta är en av de största banorna som använts i mästerskap, nu går man väl mer på tekniska svårigheter än ren storlek.

Men hindrena är gigantiska, eller så är hästen typ d-ponny.
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Har för mig att jag någonstans läst att detta är en av de största banorna som använts i mästerskap, nu går man väl mer på tekniska svårigheter än ren storlek.

Men hindrena är gigantiska, eller så är hästen typ d-ponny.

Han var väl 158 cm i mankhöjd tror jag.
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Oh ja! Jag minns honom! Han var ju Miltons största rival, dessa två fantastiska hästar som båda härstammar från riktigt fina fullblod! En svart och en vit! Åh, blir helt tårögd när jag tänker på det!

Jappeloup och Milton! :love:

jappomil_117529150.jpg


Hästar vars liv jag skulle vilja se film om är tex:
Stroller - hoppponnyn som tog silver i OS 1968
Teddy - fälttävlansponnyn som tävlade *** mot stora hästar
John Henry - "Stålhästen"
Battelship - "the American pony" som vann Grand National 1938
Istabraq - Hinderlegenden
Desert Orchid - Galoppens Milton
Humorist - Galopphästen med en lunga
Red Rum - Som vann mot alla odds!
...och många många fler! Finns så många bra berättelser om hästar!
 
Senast ändrad:
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Jag minns honom väl. (så gammal är jag) :)
Eftersom det är rätt mycket travhäst i honom och lyckades så bra pratades det väldigt mycket om honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Och för att spinna vidare - vilka hästar/ryttare/kuskar etc skulle ni vilja se bli film?

Black Gold... Den vackra "Gyllene Svarten" som var en sån kämpe och vinnarskalle att han försökte fullfölja sin sista tävling med ett brutet ben...:(

Åh, jag har gråtit floder av tårar till den boken ("Gyllene Svarten", Marguerite Henry), och boken är en sann berättelse.
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Det finns redan film om Ruffian, men jag vill få tag på den. Hästen som verkligen ville vinna alltså :O Så den vill jag se, och så klart vill jag se en film om Milton!
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Black Gold... Den vackra "Gyllene Svarten" som var en sån kämpe och vinnarskalle att han försökte fullfölja sin sista tävling med ett brutet ben...:(

Åh, jag har gråtit floder av tårar till den boken ("Gyllene Svarten", Marguerite Henry), och boken är en sann berättelse.

Det finns faktiskt en film om honom, Black Gold från 1947, med Anthony Quinn i huvudrollen måste väl vara samma häst?

Dessutom vill jag minnas att Justin Morgan had a horse bygger på hennes bok. Den är ju nästan ny, från början på 70-talet... Filmen om Misty bygger i alla fall helt klart på henes bok! Misty var ju också en verklig häst såtillvida att hon ägdes av Marguerite Henry, men själva historien om henne är förstås inte särskilt sann.

Hmmm, kanske skulle starta en ny tråd om vilka hästfilmer som finns, både om verkliga hästar och påhittade.
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Finns redan en sån tråd :). Hittar den inte nu men skrev i den för någon månad sen.
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

filmen om jappeloup, den vill jag se :) men du vart fick du tag i den????
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Jag såg Jappeloup i Skandinavium och minns att det talades mycket om honom, så liten och hälften travare. Vill gärna se filmen!

Digbil, haha men Gernandt hade många sköna kommentarer :D och han hade ju rätt.
 
Sv: Jappeloup - ni har väl inte missat?

Åh, då kanske den till och med går här i Belgien! Fast då är ju kruxet att hitta med engelsk text för mina franska kunskaper är inte mycket att skryta över...
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
894
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 703
Senast: Blyger
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 033
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp