Jällaskolan!

Sv: Jällaskolan!

Vi verkar ha ungefär samma syn på skolan.

Fredrik red vi bara för någon enstaka gång innan han slutade så där har jag inga direkta synpunkter. Chricko och Lotta var dem vi red mest för.

ja...det verkar så. cricko slapp jag som tur var...såg på en lektion hon hade med en annan klass och huvva säger jag....hon verkar itne rolig

pmm skrev:
Sen deras sätt att sätta betygen i hästkurserna! Samma betyg i alla kurser! Även fast du kunde vara sämst i ett ämne och bäst i det andra.

Jag är if nöjd med mina, men bra besviken på det som hände Hanna, speciellt när självaste rektorn försvarar "favorisering" med att säga:

"Vissa elever charmar sina lärare bättre och då får dom ett hägre betyg, ni har väl inte lyckats med det lika bra som andra"

Jag trodde betygen grundades på kunskap.

Va?? Sa rektorn det?? Låter inte så bra. Det handlar väl inte om att charma?? Då får man väl lägga om hela sin taktik för bättre betyg då?
Pratade du med lärarna om det då?
Eller var de eleverna som fick bättre betyg värda det?

Ja det sa rektorn och det gick inte att påverka varken honom eller lärarna.

Kan ju dra det som hände, H & A, bästa komisar gör allt jobb tillsammans om med i princip samma resultat i allt och gör alla grupp arbeten tillsammans, själv anser jag att H är duktigare teoretiskt.
Under NUM så iprincip betygsattes alla våra kurser från åk 1-3 under det vi presterar under 6 veckor. Jag rider en häst med problem med bakbenet och svårt att bära sig men han blir otroligt fin i slutet och läraren sa tom att skulle Roffe se honom nu skulle han ta tillbaka honom ;) Men if.
H rider en av skolans hästar medans A tar med sin egen häst som är 100ggr finare än skolans.

När vi pratade emd våra lärare så säger dom att A ligger på en högre nivå i ridningen, men hur ska vi som använt skolans hästar kunna nå en högre nivå när dom inte kan prestrera lika högt som A's häst? Som dessutom våra lärare blir förälskade i och vill provrida?

Vi fick samma betyg i alla ämnen, medans lärarnas gullegrisar fick olika betyg i alla hästämnen, detta får jag inte heller ihop, eftersom många av dom inte alls gjort lika bra jobb som oss om man kollar på de arbeten och resultaten av olika prov och övningar.

Nej jag är inte alls nöjd med mina hästbetyg därifrån, lärarna sänkte b.la mitt mvg i hovlära som våran hovslagare satt som vi hade som lärare under kursen, dom riktiga lärarna var inte ens närvarande!

Nån som vet nåt om Sofia Holmquist? Är hon fortfarande kvar på skolan?

Jag gick på Jälla samtidigt som pmm och hanna_shetland :D jag tyckte gymnasiet va toppen. Ja det är klart att hästmaterialet va varierande men ändå ganska kul tyckte jag. Cricko och Lotta va inte dom bästa lärarna direkt, dom fick en att känna sig rutten men mats tyckte jag däremot va bra att rida för iaf på NUM.

Vill man satsa 100 procent på ridningen tycker jag att man ska söka till ett renodlat hästgymnasium typ Strömsholm och det ska snart startas ett här i v-ås på Hamre.

Men vill man ha 3 roliga år med massa fest och roliga människor samt en relativt bred hästutbildning där man kan ta hästskötarexamen så sök till jälla :)

*kl*
Har själv inte gått på Jälla men jag känner både elever och lärare. Den enda jag har ridit för var Fredrik men det var på S-holm, kan väl inte tycka att det var någon höjdare.
Annars är ju skolan som vilken naturbruk som helst, dvs det finns inga som helst krav på hästkunskaper för att komma in. Vill man lära sig ridning och häst så bör man söka till ett riktigt hästgymnasium.

TS - har du kollat upp den nya skolan som startar i samarbete med UVFK (Akademistallet)?

Tog studenten förra året, dom 3 bästa åren i mitt liv, samtidigt som det kan vara dom värsta för någon annan.

Det beror ju på hur du är som person, jag älskar å busa å röjja så livet på elevhem var ju kanon för mig å mina nya kompisar. Men efter min "årskull" så har alla bara "dött" ute på skolan, de händer aldrig nått längre och helt tyst på elevhemmet.

Efter min årskull så har alla bara "dött"

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hahaha ursäkta att jag skrattar....

Jag gick jord kombinerat med skog och tog studenten där 94 och jag tycker ungefär som du... Efter att vi slutade så dog alla...

Jag bodde ifs inte på elevhemmet mer än när man hade sina sk lagårdsveckor eller jobbade i lagårn på helgen. Hade man tur då så var det skördefest, bästa festerna skolan annordnade!!

Året efter vi slutade så införde dom alkoholtester.... kanske därför alla bara dog....

Jag tror inte det är så många lärare kvar där nu som när jag gick där. Jag hade Strömberg, Turesson, KG, Hjalmar mfl. Elsie som var husmor mina två första år var hur cool som helst!

Jällatiden var oxå mina 3 bästa år i SKOLAN.
Men min dotter slår det med hästlängder! Hon har givit mig mina 6 bästa år och jag hoppas att hon fortsätter med det!

Jag har gått pu häst på Jälla under 1998, länge sen alltså... Det var första gången de hade kursen, den verkar ju vara nedlagd nu by the way. Måste säga att det var den bästa tiden i mitt liv. En väldigt trivsam skola med härlig atmosfär! Tyvärr hade vi inget ridhus då utan vi red bort till Eke. Ridhuset började byggas på slutet av vårt år... Ang. Cricko så red jag privat för henne i hoppning då, och tyckte hon var skitbra! Utvecklades jätte mkt, både jag och hästen. Visst var det saker som inte fungerade till 100%, men det var ju också första ggn som kursen hölls. De flesta lyckades med sin hästskötar examen iallafall! Jag gillar Jälla överlag och har även jobbat på skolan, så jag rekomenderar den. /Sara

Jag gick ettan på jälla, alla trevliga kompisar gick i trean typ så när de slutade så slutade jag.
Första året var okej, för att mina kompisar gick där, men själva skolan i sig tycker jag inte alls om.
Andra året skolkade jag halva dagen första dan för att de va så trist, gick dit den första veckan och sa ja slutar och slutade =P.
Men däremot så vet jag många som gillar skolan, så det beror nog mycket påvem man är som person.
Jag hade aldrig gått där med facit i hand

Gick ut Jälla 95 som hark hästskötare hmm
Hade en bra skoltid men visaa lärare var minst sagt underliga.
Vi jävlades med allt och alla och då var vi ändå 9 tjejer o 1 kille.
lärde mig inte så mycket nytt men roligt hade jag

När jag bodde på elvehemmet så var det nog aldrig tyst :angel:

Sen har jag varit dit och hälsat på, då har man lixom undrat om det ens bor människor där, man hörde inte ens om någon öppnade ytterdörren i princip ;) Bodde i stan de första 2 årsen sen hos min kille, som gick skog :p

Jag gick där 94-97

Tycker det är en bra skola, en bit från stan och inte så stor. När jag gick andra året byggde de stallet och det var toppen tyckte vi, egna hästar, slippa gå till UPK eller annat grannstall för att få träffa hästar.

Att ridnivån är så låg beror ju på att det inte finns några krav på ridvana när man börjar, det räcker ju med att gilla hästar. För min del så lärde jag mig inte så mycket av ridläraren, men av en kompis (som jag jobbade helger med) lärde jag mig mycket.
Vet inte hur det är idag när det byggts ridhus och blivit så mycket mer häst på skolan, men jag gissar att det både blivit bättre och sämre.

Åk dit på studiebesök, kolla in hästarna och se en ridlektion. Då får du ju en egen uppfattning om hur det är.

/Madelene

Hejsan..

Tänkte bara säga att Jälla är en rent utav SKITbra skola, jag verkligen älskar lärarna och som jag såg att vissa inte tyckte att Chricko var bra - kan jag ju bara säga att hon är en av dom bästa lärarna jag har haft för att hon om någon har hjäpt mig mkt genom det första året nu ( jag går ut 2010 )... Några som också är riktigt bra är Hella och Mats för att dom gillar jag helt klart ;) Jag kan säga att elevhemmet inte är specc tyst nu längre - visst det kanske inte är i sina glansdagar för att vi ettor inte har varit värsta partyanimals men det blir det nog ändring på.. Angående ridnivån - hade dom indelning på "eran" tid åsså ? för det har dom nu iaf - att man är indelad på hur duktig man är så att man inte kan förstöra utvecklingen för de andra och om man vill få rida x-tra så får man visa framfötterna, jag vet att jag själv vill verkligen komma med i laget så jag har verkligen visat mina framfötter och då har jag fått förmånerna som följd :) läste nyss det senaste inlägget att ja det har byggts ridhus som för den delen är jättebra och stort och det har tillkommit gäststall så att man kan ha med sig sina egna hästar på lagårdsveckan och stallveckan om man vill - dessutom har det tillkommit tre übersöta föl som vi har med i våran utveckling och det kanske inte är så nytt men det har det ändå ;)

Jag vill inte såra någon med det jag skriver nu, men det jag har fått höra är att det nystartade hästgymnasiet inte har den kompetens man får av jälla när man slutar p.g.a. att man inte har den utbildningen man får på Jälla och detta är inget jag hittar på för att det har jag fått höra av några kompisar som går på hästgymnasiet och indelningen där är helknäpp och allting är tydligen helt kasst. För att på hästgymnasiet är det tydligen en massa ämnen som saknas och ska man läsa in dom får man tydligen läsa in dom på efterhand.

Vad kul att det går framåt för skolan! Märkte stor skillnad på hästurdevisningen eleverna i åk.1 fick när jag gick i 3an.

Och när jag började där 01, så var det inte indelat efter kunskap, utan de delade klassen på 3 så gick man 3 veckor. Ridning - longering - hästkunskap. Sen delades klassen i 3 andra grupper och så fortsatte de så.

Chricko tror jag ingen gillade, Hella jobbade som stallpersonal under vårt 1a år och det var inte många som drog jämt med henne vad jag minns det.

Kul att man kan ta dit sin egen häst, när jag gick var det bara möjligt under NUM i åk.3 och då fick hästen stå i uteboxarna på oxkällan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka