Jällaskolan!

T

tamsan

Hej jag skulle vilja veta vad ni vet omJälla skolan i uppsala!?.. funderar på att börja där...Är den bra?....nakdelar..fördelar?

Sv: Jällaskolan!

Tog studenten förra året, dom 3 bästa åren i mitt liv, samtidigt som det kan vara dom värsta för någon annan.

Det beror ju på hur du är som person, jag älskar å busa å röjja så livet på elevhem var ju kanon för mig å mina nya kompisar. Men efter min "årskull" så har alla bara "dött" ute på skolan, de händer aldrig nått längre och helt tyst på elevhemmet.

Hästundervisningen är väl okey, det är värdelöst i början och jag gick bakåt i min ridning! Men efter åk 2 då man blivit indelade efter kunskap osv så blev det mycket bättre.

Som sagt, jag å många fler saknar den tiden som f*n, medans andra e skitglada att den är över.

Kan ju tillägga att när vi gick i 3an så hade dom 1orna mycket bättre undervisning än vad vi hade.

Vill du veta nått mer är det bara att skicka ett privat meddelande till mig!

Jag gick där samtidigt som pmm - samma klass, samma elevhem, samma rum osv. :D

Skolan i sig var precis som pmm skriver jättekul på alla sätt, underbara kompisar och överlag väldigt bra lärare.

Hästbiten var ingen höjdare, tappade också mycket i ridningen och nivån var väldigt låg. Jag skulle nog kolla efter andra alternativ nu när jag har facit i hand.

Senast ändrad:

Jag gick 1.an där, började 03.

Jag trivdes toppen i klassen och i stallet osv, men eftersom jag inte är någon skolmänniska hoppade jag av.

Hästlärarna vi hade var toppen =P Mats *tummen upp* ... Hästarna dom har är BRA för att vara en naturbruks skola..

Tycker helt kart du ska börka där.. Roligarte har man inte *le* ...

bra lärare har dom inom andra omräden också,, svenska =) eng =) ...

Den biten om bra lärare kan man ju diskutera till tiden tar slut ;)

Sen deras sätt att sätta betyg är ju inte heller någe vidare, eller va säger du Hanna?

Det jag är mest förundrad över är stallet som är till för lärarnas hästar som eleverna ska ta hand om - får det gå till så?

Jag tycker inte att kvalitén på hästarna var speciellt hög, kraven (enligt en av lärarna) var LB dressyr och hoppning. LB i dressyr - vad är det egentligen? Serpentinbågar? :rofl:

ah men du, om du kollar reun tpå andra naturbruks skolor så finns det inte samma hästar som på jälla...

hmm, inte är då tex. roxan och connie nå lb hästar....

sen beror de ju klart på också vad man är ute efter i ridningen, och gå man en naturnruks skola ska man inte förvänta sig att man ska utvecklas i sin ridning, för då hade man inte valt en sån skola...

Jag gick ett påbyggnadsår ute på jälla...vuxenutbildning.

Jag måste säga att ajg blev väldigt besviken på utbildningen där. Den höll en väldigt låg nivå och lärarna var einte de bästa. Ridningen lärde jag mig inte mkt av och eftersom jag är en människa som gärna ifrågasätter saker och ting och har svårt att ta till mig något om jag inte får en ordentlig förklaring eller ett svar så passade jag inte in där. tror inte lärarna var så glada på mig :-)

Lärarna som har sina hästar där utnyttjar eleverna för att få helinackordering till sina hästar och så att de kan rida under arbetstid.

Ridlektionerna går ut på att få hästen att gå på tygeln och då är alla medel tillåtna.

nå kanske jag överdriver men det är iallfall så jag ser på Jälla!

hade jag valt med facit i handen så hade jag inte gått det året på jälla.

Men varför valde du då att gå pgk på en naturbruksskola??? Förstår inte att folk kan ha så höga förväntningar på en kurs som inte är dne viktigatse biten. För att vara en häst skötare ska man inte vara högt utbildad i ridning, hästskötare ska kunna ta hand om en häst och kunna rida dne så pass att man "inte förstör" den för hästägaren, dte handar inte om att rida mkt dressyr osv, utan motions rida..

Går man på naturbruksskola med hästinrikting tycker jag att man kan ställa vissa krav på ridningen och inte att det bara ska vara "motions" ridning.

Sara

Men dte är ju motionsridning man gör som hästskötare ...

Hmm..

Du motionsrider inte som hästskötare;) Jag var på praktik hos Lisen & Peder då fick jag träna för Lisen som körde skiten ur mig, dessutom tävlar Lisens hästskötare flera hästar i lägra klasser.
Dessutom har jag inte på ett enda hästjobb bara suttit och motionsridit. Det har vart så svetten lackat på mig & hästen!

Varför man läser en pbk på naturbruksskola är väl för det inte finns några hästar i andra skolor?

Connie är ingen fin dressyrhäst, hon har inte steget som krävs.
Och dessutom, jag red Isak i La och fick 6or och 7or ;)

Sen deras sätt att sätta betygen i hästkurserna! Samma betyg i alla kurser! Även fast du kunde vara sämst i ett ämne och bäst i det andra.

Jag är if nöjd med mina, men bra besviken på det som hände Hanna, speciellt när självaste rektorn försvarar "favorisering" med att säga:

"Vissa elever charmar sina lärare bättre och då får dom ett hägre betyg, ni har väl inte lyckats med det lika bra som andra"

Jag trodde betygen grundades på kunskap.

hmm, inte är då tex. roxan och connie nå lb hästar....
Vad är dom då? Är Roxan skolhäst nu föresten? Hon ägdes av en lärare när vi gick där...

sen beror de ju klart på också vad man är ute efter i ridningen, och gå man en naturnruks skola ska man inte förvänta sig att man ska utvecklas i sin ridning, för då hade man inte valt en sån skola...
Det beror på vad skolan utlovar på sina hemsidor/blanketter och framför allt vid besöket innan vi började där.

Men dte är ju motionsridning man gör som hästskötare ...
Inte jag i alla fall, jag får vara med på träningar för duktiga instruktörer och utvecklas massor i min ridning, trots att jag "bara" är hästskötare :smirk:

Mm det var trist och antagligen påverkar det min syn på skolan ganska mycket. Vi behöver ju inte gå in på detaljer här ;)

By the way, jag ska till Jälla på premiering den 27 augusti, har inga egna hästar med (missade att anmäla Fixy som ska höjas till Elit! :o) men ska dit och hjälpa en kompis, kan inte du komma också? :)

Jag ville åt allt annat än ridningen. Ville läsa foder...anatomi och få tappskokompetens.

tycker dock att jällas intriktning på ridningen var väldigt mkt dressyr med fokus på att rida rutn på en volt och få hästen att gå på tygeln...inte att bära sig utan att kröka fint på nacken

Våran ridning var att sitta raka och inte göra något annat än halvhalter i 2½ år! Och jag tycker allt va mer hoppinriktat tills NUM då började vi rida!

Hanna Kan nog åka dit då, inget inplanerat i alla fall! Kan bli kul och hälsa på hästarna, se hur många gamla ök som är kvar fortfarande!!

halvhalter kommer ja ginte ihåg men mkt sittsträning och nötande på volt blev det... hoppade lite...där lärde jag mig faktiskt lite eftersom jag inte alls är särskillt bra på att hoppa. Men ridningen för lotta var inget vidare alls...man kände sig som en total nybörjare och blev verkligen nedvärderad

Jag och Hanna hade henne som klassföreståndare!! Förstår att du inte lärde dig någotning av henne, den enda man lärde sig av var Mats och Fredrik, men det är ju bara Mats som är kvar.

Vi hade fredrik första terminen, red för mats någon enstaka gång. tyckte inte om mats utlärningsmetoder. hans krek för mycket och red för brutalt. fredrik var dock rätt ok

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka