N

Nickan

Min tränare gv mig ett tips om at5t använda jaktbett på min häst ute då han är väldigt stark och han behöver ett bett som han lyssnar mer direkt på. Nu bir det mer en dragkamp till och från :crazy:

Ja vad finns det för jaktbett? Bara en sort? Eller fler? Hur verkar dom? Tränarn skulle ta med sig ett bett nästa gång så jag kan låna och testa innan jag köper ett eget. Men jag vill veta lite mer om betten :)
//Nickan :banana:

Kimblewick är en typ av jaktstång, vet inte om det finns fler? det går att reglera styrkan i bettet en aning genom att höja/sänka handen, sänker du handen blir du starkare och tvärtom. Du har ju även kedjan som gör att du blir mycket starkare, men tycker man ska vara försiktig med starkare bett då det tyvärr kan förstöra en hel del.

http://oak.cc.conncoll.edu/~equest/images/kimblewick.gif

Hopps din tränare gör ärtt i att rekomendera ett skarpare bett. många tränare hänger på när det eg är ridningen det är fel på.

Men iaf. Hon menar säkerligen ett sådant bett som föregående användare skrev om. Jaktkandar kallas det oftast. Är väl det snällaste av bettet med hävstång.

Hej! Jag tycker verkligen att du ska kolla VARFÖR din häst behöver ett sk jaktbett/kimblewickbett/jaktkandar.

Jag menar kolla bara på jaktbettets "port". Den är oftast jättestor och trycker i hästens gom. AJ!! Säger jag bara.
Då tycker jag hellre att du ska pröva ett rakt jaktkandar om du hittar! Annars kanske pelham är att rekommendera ?

Jaktkandaren är som jag uppfattat det mildare än Pelham med delta, särskilt om man sätter tyglarna lösa och inte i hålen.

/Jane

Jaktbettet har minemal port ingen risk att den skall gå upp i gommen, har aldrig sett något med "hög" port kanske skall veta vad man snackar om innan man svarar........ :angel: :angel:

Jag fick tips om att byta till jaktkandar/kimblewickbett i terrängen och jag testade det för första gången idag.
Min ponny är lite stark och han krullar gärna ihop sig när det är för mycket hävstångseffekt.
Jag tyckte att han funkade bra på det här, han var lugn och avslappnad i munnen och verkade trivas med det. Jag var lite rädd för att han skulle bli lite svårsvängd, men man svänger ju inte bara med handen så det uppfattade jag inte alls som något problem.
Jag ska väl inte säga för mycket ännu då jag bara testat det en gång, men det kändes helt ok, men man brukar ju kunna utesluta ett bett efter bara en gång, men detta lär jag testa fler ggr.. :D
Jag tycker det är bra att man själv kan bestämma vart man skall ha tygeln, antingen i översta ringen/nedersta eller i själva bettringen.

Sedan har jag en fråga angående det här bettet också.. Kan man rida på det utan kedja? Vad blir effekterna utav det? Måste fråga iom att hästen så lätt får skav trots att jag har den löst och med skydd runt. :crazy:

Jag kan inte allt om jaktkandar men tack vare det kan jag rida min häst betydligt bättre. På vanligt tränsbett blir han het, spänd, rycker i bettet och helt enkelt svårhanterad... När jag (mha instruktör) bytte till jaktkandar blev han betydligt bättre; lugnare & mera avslappnad.
Ja, ja det beror på MIN ridning, jag VET! Men med vanligt tränsbett var det bara bråk. NU har jag möjlighet att använda små hjälper m.m. JAG rider mycket bättre men jaktkandaret.

Tar du bort kedjan så är det att likställa med ett rakt bett, och det var väl inte det du ville ha?

Låt kedjan vara kvar och spänn den korrekt(så att stångens vinkel blir 45 grader mot munnen).

Jag menar kolla bara på jaktbettets "port". Den är oftast jättestor och trycker i hästens gom. AJ!! Säger jag bara.
Då tycker jag hellre att du ska pröva ett rakt jaktkandar om du hittar! Annars kanske pelham är att rekommendera ?

Det finns sådana bett med helt raka mundelar också. :smirk:

Jag har Kimblewick bett på min ena häst. Det följde med när jag köpte honom. Det funkar bra så jag har fortsatt använda det. Har även provat att rida den andra hästen på det ibland, och då går han mycket bättre - blir mer uppmärksam, lyssnar på mindre hjälper o.s.v

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar