jälvförtroende hos 8-åring?

Puppan

Trådstartare
Har en 8-årig ponny som hoppar jättefint och korrekt och går som en klocka på lägre höjder. Redan på LB-höjd och särskilt vid lite mer kompakta hinder som fyllda oxrar så blir den osäker och står emot och i värsta fall stannar.
Tror ni att det redan är ett befäst beteende om ponnyn är åtta år och gör så, eller går det att träna bort genom att främst träna på lägre höjder under en period och vara försiktigt med att gå upp i klasserna?
Är det någon som haft líknande problem med sin häst eller ponny och senare löst det och fått en modigare ponny?
Ge mig gärna tips!

Sv: jälvförtroende hos 8-åring?

är det samma ryttare som sitter på? eller är det olika? Spontant skulle jag säga att det sitter i ryttare och inte i hästen. Jag har nog inte varit med om en häst som stannat mer på "kompakta" hinder än andra om det inte sitter i ryttaren.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 218
Senast: Mabuse
·
Hoppning Har ni några bra tips på att komma över en otroligt fånig hopprädsla? Lite bakgrundsfakta: Jag har ridit i stort sett hela mitt liv...
Svar
11
· Visningar
2 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka