Jämställd föräldraledighet (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

Jag svarade på ett inlägg om amning. Och åter igen - ingen är tvingad att göra på ett särskilt sätt. Det är fritt fram att fördela sin FL hur man vill inom de ramar som gäller. Man kan absolut välja att bortse från jämställdhetsaspekten och istället prioritera amning, fritt fram.

Jag tycker också att det finns förbättringspotential hos dagens föräldrapenning, men det går inte att påstå att det skulle gynna jämställdheten att enbart öka dagarna så att kvinnorna fortsätter vara hemma under barnets första år eller mer och att männens föräldraledighet tas ut senare. Det var ju det som påstods i det inlägg jag svarade på.
Jättebra med fler dagar och jättebra med fler dubbeldagar, men om man också ska gynna samhällets jämställdhet så behöver dagarna styras så att även män är hemma under den tidiga perioden.

Jo men man kan absolut bli tvingad genom att man inte har exempelvis ekonomiska möjlighet att göra på annat vis. Då blir det en klassfråga.

Jag tycker man kan arbeta på jämställdhet på andra sätt. Att dagarna ökar behöver inte betyda att männen är hemma mindre. Men kanske tar dom enkeldagar senare. Och jag tycker även att det inte ska ses som negativt på arbetsmarknaden att en kvinna vill vara hemma första året. Det är ju en del av problemet. Med dubbeldagar kan man vara hemma tillsammans istället i början, win win. Men att som relativt nyförlöst individ kastas ut i arbetslivet för att lösa ett problem som ligger i värdelösa strukturer på arbetsmarknaden tycker jag är fel. Förändra där istället.
Sen går det alldeles utmärkt för en pappa att vara engagerad även utan att vara hemma ensam på heltid i början. Hur många kvinnor råddar inte allt ändå?

Och för att män i relationer där mamman väljer att amma ska kunna vara hemma tidigt behövs i många fall dubbeldagar.
Jag vidhåller att många kvinnor idag tvingas in i en traditionellt maskulin roll istället för att se till andra värden.

Sen förstår jag att du läser världen med andra glasögon än mig. Och det är helt okej.
 
Jo men man kan absolut bli tvingad genom att man inte har exempelvis ekonomiska möjlighet att göra på annat vis. Då blir det en klassfråga.

Jag tycker man kan arbeta på jämställdhet på andra sätt. Att dagarna ökar behöver inte betyda att männen är hemma mindre. Men kanske tar dom enkeldagar senare. Och jag tycker även att det inte ska ses som negativt på arbetsmarknaden att en kvinna vill vara hemma första året. Det är ju en del av problemet. Med dubbeldagar kan man vara hemma tillsammans istället i början, win win. Men att som relativt nyförlöst individ kastas ut i arbetslivet för att lösa ett problem som ligger i värdelösa strukturer på arbetsmarknaden tycker jag är fel. Förändra där istället.
Sen går det alldeles utmärkt för en pappa att vara engagerad även utan att vara hemma ensam på heltid i början. Hur många kvinnor råddar inte allt ändå?

Och för att män i relationer där mamman väljer att amma ska kunna vara hemma tidigt behövs i många fall dubbeldagar.
Jag vidhåller att många kvinnor idag tvingas in i en traditionellt maskulin roll istället för att se till andra värden.

Sen förstår jag att du läser världen med andra glasögon än mig. Och det är helt okej.
Det finns studier som visar att det på flera sätt är fördelaktigt ur jämställdhetssynpunkt när män är hemma även tidigt. Det har inget med tyckande eller glasögon att göra utan det är vad det aktuella kunskapsläget visar.

Jag håller med om att fler dubbeldagar vore jättebra.
 
Det finns studier som visar att det på flera sätt är fördelaktigt ur jämställdhetssynpunkt när män är hemma även tidigt. Det har inget med tyckande eller glasögon att göra utan det är vad det aktuella kunskapsläget visar.

Jag håller med om att fler dubbeldagar vore jättebra.

Har dom studierna sett till nackdelarna? Exempelvis vad gäller amningen? Gynnas den?

Man ska heller inte glömma att många studiers görs med en agenda..
 
Senast ändrad:
Jag syftade på att det ansågs att man skulle dela lika från start.
Jag började som sagt jobba själv vid den tiden så jag vet att det kan fungera. Och mitt barn var dessutom kräset.
Däremot fungerar det inte för alla.
Fast du skrev en hel del om att vår föräldraförsäkring var felgjord i samband med att du skrev om detta?

Föräldraförsäkringen är ju inte ett dugg felgjord för att två föräldrar har 9 månader var tex, eller 8 månader var för den delen. Däremot är det lite tight att gå tillbaka efter 6 månader om man ammar.

Självklart är det inte lika för alla. Men på något sätt verkar väldigt många specialfall, oavsett vilka de är, leda till att kvinnan behöver vara hemma absolut största tiden.

(argumenten kan vara, hon är ju läkare och har lättare att ta ledigt än en sjuksköterska eller lärare som han är, hon är ju arbetslös, stadsanställd, egen företagare, har lägre lön, har högre lön, ammar, ammar inte osv osv. Vilka argument som än finns för att han ska jobba heltid och inte ta ledigt verkar kunna användas lika bra för att hon ska ta hela ledigheten om man bara byter kön. Hon måste ha hela för hon har högre lön och bättre SGI, hon måste ta hela för han har högre lön. Hon måste ta hela för att hon är arbetslös, hon måste ta hela för han är arbetslös och har lägre SGI. Hon måste ta hela för att hon är egen företagare, hon måste ta hela för att han är egen företagare. Hon måste ta hela för han jobbar hemma och kan vara med barnen ändå, hon måste ta hela för hon kan jobba hemma o han jobbar borta och kan inte vara hemma så mycket.)
 
Senast ändrad:
Fast du skrev en hel del om att vår föräldraförsäkring var felgjord i samband med att du skrev om detta? Föräldraförsäkringen är ju inte ett dugg felgjord för att två föräldrar har 9 månader var tex, eller 8 månader var för den delen. Däremot är det lite tight att gå tillbaka efter 6 månader om man ammar.

Exakt, och det är därför jag tycker den bör göras om.
 
Har dom studierna sett till nackdelarna? Exempelvis vad gäller amningen? Gynnas den?

Man ska heller inte glömma att många studiers görs med en agenda..
Ur synvinkel hur viktig amningen är så säger inga studier att amningen är så extremt viktig att den tex är värd att ha blodiga bröstvårtor och dyl för. Det brukar inte betraktas som jättesnällt gentemot de som inte kan amma att pressa hårt på att den är extremt viktig för bebisens hälsa.
 
Exakt, och det är därför jag tycker den bör göras om.
Jag förstår inte, varför det?

Eller du menar att det var för att båda föräldrarna ska vara hemma samtidigt första året?

Jag känner nog inte personligen att det skulle fungera så bra för min skattebörda och att jag hade velat betala för att vi båda skulle ha varit lediga tillsammans 12 månader
 
Har dom studierna sett till nackdelarna? Exempelvis vad gäller amningen? Gynnas den?

Man ska heller inte glömma att många studiers görs med en agenda..
Det var ganska länge sedan jag läste studierna så jag minns inte, men nej troligen tar de inte upp amning. Amning och jämställdhet är ju två olika saker. Ur ett jämställdhetsperspektiv finns ingen anledning att gynna amning.
 
Men OJ!

Det finns det ju verkligen, massor med skäl. Jag blir helt paff liksom.

Jämställdhet betyder inte att kvinnorna ska bli kopior av män, eller att bebisar ska förvägras bröstmjölk.
Hur menar du att amning gynnar jämställdhet? Jämställdhet är inte på något sätt beroende av att bebisar får bröstmjölk direkt från bröstet.
Sen finns det såklart andra skäl till att man vill underlätta amning, men just ur ett jämställdhetsperspektiv?

Det där sista är ju bara en enorm halmdocka. Har jag definitivt aldrig påstått.
 
Ja , jag hoppade av min utbildning på vårterminen, vilket betydde att jag skulle hoppa på den igen nästa vårtermin, ett år senare :) Om jag skulle vara ledig i 9 månader hade jag fått gå sysslolös i ett par månader innan jag kunde börja plugga igen, vilket inte hade känts så vettigt.

Eller du kanske inte undrade genuint?
Jag menade bara att det inte är en slump att det funkar bättre ekonomiskt att männen tar ut färre dagar och att det allmänt finns mer utrymme och förståelse för behovet av anpassning när kvinnor tar ut fler dagar.
 
Fast du skrev en hel del om att vår föräldraförsäkring var felgjord i samband med att du skrev om detta?

Föräldraförsäkringen är ju inte ett dugg felgjord för att två föräldrar har 9 månader var tex, eller 8 månader var för den delen. Däremot är det lite tight att gå tillbaka efter 6 månader om man ammar.

Självklart är det inte lika för alla. Men på något sätt verkar väldigt många specialfall, oavsett vilka de är, leda till att kvinnan behöver vara hemma absolut största tiden.

(argumenten kan vara, hon är ju läkare och har lättare att ta ledigt än en sjuksköterska eller lärare som han är, hon är ju arbetslös, stadsanställd, egen företagare, har lägre lön, har högre lön, ammar, ammar inte osv osv. Vilka argument som än finns för att han ska jobba heltid och inte ta ledigt verkar kunna användas lika bra för att hon ska ta hela ledigheten om man bara byter kön. Hon måste ha hela för hon har högre lön och bättre SGI, hon måste ta hela för han har högre lön. Hon måste ta hela för att hon är arbetslös, hon måste ta hela för han är arbetslös och har lägre SGI. Hon måste ta hela för att hon är egen företagare, hon måste ta hela för att han är egen företagare. Hon måste ta hela för han jobbar hemma och kan vara med barnen ändå, hon måste ta hela för hon kan jobba hemma o han jobbar borta och kan inte vara hemma så mycket.)
Precis, jag tycker inte alls att det pekas/kommenteras elakt åt de som väljer att inte ta ut lika. Problemet är att man argumenterar för att det är jämställt pga olika skäl. Som sagt är vi inte jämställda, jag skulle aldrig kunna argumentera för det heller. Däremot är det så vårat liv ser ut nu och det har trots försök varit svårt att ändra av olika skäl.
Däremot är jag fortfarande fullt övertygad om att pappan till mitt barn inte hade knutit an lika bra om han hade kommit hem och avlastat på kvällarna/jobbat hemma istället för att ta fullt ansvar hela dagarna i lika stor (större) utsträckning än jag.
Sen är mitt jobb klart snällare mot kroppen än att ta hand om ett litet barn, så för mig var det inte direkt någon fysisk belastning att börja jobba tidigt.
 
Hur menar du att amning gynnar jämställdhet? Jämställdhet är inte på något sätt beroende av att bebisar får bröstmjölk direkt från bröstet.
Sen finns det såklart andra skäl till att man vill underlätta amning, men just ur ett jämställdhetsperspektiv?

Det där sista är ju bara en enorm halmdocka. Har jag definitivt aldrig påstått.

För mig handlar jämställdhet om att inte missgynna pga olikheter - inte att alla ska stöpas i samma form.

Vi kan jämföra med mens. Ska alla kvinnor käka minipiller och skippa mensen för "jämnställdhetens" skull?

Jag tycker att det är ett väldigt toxiskt och maskulin-normativt sätt att tänka på.

Att istället gynna amning OCH se till att kvinnor som väljer att amma inte får karriär- och pensionsnackdelar för det, det tycker jag är jämnställdhet på riktigt.

Liksom extra sjukdagar för kvinnor så man enkelt kan sjukskriva sig första dagen på mensen om man har behov av det.
 
Jag menade bara att det inte är en slump att det funkar bättre ekonomiskt att männen tar ut färre dagar och att det allmänt finns mer utrymme och förståelse för behovet av anpassning när kvinnor tar ut fler dagar.
I vårt fall var det otroligt stor skillnad i inkomst mellan alternativen när vi jämförde :) Det var ganska avgörande för oss, i just vårt fall.
 
För mig handlar jämställdhet om att inte missgynna pga olikheter - inte att alla ska stöpas i samma form.

Vi kan jämföra med mens. Ska alla kvinnor käka minipiller och skippa mensen för "jämnställdhetens" skull?

Jag tycker att det är ett väldigt toxiskt och maskulin-normativt sätt att tänka på.

Att istället gynna amning OCH se till att kvinnor som väljer att amma inte får karriär- och pensionsnackdelar för det, det tycker jag är jämnställdhet på riktigt.

Liksom extra sjukdagar för kvinnor så man enkelt kan sjukskriva sig första dagen på mensen om man har behov av det.

Extra sjukdagar? Hur menar du? Vi har inte ett begränsat antal sjukdagar i Sverige.

Jag tycker snarare att sjukvården ska steppa upp så att ingen kvinna ska behöva sjukskriva sig p.g.a. mens.
 
För mig handlar jämställdhet om att inte missgynna pga olikheter - inte att alla ska stöpas i samma form.

Vi kan jämföra med mens. Ska alla kvinnor käka minipiller och skippa mensen för "jämnställdhetens" skull?

Jag tycker att det är ett väldigt toxiskt och maskulin-normativt sätt att tänka på.

Att istället gynna amning OCH se till att kvinnor som väljer att amma inte får karriär- och pensionsnackdelar för det, det tycker jag är jämnställdhet på riktigt.

Liksom extra sjukdagar för kvinnor så man enkelt kan sjukskriva sig första dagen på mensen om man har behov av det.
Jag vet inte varför du verkar ha dragit rätt märkliga slutsatser från det jag skrev?
Har varken skrivit eller menat ngt åt det hållet.

Jämställdhet är ju dock betydligt större än karriär- och pensionsmöjligheter.
När man pratar om jämställdhet och föräldraskap så handlar det ju mycket om att män som är hemma tidigt delar mer lika på föräldraskapet. Dvs att män behöver närma sig kvinnors nivå när det gäller omhändertagande, ansvarstagande mm, inte att kvinnor ska sänka sig till mäns nivå.
 
Extra sjukdagar? Hur menar du? Vi har inte ett begränsat antal sjukdagar i Sverige.

Jag tycker snarare att sjukvården ska steppa upp så att ingen kvinna ska behöva sjukskriva sig p.g.a. mens.

Jag menar att cheferna ska ha det som en norm, att det är ok att kvinnor sjukskriver sig för det. Dom räknar sjukdagar när det ska väljas vem som får tillsvidareanställning osv.

Jag pratar inte om endometrios eller mensrelaterade sjukdomar. Utan om att det är helt orimligt att man förväntas prestera när livmodern krampar såpass att man behöver ligga platt och äta en värktablett för att inte ha ont. Kvinnor förväntas att bara ignorera kroppens signaler och jobba på ändå.
 
Jag menar att cheferna ska ha det som en norm, att det är ok att kvinnor sjukskriver sig för det. Dom räknar sjukdagar när det ska väljas vem som får tillsvidareanställning osv.

Jag pratar inte om endometrios eller mensrelaterade sjukdomar. Utan om att det är helt orimligt att man förväntas prestera när livmodern krampar såpass att man behöver ligga platt och äta en värktablett för att inte ha ont. Kvinnor förväntas att bara ignorera kroppens signaler och jobba på ändå.

Jag tycker ju att om man behöver sjukskriva sig för mens så ska man ha hjälp av sjukvården. Så illa ska man inte behöva ha det varje månad! Men lösningen ligger inte på arbetsgivaren utan på sjukvården. En kvinna ska inte behöva ha det så när hon inte jobbar heller.
 
Jag tycker ju att om man behöver sjukskriva sig för mens så ska man ha hjälp av sjukvården. Så illa ska man inte behöva ha det varje månad! Men lösningen ligger inte på arbetsgivaren utan på sjukvården. En kvinna ska inte behöva ha det så när hon inte jobbar heller.
Håller med. Problemet är ju inte att (vissa) arbetsgivare har låg förståelse för hur dåligt man kan må av mensvärk, problemet är ju att kvinnors mående är underprioriterat och att man låter kvinnor må extremt dåligt pga hormoner bara för att det är ”naturligt”. Nu finns det ju viss hjälp att få, men området ligger verkligen efter. Hade män drabbats av samma problem hade man haft bättre behandling för länge sen.
 
Jag tycker ju att om man behöver sjukskriva sig för mens så ska man ha hjälp av sjukvården. Så illa ska man inte behöva ha det varje månad! Men lösningen ligger inte på arbetsgivaren utan på sjukvården. En kvinna ska inte behöva ha det så när hon inte jobbar heller.

Så du menar att allt utom en helt smärfri mens är något sjukvården ska "bota"?

Det är ju inget fel som gör att det gör ont, det blir så när musklerna i livmodern drar ihop sig. Ju mer man slappnar av ju mindre kramp och smärta blir det. Har man ett jobb där man kan slappna av kan man säkert jobba utan att bli stressad av det. Har man ett jobb med en del stående och hets så skulle kroppen må bättre i längden av att få vara hemma första dagen, så man slipper kortisolpåslaget.

Jag vänder mig emot att vi ser naturliga funktioner i kvinnokroppen som något fel som ska väck för att vi ska kunna vara maximalt produktiva i ett artificiellt ekonomiskt system.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp