Sv: Jakthundsämne?
Frågan var om rasen var lämplig till jakt, att ha med vid ridning och som sällskap.
De svar jag fått riktar sig mest på att tala om för mig att det är farligt att rida med hund, och det var inte riktigt där jag ville lägga tyngdpunkten.
Tackar dock mycket för de svar jag fått om själva hundrasen(-erna) och de som berättat om hur de är, det var det jag var ute efter. Blev nog lite chockad över att få höra att det jag gör är farligt av personer som inte ens testat och gick väl över i försvarsställning, ber om ursäkt för det.
Jag vet inte om det kommer att gå jättebra, men det vet inte ni andra heller även om ni uttrycker er som att ni vet det.
Kanske ska förklara att när jag rider med häst och hund så hoppar jag inte bara upp på första bästa häst och rider iväg med hunden efter oss. Jag ser först till att ha kontroll över hästen, att styrning och broms fungerar även på en hand, sen ser jag till att hunden lyssnar på mig, förstår stanna och gå och helst även "höger" (eftersom jag har den på höger sida och det är ett verktyg för att förhindra att den går för långt till vänster, dvs mot hästen).
Sen rider jag på säkert område och lär in så att det går att svänga åt båda hållen och stanna och gå fram och byta gångart. När allt fungerar bra så rider jag ut, oftast en kortare sväng, kanske i skogen där det inte är trafik och går det bra går det börja ta ut svängarna mer och mer.
Bara för att jag gillar att göra nya grejer och göra dem bra innebär det inte att jag dumdristigt kastar mig ut i allt möjligt och utsätter både häst, hund och mig själv för fara. Men de svar jag får här känns som att det är det ni tar för givet? Varför är det så få som faktiskt tror att det kan gå?
Det är möjligt att det blir jobbigare med en jakthund och inte lika stor njutning och då kanske jag inte rider med den, men att direkt tala om att det är omöjligt, tycker jag är lite väl magstarkt.
Varför rida med hunden istället för att promenera? Tja, tidsaspekten är en och att de båda då kan få komma ut på en längre tur än att vänta medan den ena motioneras. Dessutom kan hunden få springa mer än om jag ska springa bredvid (har höftproblem, svårt att springa) och speciellt jakthundar ska väl inte springa lösa hursomhelst, så hur ger man då motionen? Måste väl vara bättre i skog och mark där de ska jaga, än bredvid cykeln på slät asfalt?
Men den andra faktorn är samhörigheten med djuren. Varför rider vi öht eller går ut och promenerar med hundar? Vi kan ju gå själv och sen släppa djuren lösa...
/Camilla