Jakt/utställningstyp?

Sv: Jakt/utställningstyp?

Fast jag tycker inte riktigt att man kan dela upp i show och DP. Jag vet att jag gjort det innan. Men jag har ändrat mig. Det är ju egentligen ingen "typ". Oftast är de bara fulare :angel:
 
Sv: Jakt/utställningstyp?

Lite kul att så många tror att det är en labbe av jakttyp, för det är en labbe av utställningslinjer :D

Denna söta fröken är min mammas nuvarande labbe.
 
Sv: Jakt/utställningstyp?

Lite kul att så många tror att det är en labbe av jakttyp, för det är en labbe av utställningslinjer :D

Denna söta fröken är min mammas nuvarande labbe.

Ja du ser jag har ögat för sånt där :rofl:
syntes för han posa så snyggt ;)
 
Sv: Jakt/utställningstyp?

Oooppps...........jag skyller på att ole dole doff inte fungerade till min fördel denna gång:angel:
 
Sv: Jakt/utställningstyp?

HAHA!!!! Fan vad bra jag är!!!!! Så kom inte och utmana mig när dte gäller labbar!!!














;)

//E
 
Sv: Jakt/utställningstyp?

Nja eftersom att det egentligen inte finns några särskilda linjer så finns det inga särskilda kännetecken heller. Vart går gränsen för att man "får" kallas DP? Ska föräldrarna ha vissa meriter eller ska hunden uppnå vissa meriter för att få kallas DP? "Vår släkting" borde väl kallas DP eftersom att han gått EKL på jaktprov och är flerfaldig utst.ch. SKiljer hans utseende då sig från en showhund eller är han ingen DP?
 
Sv: Jakt/utställningstyp?

sant, men är inte många "rena" showlabbar för tunga för att funka till jakt? det är inte helt ovanligt med labbar som har extremt korta ben och mycket massa (liknar nästan små showrottisar). hur dessa ö h t kan ta sig fram är en gåta för mig. men det är kanske som med humlorna som egentligen inte borde kunna flyga?
 
Sv: Jakt/utställningstyp?

I många många fall så handlar det om många kilos övervikt. Visst kan benstomen vara kraftig, men frågan är om det eg. har så stor betydelse för ett B-prov? Så jobbiga är de inte om hunden har lite flås. Har de inget flås så måste de har en järnvilja och många har det också... (Lite för mycket ibland ;))

Jag vet faktiskt inte hur man definierar en DP. CK på utst? Men då ser den ju ut som en utst.hund - eller? 2:a på utst? Men då är det ingen DP för man säger att den ska kunna gå jakt ena dagen och ta CK på utst andra dagen... Är de "inget dera" eller "både och"? Idag är de mest "inget dera" och då blir defenitionen svårare...

Nu låter det som att jag motarbetar begreppet ;) Men det gör jag inte alls. Men det börjar glida ur uppfödarnas händer och det är så ytters få hundar idag som passar in så att säga. Ingen skulle bli gladare än jag om det inte var så här. Jag har en hund som är nära släkting till vår sista svenska dubbelchampion. Så visst hade jag ambitionen och hoppet i många år =)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 054
Senast: linnsan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 095
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp