Jakthundsämne?

Sv: Jakthundsämne?

Har du någonsin ridit med en kopplad ÄLGhund förut?

Om inte, så lyssna på dem som kan den typen av hund och sluta gnälla för att du får vettig feedback på din fråga. Bättre att veta innan än att bryta nacken i skogen för att man vägrar lyssna på dem som kan.

Om inte, så lyssna på dem som kan den typen av hund och sluta gnälla för att du får vettig feedback på din fråga. Bättre att veta innan än att bryta nacken i skogen för att man vägrar lyssna på dem som kan.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Håller med till fullo!

Till TS. Det är ingen som är elak på något vis. Ta det istället som en varning för att risken för olyckor är stor. Och vi är ganska snabba på att hugga in om vi ser något som kan sluta på sjukhus. Inte just bara att det är en älghund, utan även det faktum att hunden är i lina under ridturen. Det kan sluta hur som helst.

Om du vill kan jag plocka fram lite olycksartiklar om just detta..
I slutändan är det endast ditt beslut ändå.

Min syster hade en sådan korsning. En omplacering som hamnat hos fel ägare från början. Väldigt trevlig hund, men otroligt skarp och krävde verkligen en hel del av min syster.. både motion och hjärnaktiviteter. Tyvärr lever han inte längre, men om han gjorde det skulle han idag få följa med min sambo på jakt..

Väldigt trevligt sällskap, så länge man inte glömde bort att tillfredsställa hans enorma sug efter aktiviteter. Menlöst snäll mot barn och vuxna.

Även om jag gillade hunden, så skulle jag inte ha honom bredvid mig när jag red. Otroliga jaktinstinker och i princip så stack han så fort han hade möjlighet. Han skulle inte låta sig hindras av något så simpelt som ett koppel... "spring först-tänk sen"

Senast ändrad:

*kl*

Tack för mer upplysande svar kring själva rasen.

Vad det gäller att rida med hund i koppel bredvid sig så vet jag inte om man kan säga att man "kan" detta och "vet" hur det kommer att sluta då man inte provat själv.

Men åas så bör inte heller de som har den inställningen prova - tycker man att det är farligt bör man avstå.

Jag ägnar inte mitt liv åt att leta bevis för att de begränsningar jag sätter på mig själv och andra är korrekta och rättfärdiga.

/Camilla

Varför skapade du då överhuvudtaget tråden, om du redan "vet" att det kommer att gå så jättebra :confused:

Jag vill bara påpeka att mina och säkert andras råd är välmenande.

Samt verklighetsförankrade. Att rida med jakthund är inte en baggis.

Sen om du anser att du kan få det att funka, gratulerar.

Att rida med kopplad hund låter för övrigt farligt i mina öron.

Frågan var om rasen var lämplig till jakt, att ha med vid ridning och som sällskap.

De svar jag fått riktar sig mest på att tala om för mig att det är farligt att rida med hund, och det var inte riktigt där jag ville lägga tyngdpunkten.

Tackar dock mycket för de svar jag fått om själva hundrasen(-erna) och de som berättat om hur de är, det var det jag var ute efter. Blev nog lite chockad över att få höra att det jag gör är farligt av personer som inte ens testat och gick väl över i försvarsställning, ber om ursäkt för det.

Jag vet inte om det kommer att gå jättebra, men det vet inte ni andra heller även om ni uttrycker er som att ni vet det.

Kanske ska förklara att när jag rider med häst och hund så hoppar jag inte bara upp på första bästa häst och rider iväg med hunden efter oss. Jag ser först till att ha kontroll över hästen, att styrning och broms fungerar även på en hand, sen ser jag till att hunden lyssnar på mig, förstår stanna och gå och helst även "höger" (eftersom jag har den på höger sida och det är ett verktyg för att förhindra att den går för långt till vänster, dvs mot hästen).

Sen rider jag på säkert område och lär in så att det går att svänga åt båda hållen och stanna och gå fram och byta gångart. När allt fungerar bra så rider jag ut, oftast en kortare sväng, kanske i skogen där det inte är trafik och går det bra går det börja ta ut svängarna mer och mer.

Bara för att jag gillar att göra nya grejer och göra dem bra innebär det inte att jag dumdristigt kastar mig ut i allt möjligt och utsätter både häst, hund och mig själv för fara. Men de svar jag får här känns som att det är det ni tar för givet? Varför är det så få som faktiskt tror att det kan gå?

Det är möjligt att det blir jobbigare med en jakthund och inte lika stor njutning och då kanske jag inte rider med den, men att direkt tala om att det är omöjligt, tycker jag är lite väl magstarkt.

Varför rida med hunden istället för att promenera? Tja, tidsaspekten är en och att de båda då kan få komma ut på en längre tur än att vänta medan den ena motioneras. Dessutom kan hunden få springa mer än om jag ska springa bredvid (har höftproblem, svårt att springa) och speciellt jakthundar ska väl inte springa lösa hursomhelst, så hur ger man då motionen? Måste väl vara bättre i skog och mark där de ska jaga, än bredvid cykeln på slät asfalt?

Men den andra faktorn är samhörigheten med djuren. Varför rider vi öht eller går ut och promenerar med hundar? Vi kan ju gå själv och sen släppa djuren lösa... ;)

/Camilla

Som älghund lär den funka,

Som jakthund och sällskapshund har den mycket bra förutsättningar.

Som jakthund så borde den nog funka bra och även som sällis :)

Jag tror det kan gå mycket bra, men vad gäller jakten är det ju viktigt att veta hur föräldrar och eventuella vuxna syskon presterar i skogen.

Frågan var om rasen var lämplig till jakt, att ha med vid ridning och som sällskap.

Tycker du har fått en del svar på dina övriga frågor också...Om du inte är intresserad av vad vi älghundserfarna har att säga om att rida med en kopplad älghund, så varför frågade du?

Har jag inte redan förklarat mig?

Vi säger väl att det är farligt och omöjligt att rida med hund i koppel och speciellt jakthundar. Och sen gör jag som humlan - gör det iaf och ser om det går bra.

/Camilla

Jag tror det kan gå mycket bra, men vad gäller jakten är det ju viktigt att veta hur föräldrar och eventuella vuxna syskon presterar i skogen.

Jag har kollat lite och pappan verkar bra som jakthund, däremot inte tiken men det tror de beror på att hon har blivit sparkad som unghund och är lite för försiktig.

Min mamma motionerar jakthundarna (hamiltonstövare och jämthundar) genom att åka skidor med dem och det funkar hur bra som helst så visst borde det gå med ridning också. Skulle dock rekommendera midjekoppel och elastisk lina om du inte redan har det för lös ska du nog inte hoppas på att hunden kan vara.

Jag har hittills hållit i kopplet eller repet och rider på en hand. Att sitta fast i linan känns mindre säkert ifall jag skulle behöva släppa om något oförutsett händer.

Hur fungerar era hundar när de känner vittring av älg eller annat när hon åker skidor med dem?

/Camilla

Du har ju fått en del bra svar redan... Men svarar i alla fall.

Som jakthund kommer den troligen att fungera mycket bra.
Som sällskapshund fungerar den med rätt uppfostran.
Som sällskap vid ridturen kan den fungera. Samma sak där. Rätt fostran och träning från början så är det kanske genomförbart.

Om ni nu tar hunden och den i framtiden inte visar sig lämplig att rida med. Kommer ni då att placera om den? Troligtvis inte. Du får i så fall avsätta tid för hästen för sig och hunden för sig.

Jag kan beskriva hur mina jakthundar reagerar när jag promenerar med dem. Jag har förvisso inte älghundar utan taxar... men steget dem emellan är inte lika långt som mellan vallhund och jakthund.

Jag har dem normalt kopplade på promenaderna. Vi går utmed vägar och stigar i skogen. Hundarna knatar på framför mig. När de sen plötsligt får vittring av rådjur så slänger sig alla fem reflexmässigt fram i kopplet, eller åt sidorna (beroende på var vittringen finns)... Verkligen slänger sig... Några upphetsade skall kommer också..

Det tar ett par sekunder att dämpa dem och få dem tillbaka i "tanken" att -visst ja! -Det var ju inte jakt nu ... utan promenad.. Sorry!!

Sen lugnar de sig och vi fortsätter promenaden som om inget hänt.

Sen är en av dessa fem en terrier.... Hon kan dessutom plötsligt slänga sig när ingen av de andra gör det.. Då har hon troligen fått vittring av vildsvin, katt, eller något annat jaktbart enligt henne.

Jag kan tänka mig att styrkan hos 4 taxar och en terrier är fullt jämförbart med tyngden och styrkan hos en älghund. Och även om jag faktiskt har bra pli på mina hundar... så skulle jag inte vilja ha det plötsliga rycket när jag rider..

Jag kan promenera med dem lösa också. De reagerar likadant på vittringen då som när de är i koppel. Dvs reflexmässigt vill de sätta iväg efter det som lämnat vittringen efter sig. Har jag inte koppel på dem då så brukar de hinna ca 100 meter innan jag hinner få stopp på dem... Jo inkallningen sitter på dem alla... även när de har färska slag... men det hindrar inte deras första reaktion... dvs att sätta iväg på slaget...

Summa sumarum... Med mycket träning kan det gå utmärkt... Men det kan också vara precis omöjligt.. Det beror på hur mycket driv det är i hunden... och hur duktig du är på att träna.

För övrigt rider jag aldrig med hund. När jag ägnar mig åt hästen så ägnar jag mig åt hästen.. och tvärt om...

Tack för ett utförligt och nyanserat svar!

Min tanke är ju inte att ALLTID rida med häst och hund, det är något som kommer att ske ibland, precis som det gör nu. När det är läge för motionspass i skogen eller man bara vill ut på en tur.

När jag ridit med vallhunden har jag ridit kanske en gång per månad.

Rycket förstår jag precis, även hunden jag rider med nu kan göra sånt men det har fungerat. Jag har suttit kvar stabilt i sadeln och orkat hålla emot. Kanske det beror på att jag är armbrytare och har styrkan, vad vet jag.

Jag skulle aldrig ha skrivit att jag tänkt rida med hästen, det har snedvridit den här diskussionen något så enormt. Den tanke jag hade då var att få svar om jag tex föstörde jaktinstinkt genom att rida med ett bytesdjur, men jag hade aldrig tänkt mig få så mycket hård respons mot själva ridandet med hund...

Ridandet med hund ser jag som en bonus - inte som ett krav! Kanske skulle ha varit tydligare där... ;)

Tack iaf för ditt svar!

/Camilla

Hur fungerar era hundar när de känner vittring av älg eller annat när hon åker skidor med dem?

/Camilla

Inga som helst problem. Man får ju vara vaksam hela tiden och man ser när hunden börjar få upp något. Då stannar man och promenerar en bit med hunden om det behövs, i vårat fall blir det ta av sig skidorna och promenera en bit. Är det fullt ös får inte hunden upp älg, våra hundar tycker det är jätteroligt att dra så när de får springa av sig ordentligt är det helt fokuserade på den biten. Det är dock sällan det går i fullt ös.

Nyckeln är väl helt enkelt att man hela tiden får vara uppmärksam på hunden.

Ja, precis.

Hunden jag rider med nu är som sagt inte säker på bilar. Han kan med ägaren bli helt vansinnig och kasta sig mot bilar och har vid ett fåtal tillfällen varit mycket nära att bli överkörd. Därför ska den också bort nu - de passar helt enkelt inte för varandra trots att det tagit hjälp av riktiga hundexperter.

Med mig har det fungerat bra, han reagerar inte alls på samma sätt men det kräver ju också att jag är just uppmärksam. Med hästen har jag haft möjligheten att ge hunden mer motion (jmfr Ceasar på TV4 Plus som åker inlines med hundarna!) så att han har mindre energi över för bilarna.

Eftersom hunden har stor respekt för hästen och då hästen är lätt att kontrollera så har det även när det kommit många bilar inte varit några problem - tvärtom så lugnar hästen hunden i de situationerna. Men det kräver att jag är med på noterna och ser till att hunden går framåt = tänker framåt. Men ska man inte alltid vara det?

/Camilla

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
988
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 034
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 319
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar