Jaktkandar, bildtråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Borka2008
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 8 894
B

Borka2008

Sitter och hoppas på att ni som rider med jaktstång kan bidra med lite bilder på hur de sitter på era heppor!:bow:

Sv: Jaktkandar, bildtråd

här kommer min pålle med jaktkandar. när bilden togs var det första gången jag provade det, har numera tygeln i övre hålet och öven kortat upp sidostyckena ett hål.

Bild084.jpg

kan ju tillägga att både pålle och jag trivs super på detta bett :bow: rider på långa tyglar och tar bara i det när det behövs

Hur känns trycket under "ögglan" man fäster betet i tränset?
Har provat jaktkandaret nu på min pålle och jag gilla det och han verka gilla det. Dock blev jag fundersam på om det är för litet då jag tycker att det trycker ganska mycket under "ögglan"?
Har du samma storlek på vanligt bett som med jaktkandaret?

Hur känns trycket under "ögglan" man fäster betet i tränset?
Har provat jaktkandaret nu på min pålle och jag gilla det och han verka gilla det. Dock blev jag fundersam på om det är för litet då jag tycker att det trycker ganska mycket under "ögglan"?
Förstår inte riktigt hur du menar med detta :crazy:

jag har strl 13,5cm på jaktkandaret, men jag kommer tyvärr inte ihåg vilken storlek jag har på de andra betten.. var länge sedan jag köpte dem. men jag tror det är ungefär samma storlek

Ja, alltså när jag sätter mitt finger under "ögglan" man sätter fast bettet i tränset så upplever jag att det är ett ganska kraftigt punkt tryck där?
Vet inte hur jag ska förklara..:confused:

Det upplever jag med, ang trycket. Därför har jag mitt kandar rätt långt ner, tillräckligt långt för att det inte ska trycka iaf.

jaha nu fattar jag! :idea: hehe var lite trög där :crazy:

jag har inte känt något speciellt tryck där, visst ligger det ju mot huden, men inte så att det trycker.. fast jag måste ärligt säga att jag inte har tänkt så mycket på det.. när jag åker hem nästa gång ska jag helt klart kolla en gång till!

Så där kan det vara på kandarstänger också. Man kan med lite bra verktyg bända ringarna lite mer utåt. Hästarna är ju olika formade, vissa breddar sig rejälare ovanför munnen än andra. Så försök bända ut så ringen inte trycker mer. Lättast om man har ett skruvstäd och typ polygrip. Går man fortfarande i skolan kan man kanske övertala slöjdläraren att hjälpa till :)

tack för bra bilder, skönt att kunna jämföra lite när det här bettet är så pass nytt för mig. Jag ska prova att sänka bettet och sedan i andra hand försöka ändra på ringen och se om det går att bredda lite. Tack för tipset:)

Bredda genast då det inte är speciellt lämpligt för hästen att bettet hänger ner mot framtänderna, för då blir det "skav" på dom tänderna...
Dessutom så hamnar kedjan inte på rätt plats om man har bettet för långt ner, kedjan ska ligga i det som heter kindkedjegropen.

371061.jpg

Som du ser ska det bara bildas en liten "båge" i mungipan. Då sitter bettet på rätt plats.

Här kommer jag och min pålla från vår första och enda tävling. Ignorera dock Michelingubben på ryggen :angel:
Fintuppstllda.jpg

Mitt bett ligger emot, men upplever inte att det trycker direkt. Och Dollan har aldrig protesterat heller :D

okej, ska åka å titta på bettet idag igen fö att se vad man kan göra åt trycket. Nu är jag lite dum, men vad menar du med "båge":confused:

vad fina ni är. Vad har du för ras på din fina häst?

Det tryckte på min nordsvensk, var alldeles för trånt där vid 'öglorna'. Så pappa bände ut det med hjälp av skruvstäd antar jag, lite på båda sidorna. Blev perfekt! :) Har dock ingen bild på hur det sitter, men det sitter som det ska :p

vad menar du med "båge"

Bettet ska ligga an mot mungipan med ett mjukt stöd, det ska inte glappa men inte heller vara så högt uppdraget att det bildas rynkor. Om du tittar på Palles bild så ser du att mungipan bara "bågar" lite lätt vid bettet.

rider med jaktkandar ibland,pålle gillar bettet och jag måste tänka på att ha mjuka händer;)

26334376.jpg

26334360.jpg

20517184.jpg

Här kommer en till som väljer att ha det längre ner=) (Bettet är nerflyttat nu, sitter ganska högt upp på bilderna.)
Min pålle trivs bäst med det så.

20127111.jpg

19863729.jpg

19863730.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
456
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka