Jakthundar och passivitetsträning

Philosophia

Trådstartare
Efter att ha följt en diskussion på ett annat forum som rör vinthundar och bristen på passivitetsträning inför jaktsituationer så är jag lite nyfiken på hur ni med "traditionella" jakthundar tränar och lägger upp arbetet för att få hundarna att slappna av och vara lugna före arbetet.

Jag kan tänka mig att sådant som skott före jakt är en stark stresstrigger, men samtidigt tror jag inte att jakthundarna stressar upp sig av det tillnärmelsevis lika mycket som vinthundarna stressar upp sig när de hör ljudet av trasmaskinen. Och jag tror inte att det har med att göra att vinthundarna skulle starkare instinkter, utan jag är övertygad om att det handlar om bristen på passivitetsträning. :o

Vad jag undrar är alltså hur ni tränar passivitet och hur ni jobbar med hundar som redan har börjat stressa vid jakt. :)

Sv: Jakthundar och passivitetsträning

Hos oss är det i regel bara det första släppet för dagen som kan generera lite stress, eftersom hundarna vet vad som är på gång och är taggade.

Den passivitetsträningen börjar redan vid valpstadiet. Ofta ligger ju hundarna i bilen medan det är samling på morgonen, sedan tar man ut hunden och går en sväng/går ut till släpplats i skogen och värmer upp dom lite innan man släpper.

Att ligga lugnt i bilen lär dom sig som små, och att gå vettigt i koppel ska dom ju göra oavsett situation :)

Nu har vi ju drivande hundar (wachtel), och jag kan tänka mig att t ex fågelhundsmänniskor arbetar på ett annat sätt med passivitetsträning eftersom deras hundar tränas på ett annat sätt. Dom sitter ju still när skottet kommer. En drivande hund hör ju i regel skottet i farten och det hinner inte bli någon direkt stressreaktion innan hunden är framme hos viltet.

Passivitet är viktigt för oss eftersom vi när vi går prov går hela dagen med provgruppen. Klarar inte hunden att gå med andra hundar i grupp, tyst och stilla trots att det skjuts och flyger fågel så kommer inte hunden att orka jaga vettigt. Vi har till och med en "gnällruta" som kryssas om hunden stressar för mycket. Lite får de låta, men det ska inte vara som att gå i en orkester.

Träningen för detta börjar ganska tidigt. Mycket bygger på att jag bestämmer när det är dags att jaga. Har inte jag sagt att de ska jaga, ja, då är det avslappning som gäller. Mycket träning med att sitta still när det far förbi dummies, kastapporter med vilt, släptrissor med trasor m.m. Just släphareträningen upplever jag som en variant att kunna styra min hund. Är han lugn kan jag släppa honom efter trasan med ett "Ja"-kommando som belöning. Vi övar även stopp-kommandot med trasor eftersom det är en stark retning. Dvs de tillåts dra efter en bit och stoppas sen.

En del träning är också att hunden får sitta och titta på när andra jobbar. Lära sig att det händer inget kul förrän matte sagt ok, varsågod. Blir hunden för stressad så får man ta den bort från situationen tills den lugnat sig. Sen kan man prova igen. Varvar den upp så får den lugna ner sig igen på annan plats. Tillslut brukar det sjunka in att det blir bara tråkigt om man stökar runt.

Hoppas jag svarade lite på hur vi jobbar.

Sen generellt om man vet att hunden stressar när den hör/ser andra hundar jaga så skulle jag hålla hunden borta från ljudet/synintrycket tills det är dags för prestation om det går. Att stressa tar en hel del energi som oftast behövs när de ska springa.

Jag tränar och jagar med apporterande fågelhundar, och går man på prov med en retriever som piper åker man ut direkt.
Den mesta av träningen börjar medan valparna är små och inte vet vad det handlar om. Dom får sitta med när vuxna hundar tränas, det skjuts och kastas. Det är enklast att bygga en god grund i valpålder, slarvar man med det och har en hund som ligger högt i stress kommer ljudandet per automatik när hunden börjar få förväntan på vad som ska göras.

När min unghund var liten hade jag inte fattat något av det här, utan vi gick ut och kastade pinnar på vattnet t ex och ofelbart kom ljuden. Problemet var att jag inte ställde några krav på honom, han behövde inte sitta still och vara lugn utan fick hoppa i direkt. Vi fick börja om. Steg 1 var att vara lugn i koppel i närheten av vattnet utan att det hände något. Han fick gå fot vid vattnet många gånger. Steg 2 var att introducera kast på vatten men han fick inget hämta. Jag hade honom kopplad och kastade sten. Han skulle sitta still och vara tyst, annars gick vi där ifrån. Steg 3 var att göra samma medan en annan hund jobbade. I detta läget var han så pass lugn att jag kunde binda honom medan andra hundar tränade, och där fick han sitta hela träningspass och ha jäääättetråkigt. Steg 4, då var han lugn, tyst och hade liten förväntan på vattnet. Då fick han börja jobba på vatten, men enbart korta stunder. Jag började alltid med honom, och band sedan upp honom. Så han inte skulle få förväntan på att sitta bunden = snart ska jag få jobba.

Det tog ungefär två månader, sedan var han "som han ska" igen. Men jag måste fortfarande tänka mig för, gå undan och binda upp honom så fort han går upp i stress (Även fast han inte ljudar längre.)

En fågelhund på jakt är passiv väldigt mycket av tiden, både när dom sitter i gömslena, när dom går fot brevid föraren och när andra hundar jobbar. Tar man med en ung hund ut och låter den göra allt det här, utan att själv arbeta så kommer passiviteten gratis och man behöver aldrig träna på den på samma sätt. Dom får lära sig att vid sidan tar man det lugnt och laddar batterierna.

Så min taktik är att ha med hunden så mycket som möjligt utan att den får göra något, och ta undan den om den börjar stressa upp sig.

Problemet jag kan tänka mig på jaktträning med vinthundar är att väldigt många hundar runt omkring stressar? Och då är det i princip omöjligt att hålla sin egen hund fri från stress. Om 20 hundar står och gapar och stressar är det omänskligt att ställa krav på att din hund ska vara tyst och lugn. Man måste börja träna passivitet runt hundar som faktiskt kan vara passiva!

Senast ändrad:

Precis så tänker jag också, som också jobbar med starka drifter i hundarna. Det ska vara total koncentration och lyhördhet för att öht få komma i närheten av att jobba. Likaså ska det vara total passivitet och avslappning när man sitter på "avbytarbänken" - eftersom de sitter lösa och tittar på när jag antingen jobbar med fåren eller med en annan hund.

Den passivitetsträningen börjar redan vid valpstadiet. Ofta ligger ju hundarna i bilen medan det är samling på morgonen, sedan tar man ut hunden och går en sväng/går ut till släpplats i skogen och värmer upp dom lite innan man släpper.

Att ligga lugnt i bilen lär dom sig som små, och att gå vettigt i koppel ska dom ju göra oavsett situation :)

Passivitetsträning tror jag nog att även vinthundsfolk i allmänhet ägnar sig åt. Men tyvärr är situationen på träningarna sådan att det är en massa hundar som låter och stojar. Det är svårt att få en valp att slappna av i en sådan situation. Jag upplever dock att de som har bil (jag har t.ex. inte det) som hunden får ligga och vänta i tills det är dennes tur är lite lugnare på banan - men långt från alltid.

Passivitet är viktigt för oss eftersom vi när vi går prov går hela dagen med provgruppen. Klarar inte hunden att gå med andra hundar i grupp, tyst och stilla trots att det skjuts och flyger fågel så kommer inte hunden att orka jaga vettigt. Vi har till och med en "gnällruta" som kryssas om hunden stressar för mycket. Lite får de låta, men det ska inte vara som att gå i en orkester.

Träningen för detta börjar ganska tidigt. Mycket bygger på att jag bestämmer när det är dags att jaga. Har inte jag sagt att de ska jaga, ja, då är det avslappning som gäller. Mycket träning med att sitta still när det far förbi dummies, kastapporter med vilt, släptrissor med trasor m.m. Just släphareträningen upplever jag som en variant att kunna styra min hund. Är han lugn kan jag släppa honom efter trasan med ett "Ja"-kommando som belöning. Vi övar även stopp-kommandot med trasor eftersom det är en stark retning. Dvs de tillåts dra efter en bit och stoppas sen.

En del träning är också att hunden får sitta och titta på när andra jobbar. Lära sig att det händer inget kul förrän matte sagt ok, varsågod. Blir hunden för stressad så får man ta den bort från situationen tills den lugnat sig. Sen kan man prova igen. Varvar den upp så får den lugna ner sig igen på annan plats. Tillslut brukar det sjunka in att det blir bara tråkigt om man stökar runt.

Hoppas jag svarade lite på hur vi jobbar.

Jo tack! Det var väldigt bra svarat. Det är så man önskar att alla på klubben tränade. Att det fanns tid och möjlighet att träna passivitet medan trasan går. Som det ser ut nu så har vi det inte så, men jag ska faktiskt ta upp frågan med min sektion tror jag! :) Hur föreslår du att man börjar? Passivitet på långt håll först?

Sen generellt om man vet att hunden stressar när den hör/ser andra hundar jaga så skulle jag hålla hunden borta från ljudet/synintrycket tills det är dags för prestation om det går. Att stressa tar en hel del energi som oftast behövs när de ska springa.

På LC-prov så lyckas jag tack och lov hålla min hund lugn genom att fältet oftast ligger så pass långt från parkeringen att de varken hör eller ser trasan. Då kan hon till och med lägga sig och sova. Ett annat skäl tror jag är att platsen är ny och inte "laddad". På de ordinarie träningsplatserna så börjar de låta och härja redan innan vi är framme. :crazy:

Tack för ett jättebra inlägg! Jag känner verkligen igen mig i det du skriver om din unghund.

Problemet med vinthundar och LC/WR är precis som du säger att det står 10-15 andra gapande hundar runtomkring. Det är hundar som klarar att vara passiva i vilken annan situation som helst utom just där. På något sätt känns det som att man har struntat i uppmuntra passivitet på grund av att man nästan blir lite imponerad över den vildhund som helt kryper fram ur sitt normalt mycket timida skal. I vilken ände börjar man egentligen? Det känns som om att man måste få alla med på tåget för att det ska bli lugnare?

Jag har tränat passivitet med mina jakthundar precis som med all annan passivitetsträning; envis matte, tvångsgos, långa stunder av väntan och positiv förstärkning:)

Mina hundar låter inte, generellt. Den lilla har en ferrarimotor, men fick tidigt lära sig att hon fick vänta till lilletur och sitter alltid lugnt och väntar på sin tur. Hon knallar inte, har aldrig gjort. Står flera hundar och tjuter i väntan på prov kan hon säga nåt litet, men hon vet att det inte är lönt att hetsa upp sig.

MEN, när jag jagade mycket med drivande hund insåg jag snällt att ett släp fullt av taggade hundar och jaktklädda människor på väg ut till första drevet är aldrig tyst... Alla hade en hög förväntan och det var ytterst få hundar som inte sa något (själv hade jag en terrier som typ halvtjöt) och miljön var smått omöjlig. Men skulle man ändrat det så hade man fått börja med att förknippa miljön med något annat till exempel.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 681
Senast: mathilhill
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 431
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka