Jamande katt

K

katwin

Hej! Min katt Bodil har varit innekatt tills för några månader sedan. Som innekatt var hon väldigt lugn och ganska lat och tyst. Nu när jag börjat släppa ut henne har hon blivit hispig och jamar konstant när hon är inne OCH ute också ibland! När jag då släpper ut henne blir hon först glad, sedan arg för att jag inte följer med henne ut, då ställer hon sig där ute och jamar tills jag kommer då hon blir glad och tyst. På nätterna vill jag inte släppa ut henne eftersom jag tror att hon jamar och väcker grannarna... så då jamar hon så att jag inte kan sova i stället.
Har någon av er varit med om detta? Vad kan man göra? Hon beter sig nästan som att hon löper (fast jag i och för sig aldrig haft en löpande katt) men hon är enligt katthemmet jag köpte henne ifrån kastrerad. Hjälp!
Tack på förhand hoppas någon har något tips!
mvh Katarina

Sv: Jamande katt

Inatt var hon ute, det gick bra, men är rädd att hon jamat vid porten (och grannars fönster) mitt i natten... Mina fönster är inte åt gården, så jag vet ju inte själv. Snälla om nån vet nåt tips, svara...

Det enda tipset jag kan ge är att inte belöna hennes jamande, för då förstärker du beteendet. Du skriver att hon jamar när hon är ute tills du kommer ut, då blir hon tyst - därigenom lär du ju henne att jama.

Ja, jag har provat det inomhus, men hon jamar hela natten, det blir ingen sömn. Är hon utomhus vet jag inte hur länge man kan låta en katt stå och jama, med tanke på grannarna. Kanske köpa öronproppar och köra några nätter då hon får vara inne och jama utan gensvar från mig. Det gäller att vara hård i så fall, det är ju så lätt att tycka synd om... tack för att du svarade!

Ja, det är hon, men man undrar ju... De sa på katthemmet som jag köpte henne ifrån att hon var det i alla fall. Tycler du att det låter "löp-aktigt"?

katwin skrev:
Ja, jag har provat det inomhus, men hon jamar hela natten, det blir ingen sömn. Är hon utomhus vet jag inte hur länge man kan låta en katt stå och jama, med tanke på grannarna. Kanske köpa öronproppar och köra några nätter då hon får vara inne och jama utan gensvar från mig. Det gäller att vara hård i så fall, det är ju så lätt att tycka synd om... tack för att du svarade!

Det tror jag kan funka, men räkna med att det tar lite tid att släcka beteendet. Du kan påskynda det hela genom att förstärka det "rätta" beteendet också, belöna henne när hon är tyst!

Vi gjorde så med vår katt, som jamande tiggde efter mat när man stod i köket. Vi gav henne bara när hon var tyst (men man får påminna sig själv lite, så att man kommer ihåg att belöna katten även om den inte gör väsen av sig.), och då slutade hon jama i köket.

Tack för tipset! Nu har jag börjat, det är jobbigt, men funkar säkert bättre snart. Det innebär ju att jag inte kan släppa ut henne om hon först stått och jamat, men man kan ju passa på så fort man kommer hem, innan hon börjat jama alltså!

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 703
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 408
R
Övr. Katt Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi...
2
Svar
28
· Visningar
4 539
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar