Japp.....jag ger det ett försök

lakrits

Trådstartare
Måste berätta om min dag idag. Dagen som avgjorde mitt och min unghästs öde.

En del av er vet att jag ville sälja min plutt bara för att jag känner att jag inte har det modet som krävs för att ha och rida en unghäst.

Idag var jag med min kompis till en väldigt duktig reiningtränare och ryttare här i traktena runt omkring.
Hon hade med sig sina två hästar för att rida. Efter det var klart så fick vi kika på en unghäst..en 3 årig hingst han har haft i träning/inridning i 2 månader.
Min kompis skulle prova den då det var en till salu häst. När hon ridit lite så tyckte han att jag skulle hoppa upp.
Jag hoppar aldrig upp på okända hästar...speciellt inte på 3 åringar och som är hingstar i alla fall :D .

Nja..sa jag..jag tror inte det. Jo..men det är klart du ska prova. Nja...sega jag lite.
Ja..OK..ett varv i skritt då...som blev två varv...som blev ett varv i trav och till slut ytterliggare ett varv i trav.
Första varvet var jag jättenervös..Gud tänkte jag...inte bra att vara nervös på en 3 årig hingst..men det släppte andra varvet redan.

Ni må tro att jag var stolt som en tupp när vi klev ut ur ridhuset sedan.
Jag frågade lite om just unghäst hantering och fick lite tips och råd....såååååååå
min bebis får stanna hos mig ett tag till.

IM000456.jpg
[/IMG]

Sv: Japp.....jag ger det ett försök

Duktiga du!!!:love: :love: :love:
Visst är det häftigt att VÅGA fast man inte törs? Kan gissa att du växte någon decimeter efter ridturen;) .
Lycka till med unghästen:banana: :banana:

öva upp modet genom att göra sådant du tidigare inte vågat, precis som igår alltså:) givetvis inget dumdristigt bara, då finns det tränare som kan göra grunden. Är den svata din? Ursnygg:d

Ja...han är min. Han är jättefin...det gör ju inte saken lättare att göra sig av med honom ;)

Ska ut till stallet om någon timme och greja och dona med honom.

Senast ändrad:

Jag som ridit in massor med unghästar fegade ur nu med den jag köpte som föl.:crazy:

Jag gjrode valet att behålla, men har iväg henne hos utbildare nu i vår 2 månader, och jag ska börja rida henne där innan jag tar hem henne. Sedan ska hon tillbaka ca 2 mån i höst.

Det är dyrt, men värt varenda öre.

Jag tycker det är klokt av dig att fundera en vända till. Om du stöter på patrull, så har du ju folk i närheten att ta till hjälp, ex den reiningtränare du beskriver.

Om man sedan trots allt beslutar sig för att sälja, så är det lättare att hitta en bra köpare till en inriden unhäst + att det är lättare att sälja.

Go for it girl!!

Vad är det du är rädd för?
Jag är själv en superfegis men brukar helt enkelt träna allt tills jag känner mig helt säker (och hästen med).
Det resulterade i att min bebis blev tre och ett halvt innan jag vågade mig på att sitta på honom, MEN jag har nu en alldeles underbar fyraåring som är med på det mesta, fortfarande inte klar men vi är iallafall på god väg!
Det FÅR ta tid, man måste inte ut och tävla med treåringen, även om "alla" andra gör det.
Tror nog att du klarar det, du kan mer än du tror!!! Känslan av att fixa det är fantastisk, tänk bara hur mycket du växte igår, undrar just hur lång du skulle bl omdu grejade din egen häst!!!
Önskar dig lycka till vad du än väljer att göra, det ska vara roligt att hålla på med hästar och blir man rädd är det inte det.DÅ är det bättre att ta hjälp!!

Rädslan sitter i "vad som kan KAN hända".
Jag tänker väldigt mycket på..han kan göra så och han kan göra si.
Jag har haft lite svårt att släppa det sen en avåkning från en unghäst som jag red in.

Men..jag kan berätta om dagen i stallet, kom hem alldeles nyss.

Jag tog in båda mina hästar, red stoet..vilket gick jättebra. Filar inför tävlingen på söndag.
Sedan var det dags för lillen. Idag tänkte jag att jag ska *pip* klara detta.
Jag ryktade honom och var lite mer bestämd i rykt tagen,,inte hårt alltså men mer bestämt bara. Han har varit lite tjafsig med att lyfta bakbenen (pga. hovslagare) och har mesat lite där också ibland.
Men idag bara jag lyfte utan att mesa...det gick jättebra :smirk:

Sen longerade jag honom....själv hela stunden. Har blivit att vår beridare tagit över efter en stund när jag inte fixat det, men det gick super.
Sedan hade vi ledövningar, vilket vi iofs jobbat med tidigare, halt, back osv osv.

Hästen gick brevid och lite bakom mig med sänkt huvud till slut..helt avslappnad.

Jag kände att jag var mer rakryggad,,vågade säga till honom,,mer bestämd i mitt sätt...och det är ju det jag inte varit förut...tydligen.
Så allt gick bara jättebra idag.

Fantastiskt roligt... grattis till en enorm seger...:bow: :bow:

Skall bli kul att höra om era vidare äventyr.... ;)

Tack så jättemycket :)

Jag ska fortsätta med longeringen och ledövningarna och när jag känner att det fungerar helt så ska jag gå vidare med att införa "hinder"...lite trail med andra ord.

Klart att det gick bra, han såg väl att du var flera dm längre:idea: .

Grattis!!!! Du ska se att det går bra, du verkar ju dessutom ha bra folk runt dig som kan hjälpa till om du "fegar" ur. Det är OK att vara rädd.
Lycka till i fortsättningen med:banana: :banana: :banana:

Tack, tack !!
Än så länge så har jag en som kan hjälpa mig på hemmaplan men det kommer ändras nu i sommar/höst.
Men jag får väl helt enkelt packa med mig häst och åka för att få hjälp om det skulle vara så.
Hjälp behöver man ju alltid för det finns ju ingen människa som klarar allt men om jag känner att det tar stopp.

De är klart du kan. varför inte. ha alltid ett lite extra långt grimmskaft. och du får inte vara osäker de känner han direkt. Du ska ju vara hans ledare och trygghet.
Mina föl har varit uppbundena från 5-6månader gamla på stallgången och borstst och lyft fötter jag de har vi alltid gjort. Bara det är lungt runt omkring er. sen blir man ju kanske lite osäker när han står där och ska titta hur det går. skicka iväg honom(beridaren alltså) du behöver ingen hjälp de är ju din pålle du känner ju honom sen första dagen han kom ut. och han ser ju dig som sin mamma.
Har du kastrerat honom nu. Har inte dom några stora grindar som ni kan sätta ihop till en ok rundvolt. du måste hålla på 30min varje dag så de blir lite kontinutet. Han behöver säkert stimuleras han är ju unghäst. Ha de bra och lycka till.

Rädslan sitter i "vad som kan KAN hända".

För att citera min syster " det värsta som kan hända är att hästen börjar skena och alla dör!" Nu är det väl mindre troligt att just detta händer;) Kör hårt med din fina häst!

Han är hanterad sedan han kom ut...alltid varit duktig att stå uppbunden, van att ryktas överallt osv osv. Inga problem med han egentligen överhuvudtaget.
Det enda som var lite problem med är att lyfta bakbenen/hovarna, han har alltid varit lite osäker och tyvärr råkade vi ut för en hiskelig hovslagare på betet förra sommaren..och det gjorde inte saken bättre kan jag lova.
Men nu fungerar det jättebra. Han är lite tveksam men är med på noterna hela tiden.

Det är inte hästen som är problemet..utan det är jag. Men sen häromdagen har det släppt lite och jag vet nu hur jag ska vara, och det fungerar än så länge.

Kastrerad är han sedan i höstas.
Grindar finns men inte plats för att ställa upp dom någonstans. Det är ju inget man direkt plockar fram och bort varje gång.
Men ridbanan fungerar bra.....

Liknande trådar

Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 994
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 623
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka