V

vickis-pajala

jag labben och mellan dottern har lust att anmäla oss till ett eller möjligen två jaktprov här på hösten som ordnas av SSRK och så långt har jag väll kommit att vi ska ställa upp i en Nkl klass och möjligen ett b-prov om jag inte är helt ute och cyklar.

(håller på med jaktapportering här på hemmaplan och ska även gå kurs i slutet av juli )

men sedan finns det ju både A-prov och även något som heter Working test:confused:

så nu hoppas jag ju att det kloka bukefolket kan ställa upp och reda ut alla dessa begrepp och även förklara hur ett jaktprov går till ??

// vickis som ska äta middag

Sv: jaktprov

Kul att du kommit så långt att du ska starta! :D Jag har ännu ingen labrador själv, men planerar att skaffa en inom en snar framtid. Tycker det är bra att du ska gå kurs, själv har jag varit på praktik hos en tjej som är superduktig, tränar själv, är domare osv. Det är jättebra att få en utomståendes åsikt, de ser oftast en massa saker man inte uppfattar själv. Är personen i fråga domare eller tävlar aktivt också får man ju verkligen bekräftat om man är redo eller inte, samt att man kan få en inblick i vad domarna tittar på osv.

För övrigt tycker jag att det finns jättebra information under "Retrieverprov" på SSRK:s hemsida, där kan man kika på en pdf-fil där alla bestämmelser osv står.

Sv: jaktprov

C-prov (Working test) är ett inofficiellt dummyprov, "på skoj". Oftast är det fem olika stationer med markeringar, olika sökarbete och någon slags dirigering. Poängsystemet utgår från 100, med 20p på varje moment. Domaren utgår från 20, och drar sedan av ett visst antal poäng för varje miss. Ofta är extra kommandon 0,5-1p t ex. Oftast tävlar man i den klass men ligger i på B-prov.

B-prov är en officel form av Retrieverprov, kallviltsprov i NBKL och ÖKL, i EKL är det dummys. Det består av ett sökarbete med någon form av dirigering,( vanligast att man ska skicka hunden på ett linjetag i söket emot en anvisad plats och hunden ska gå i "önskad riktning" i ett visst antal meter) ett markeringsarbete på land och ett markeringsarbete i vatten.

A-prov är ett officellt Praktiskt arbetsprov. För att få starta måste man få Godkänd konkurrensklass(KKL) och 1a eller möjligtvis 2a i ÖKL på B-prov. A-provet är sedan en arrengerad form av riktigt jakt med apporterande fågelhund, och ibland används en stötande eller ställande hund för "innan-skottet arbetet". Så för mig väger en hund med pris på A-prov eller en A-provschampion MYCKET tyngre som merit än en B-provschampion eller en hund med pris på B-prov.

Puttar upp en gammal tråd ;) Jag har aldrig varit på varken WT eller jaktprov, men vad finns det man kan göra som funktionär under ett WT? Tänker att det kan vara ett bra sätt att se hur det går till :)

Puttar upp en gammal tråd ;) Jag har aldrig varit på varken WT eller jaktprov, men vad finns det man kan göra som funktionär under ett WT? Tänker att det kan vara ett bra sätt att se hur det går till :)
Funktionärer brukar alltid behövas så du är säkerligen välkommen :up: ! Förutom ett bra sätt att lära sig på så kommer man in i klubben och får kontakter - folk som hjälper till är ofta rejält uppskattade (vilket i och för sig gäller de flesta föreningar).

Man kan såklart hjälpa till med vanliga "runtomkringgrejer" som att bocka av anmälningar, sälja fika och så vidare men om man vill vara med ute och se vad som händer så är det främst kastare (av dummys) och domarsekreterare som behövs. Skyttar behövs också men då får man vara jägare eller dylikt.
Ska man vara kastare så är det en fördel eller snarare förutsättning att man kan kasta bra och dessutom träffa ungefär samma punkt varje gång.
Det är nog som domarsekreterare man lär sig mest, har man tur så är man dessutom med en domare som förklarar varför han dömer si eller så. Kan vara mycket lärorikt!
På många WTn finns även en "inropare" (har ingen aning om vad det kallas) som säger till när nästa ekipage skall in och så vidare.

En stor fördel med WT om man är nybörjare som funktionär är att det är inofficiellt, visserligen finns det folk som kan klaga och protestera på det ena eller andra då med, men det gör liksom inte lika mycket.
Sen kanske man skall ha några prov i kroppen innan man ställer upp som funktionär på till exempel SM eller Unghundsderbyt, även om de också är inofficiella.

Vilken ända av landet bor du i? Någon här på Buke kanske kan lotsa dig till rätt person :) ?

@canine om du känner någon som ska vara med på ett WT kan det ju vara lärorikt att haka på och bara vara med som åskådare (och sen diskutera upplägget tex med den som gick provet), om funktionär eller så känns som en rivstart :)

På SSRKs olika sektionssidor brukar det stå när de olika proven går. Bor du i Göteborgstrakten/Norra Halland kan jag varmt rekommendera WT som hålls i Stättared i slutet av sommaren (det hålls såklart innan dess också) som brukar vara väldigt trevligt :)

@canine om du känner någon som ska vara med på ett WT kan det ju vara lärorikt att haka på och bara vara med som åskådare (och sen diskutera upplägget tex med den som gick provet), om funktionär eller så känns som en rivstart :)

På SSRKs olika sektionssidor brukar det stå när de olika proven går. Bor du i Göteborgstrakten/Norra Halland kan jag varmt rekommendera WT som hålls i Stättared i slutet av sommaren (det hålls såklart innan dess också) som brukar vara väldigt trevligt :)
Hmm, vet jag vem du är tro? Om du har varit på WT på Stättared så har vi garanterat gemensamma bekanta i alla fall :) .
Och ja, det brukar vara trevligt där :up: .

Funktionärer brukar alltid behövas så du är säkerligen välkommen :up: ! Förutom ett bra sätt att lära sig på så kommer man in i klubben och får kontakter - folk som hjälper till är ofta rejält uppskattade (vilket i och för sig gäller de flesta föreningar).

Man kan såklart hjälpa till med vanliga "runtomkringgrejer" som att bocka av anmälningar, sälja fika och så vidare men om man vill vara med ute och se vad som händer så är det främst kastare (av dummys) och domarsekreterare som behövs. Skyttar behövs också men då får man vara jägare eller dylikt.
Ska man vara kastare så är det en fördel eller snarare förutsättning att man kan kasta bra och dessutom träffa ungefär samma punkt varje gång.
Det är nog som domarsekreterare man lär sig mest, har man tur så är man dessutom med en domare som förklarar varför han dömer si eller så. Kan vara mycket lärorikt!
På många WTn finns även en "inropare" (har ingen aning om vad det kallas) som säger till när nästa ekipage skall in och så vidare.

En stor fördel med WT om man är nybörjare som funktionär är att det är inofficiellt, visserligen finns det folk som kan klaga och protestera på det ena eller andra då med, men det gör liksom inte lika mycket.
Sen kanske man skall ha några prov i kroppen innan man ställer upp som funktionär på till exempel SM eller Unghundsderbyt, även om de också är inofficiella.

Vilken ända av landet bor du i? Någon här på Buke kanske kan lotsa dig till rätt person :) ?

Tack för så bra info :D Jag frågar eftersom jag fick frågan av en något bekant som håller på med sånt om jag ville vara funktionär vid ett WT fram i vår, dock är jag inte helt säker på om jag kan då men jag har ju samtidigt aldrig varit på ett wt, aldrig varit funktionär på tävling heller och har ingen aning om hur det går till, jag är så rädd att göra fel så jag tvekar lite, det enda som känns lite roligt är väl egentligen domarsekreterare för kafét har jag svårt för att stå i, sitter i sen ridskoletiden:angel: Hur svårt brukar det vara att vara sekreterare, är det mycket skrivande snabbt? rädd för att man ska missa saker även om jag är nogrann och gillar att skriva O_o brukar det inte vara många domare på ett WT? en vid varje station?

Tack för svaret Bara titta på vore nog det bästa första gången ^^, har dock varit på en tränings wt en gång med hunden men det var ju bara träning och inte "skarpt" läge, fick dock såklart en liten uppfattning om hur det går till med olika stationer osv :)

På B-prov behövs skrivare, men på WT där domaren bara antecknar ett resultat och inte skriver kommentarer/kritik brukar domaren göra det själv.

MEN banga inte för att vara funktionär, det är ofta det är kris så på vissa ställen måste man vara funkis på fm om man starter på em och tvärt om. Tala bara om att du inte vet hur det går till så får du lämpliga uppgifter. På vårt första WT sköt min man apportkastare (inte med dummy utan bara för skottet) och efter att jag startat var jag var "inkastare" på vattnet dvs såg till att hålla ordning på kön, skicka fram nästa startande och skrika om den som kom startade i nybörjarklass eller öppen klass. Det är framför allt om det är lite gångavstånd mellan platsen där hundarna köar och själva provplatsen det behövs inkastare, men ibland får inkastaren ävan beskriva uppgiften. (t ex "i nybörkar klass ska hunden ta en markering, när hunden är på väg in kastas en ny på samma plats som hunden ska ta på dirigering")

Återgår lite till att skriva om ursprungsfrågan, skillnaderna mellan provformerna Man måste nästan läsa mellan raderna ovan för att förstå att på WT går hundarna runt och gör 5 olika stationer. Mellan stationerna sitter man i kö...

På B-prov gör hunden alla uppgifter i sträck för en domare, ensam i nybörjarklass och i par med en annan hund i Öppen klass. Eftersom det redan i nybörjarklass ingår ett ganska stort sök där hunden ska ta in flera vilt och det kan vara en ganska lång simsträcka x 2 ställer det helt andra krav på kondisen hos hunden. Att lägga ut viltet i sökrutan kan vara en bra uppgift om man varken vill kasta eller skriva, men som skrivare följer man domaren och ser verkligen alla hundarna och får direkt domarens kommentarer.

Rent principiellt är WT tävling och ekipaget bedöms. B-prov avelsvärdering där i första hand hundens arbete ska bedömmas, även om det förstås är beroende på föraren.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 259
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
V
Övr. Hund Jag och mellersta dottern funderar på att anmäla oss och den yngre hunden till en jaktapporterings kurs nu i sommar. vi håller på med...
Svar
7
· Visningar
982
Senast: Miljah
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 351
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024