Jakten på den perfekta sadeln..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lonely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 921
L

Lonely

Jakten på den perfekta sadeln :d

Det finns så många trådar om hur dåliga alla sadlar är bla. dålig stoppning, snea i bommarna, lågprissadlar m.m m.m

Men vilken är den helt perfekta sadeln? :d
(...Om det finns någon :angel: )

Sv: Jakten på den perfekta sadeln..

Om mina krumma fingrar kunde ge f :devil: n i att truýcka på fel knappar....

Mina älsklingssadlar är:

Passier PS Baum Hoppspecial :love:

Moll Hoppspecial :love:

Wintec 500 :love:

Wintec Sport :love:

Det är den lättaste frågan inom detta område.
Den perfekta sadeln är den som passar häst och ryttare. Sadeln som ger möjlighet åt båda att arbeta avslappnat. Detta är den perfekta sadeln. Allt annat är fråga om kvalite.

Det finns inte EN perfekt sadel utan den perfekta sadlen är den sadlen som ligger bra på din häst och som du trivs i och då får märket vara oviktigt..

För mig är den perfekta sadeln den som passar hästen mycket bra, och som jag själv sitter bra. Stoppningen ska förstås vara jämn och fin. Om den sen kostar 2000 el 25000 kr är ju en ekonomisk fråga.

Amerigo :love:

om den passar hästen förståss ;)

Själv är jag heeeeelt frälst i bomlöst!

Har en Barefoot som både jag och (förra) hästen älskar!! :love:

Hoppas bara att den nya kusen är lika förtjust i bomlöst som jag :)

CROWN Jessica :love: :love: ............ Helt underbar att sitta i och hästen gillar den också!!!!

Till några av er som svarat ovan: i en sådan här tråd får vi väl utgå från att sadeln passar hästen. Man kan väl avguda en sadel ändå även om den inte passar. Vad man vill ha och vad man har är ofta två olika saker.

Senast ändrad:

Intressant!

Mina favvosadlar är Passier och Wintec/Bates (utom isabellen, som är för djup och har för stora knäblobbor, jag känner mig låst)

Kanske jag borde prova en Moll?

Det borde ju rimligen vara så att vissa sadeltyper passar vissa kroppsformer på ryttaren (liksom på hästen), men det diskuteras ju sällan. Många diskussioner här gäller ju vilka sadelmodeller som passar till olika hästryggar, och det är en viktig diskussion, men sadelns kompatibilitet med ryttaren verkar inte vara lika intressant.

Mina sadelkrav för hästens del: Korrekt längsböjning, längd och vidd, breda paneler, bred kanal. Rundbossor eller små kilbossor.

Mina sadelkrav för egen del: grunt säte, jag vill kunna bestämma position i sadeln själv. Någorlunda tunna paneler för nära-hästen-känsla. Små klossar, EJ placerade framför knäna, utan högre upp. Ev ngt större klossar på hoppsadel, men placeringen viktigare. Stigläderkrampan placerad så att jag kan sitta i neutral lodrät sits med fötterna rakt under rumpan utan att fötterna åker fram om jag ställer mig i stigbyglarna.

Mina sadlar är en Passier Antares Dressyrsadel 16,5" som är världens bästa att rida i, tyvärr håller mitt fullblod på att bredda ur den :(
En Wintec 500 dressyr, som medryttarna som är kortare och smalare än mig älskar, och en Wintec flat seat 17,5" som ger ryttaren väldig rörelsefrihet, men gillar man att 'sitta fast' i sadeln så är den tydligen hemsk (har andra sagt mig, jag gillar den skarpt, men funderar på att byta till en 17").

Min drömsadel är Passier PS Baum hopp special med klossar, inte 'bananer'. Jag skulle också vilja hitta ett bomfritt alternativ att växla med, som både jag och hästen trivs med. Köpte en Knights Bareback och hästen verkar gilla den skarpt, men jag trivs inte i den.

I mångt och mycket är min Passier, tillverkad juli-1970, likadan som min Moll, tillverkad i mitten på 80-talet.

Tyvärr finns det ingen "importör" av Mollsadlar, min hoppsadel är som alla andra köpta av Pia och Ted Nätterqvist när vi på 80-talet red som elever för dom.....

Equipe och butet,,, :love:

att den ska passa hästen är en självklarhet,, det behöver man inte ens skriva,,

Ynthe skrev:
Själv är jag heeeeelt frälst i bomlöst!

Har en Barefoot som både jag och (förra) hästen älskar!! :love:

Hoppas bara att den nya kusen är lika förtjust i bomlöst som jag :)

Jag oxå! :love:

Som sagt va´, att den ska passa hästen är ju första prioritering....

För mig är det Prestige :love: Men det är ju inte säkert att den är perfekt för hästen å andra sidan.. (På min är det det dock :bow: )

Den perfekta sadeln............passar till monte, hopp ,dressyr.........passar perfekt före och efter betet.......är mjuk, följsam och stadig.......är sval för hästens rygg på sommaren.......är så bekväm för hästen att den knappt märks.......fördelar tyngden optimalt...............Drömmer lite :D

Jag kan varmt rekommendera Olympics sadlar, har själv en dressyrsadel utav modellen "Jessica". Den är brun med mässingsbeslag, kostade begagnad (men i jättefint skick) 5600:-, ny kostar den ca 10-12 000:- beroende på inköpsställe.

Den låg och ligger bra på hästen nu när vi har köpt den, hon har haft den sedan februari. Men eftersom hon kommer bygga ännu mera muskler så räknar jag med att få köpa en ny sadel till henne så småning om.

Men jag tycker Jessican är väldigt bra, oerhört prisvärd! En utav de bättre sadlarna i den prisklassen om du frågar mig! Man får en bra stadig sits i den utan att bli direkt låst, sedan ligger denna väldigt bra på min häst också.

Bild på min sadel

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 386
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka