Jaktkandar?

Sv: Jaktkandar?

Klart man kan! :D Det gör ju jag!:angel:

Ett jakkandar har ju samma funktion som ett liverpoolbett eller ettpostkandar, men ev med annorlunda mundel beroende på vad man väljer. Hävstången är ju kortare på jaktkandaret också.

Det som jag dock kan se som ett hinder är att sidostyckena på huvudlaget och tömmarna ofta är bredare än vad jaktkandaret tillåter. Löser man det så går det utmärkt!

Ja men det gör du ju! Hur kunde jag glömt det? :crazy:

Ja, synd att inte någon kommit på att göra bettets delar lite större så att ett rejält huvudlag samt tömmar funkade bättre att sätta fast!

Men om man då har ett postkandar som jag har (fast jag ska byta till annan storlek), finns det då egentligen anledning att köra med ett jaktkandar? Är det lite snällare?

Klart man kan! :D Det gör ju jag!:angel:

Ett jakkandar har ju samma funktion som ett liverpoolbett eller ettpostkandar, men ev med annorlunda mundel beroende på vad man väljer. Hävstången är ju kortare på jaktkandaret också.

Det som jag dock kan se som ett hinder är att sidostyckena på huvudlaget och tömmarna ofta är bredare än vad jaktkandaret tillåter. Löser man det så går det utmärkt!

Nej det finns så sett ingen anledning att köra henne på jaktkandaret, beroende på vart du fäster tömmen i postkandaret så blir det ju olika skärpa... Att jag kör med jaktkandaret har 3 anledningar:
1)det har tunnare mundel =tar mindre plats i en ganska trång mun
2)det har tungfrihet vilket min häst verkar föredra framför rakt/mullen mouth
3)jag äger ett sådant! ;)

Däremot blir det väldigt klumpigt att rida på postkandar, har provat och det kändes inget vidare! :crazy:

Att de inte gör det rymligare är ju för att det är tänkt som ett bett för ridning: Inte snyggt när det blir klumpigt och dessutom inte särskilt praktiskt när tränsets sidostycken och tyglar bara halkar omkring i skårorna!

Förövrigt föredrar jag liverpolstång framföe postkandar: inte så klumpigt (estetiskt sett) och inte så tungt...

Men är det inte lättare att liverpoolstången fastnar i selen om hästen böjer sig ner eller bakåt?

Har sett en häst som gjort det en gång och det såg lite farligt ut (fast gick bra).

Att de inte gör det rymligare är ju för att det är tänkt som ett bett för ridning: Inte snyggt när det blir klumpigt och dessutom inte särskilt praktiskt när tränsets sidostycken och tyglar bara halkar omkring i skårorna!

Förövrigt föredrar jag liverpolstång framföe postkandar: inte så klumpigt (estetiskt sett) och inte så tungt...

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: CaisaCax
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka