Sv: Jakten på den perfekta sadeln..
Intressant!
Mina favvosadlar är Passier och Wintec/Bates (utom isabellen, som är för djup och har för stora knäblobbor, jag känner mig låst)
Kanske jag borde prova en Moll?
Det borde ju rimligen vara så att vissa sadeltyper passar vissa kroppsformer på ryttaren (liksom på hästen), men det diskuteras ju sällan. Många diskussioner här gäller ju vilka sadelmodeller som passar till olika hästryggar, och det är en viktig diskussion, men sadelns kompatibilitet med ryttaren verkar inte vara lika intressant.
Mina sadelkrav för hästens del: Korrekt längsböjning, längd och vidd, breda paneler, bred kanal. Rundbossor eller små kilbossor.
Mina sadelkrav för egen del: grunt säte, jag vill kunna bestämma position i sadeln själv. Någorlunda tunna paneler för nära-hästen-känsla. Små klossar, EJ placerade framför knäna, utan högre upp. Ev ngt större klossar på hoppsadel, men placeringen viktigare. Stigläderkrampan placerad så att jag kan sitta i neutral lodrät sits med fötterna rakt under rumpan utan att fötterna åker fram om jag ställer mig i stigbyglarna.
Mina sadlar är en Passier Antares Dressyrsadel 16,5" som är världens bästa att rida i, tyvärr håller mitt fullblod på att bredda ur den
En Wintec 500 dressyr, som medryttarna som är kortare och smalare än mig älskar, och en Wintec flat seat 17,5" som ger ryttaren väldig rörelsefrihet, men gillar man att 'sitta fast' i sadeln så är den tydligen hemsk (har andra sagt mig, jag gillar den skarpt, men funderar på att byta till en 17").
Min drömsadel är Passier PS Baum hopp special med klossar, inte 'bananer'. Jag skulle också vilja hitta ett bomfritt alternativ att växla med, som både jag och hästen trivs med. Köpte en Knights Bareback och hästen verkar gilla den skarpt, men jag trivs inte i den.