Jaktkandar

heidi maria

Trådstartare
Vi har nyligen köpt vagn och sele efter konsten alla regler (dyrt blev det men jäkla snyggt) och inkörning är på gång. Turen har nu kommit till att köpa ett lämpligt bett till körhuvudlaget. Jag är normalt sett inte mycket för skarpa bett, men ska inhandla ett stångbett till körningen i alla fall som en extra säkerhet. Betten är ju inte skarpare än handen som håller i det:cool: Vad tycker ni körfolk om att använda jaktkandar(kimblewick) vid körning?

Har läst en del här på buke och många verka tycka om franska grodbett. Liverpoolstång och postkandar är också favoriter verkar det som. Jag vill ha ett stångbett med lite kortare skänklar men ändå stabilitet i sidled och enkelt att finjustera genom att byta infästning. Är jaktkandar totalt tabu eller helt ok i körkretsar?

Sv: Jaktkandar

I dressyr använder vi ett postkandar från sprenger som är i gummi och smalare på mitten så det blir lite ledat just för att han ska gå lite stabilare på tömmen, i maraton, precision och all vardagskörning används tredelat eggbett.

Tycker att jaktkandar är helt ok att köra på, (använder själv det ganska mycket). Upplever det som ett milt stångbett.
Enda "kruxet" kan i så fall vara att hålen som sidostyckena ska fästas i inte är så stora och körhuvudlag ju oftast är lite kraftigare, så man får kolla att dessa passar till varann.

Till mina små finns liverpoolstången med endast två hål på skänklarna. Alltså blir skänklarna lite kortare. Tror att det finns även till stor häst på www.selar.se. Då får du ju lite kortare skänklar...
De finns i många olika alternativ med fast eller rörlig mundel.

Jag tycker att jaktkandar funkar väldigt bra att köra på. Har kört SM på det.

har själv bara dåliga erfarenheter av det, men det betyder inte att det är ett dåligt bett, bara att det inte passade den damen jag körde då.
Det viktiga tycker jag är att det passar hästen. Ibland kan hästarna förvåna oss.

kolla så du köper ett jaktkandar eller annat stångbett med oledad mundel, och att det är böjt framåt (uppåt i gommen) Det tycker jag är det mildaste och mest effektiva. Anders eriksson rekommenderar även betten så.

Själv föredrar jag vanliga stänger med tungfrihet. Tyvärr är det många tand- och bettgurus som gravt underskattar hästens obehag av för mycket tryck på tungan. Många hästar uppfattar mullen mouth som skarpt, just på grund av trycket på tungan, och en häst som inte slappnar av i tungan får det enormt svårt att gå i form.

Om du nu behöver ett stångbett skulle jag prova vad som passar den hästen istället för att ta ett "som funkar för många"... Inte sagt att du inte kan prova jaktkandaret men lyssna mer på hästen än på åsikterna. Nog för ett handen påverkar styrkan men den har svårt att påverka hur det ligger i munnen... Men helst av allt, kör med tränsbett (haha...en åsikt??:smirk:)!

Jag har kört en hel del på jaktkandar och tycker det är bra. jag använder även den franska grodstången.

Japp jag ska förstås utvärdera hur bettet funkade på hästen efter att ha provat det. Jag var mest nyfiken på hur körfolket ser på användandet av jaktkandar i just körningen. Om jag tex kom på en dressyrlektion på högre nivå med ett pessoabett på hästen skulle det kansk inte vara helt hundra. Mest ur den synvinkeln jag tänkte på.

Ja jag använder oftast en mjuk fodrad remontnosgrimma som bettlöst huvudlag när jag rider, och varvar det med tränsbett så jag är inte direkt en stångbettshuligan:D Jag använder helst så mild utrustning som möjligt, men har insett att det behövs något som extra säkerhet på min normalt sett känsliga unghäst, men som är lite hårdnackad och envis när hon bestämmer sig för det. Väldigt lydig och mjuk 99% av tiden, men vill inte riskera att någon olycka sker med nya stora vagnen och allt. Tack för tipsen!

Är skårorna tillräckligt stora för sidstycken och tömmar eller kan det krångla tror du? Har lite bredare sidstycken på mitt körhuvudlag.

Jag upplever det ofta som större säkerhetsrisk att köra med ett för skarpt bett än tvärt om.. Fungerar din häst bra med tränsbett i ridningen tycker jag det verkar onödigt att använda stångbett vid körning "bara för att". Du får en så mycket mjukare och ärligare häst när du får till det på tränsbettet och stångbettet kan du sedan ta hjälp av när ni kommer upp på den nivån så att det kan behövas tex på tävling. Men på en nyinkörd häst skulle jag undvika det..

Kunde inte sagt det bättre själv :) Jag skulle heller aldrig våga köra maraton med ett skarpt bett.

Okej det är en bra åsikt tycke jag, och jag har alltid tänkt så själv också och kommer fortsätta göra det framåver hoppas jag.

Men, nu till den lite knepiga anledningen till att jag känner att den här "säkerheten" behövs. Unghästen (4½, fjordkorsning) är väldigt mjuk och fin att rida, går fint med mjuk eftergift, lydig för signaler kan vara lite lite åt det latare hållet då och då dock. Men överlag trevlig och snäll, och vi har ridit utan några jättekrav på fysisk ansträngning tittills, bara motion och successivt lite utbildning sådär.

MEN, den har visat vissa tendenser till att vara jäkligt hårdnackad också. Jag har under de senaste åren levt med att villfarelsen att en liten ponny (138 hög) inte har en chans att dra med mig, men rätt vad det var så bara drog hon. Jag blev helt paff, och hade inte en suck att sätta någon emot utan fick inte stopp på hästen förrän på andra sidan fältet.

Har pratat med lillesyrran som rider hästen lite lätt under veckorna och fått höra att den är snäll för det mesta, men rätt vad det är så kan den köra en liten tjuvrusch för att skrämmas. Nu ska jag (21 år) rida hästen en tid för att förhindra att den utvecklar en sådan ovana, och det har gått jättebra. Hästen har inte gjort något mer och känns faktiskt riktigt fin. Men händelsen fick mig ändå att inse vad som kan hända om den får sprätt i benen igen.

Och med tnke på att det kör bilar på den oupplysta vägen vi kommer ge oss ut på sedan när hästen är mogen för det kan det hända hemska saker om nåt sånt skule inträffa. Självklart ger jag mig inte ut om jag tror att det finns risk för att den skulle sticka, men det hade jag aldrig trott innan det hände när jag red heller....:o

Där har ni den korta lilla motiveringen:) Och bettet blir trots allt inte skarpare än så mkt som jag tar i det. Jag har inga som helst planer på att betsla upp under ridning eftersom det 99% av tiden inte är det minsta nödvändigt. Och jaktkandarets skänklar är bara ca 5 cm i det skarpaste läget vilket är mkt mildare än traditionella körbett såsom liverpool och postkandar. Vårt andra sto kan förmodligen lika gärna köras bettlöst helt och hållet om det skulle vara så.

Du bestämmer absolut själv hur du gör. Samtidigt är frågan om du har möjlighet att hålla hästen på det bettet också.. Att det skulle vara mildare än postkandar och liverpool beror ju lite på hur man ställer in det. Jag tänkte bara lägga in en tanke som du får fundera på! Många är så inställda på att kör gör man med körbett trots att det oftast inte passar hästen.. Ett tips är att ha en säkerhetslina till hästen som medhjälparen håller i om du vill ha lite extra säkerhet. En longerlina som går direkt från bettet till medhjälparen i vagnen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka