Jakt-/familjehund

Glimfeather

Trådstartare
Min syster och hennes sambo funderar på att skaffa hund :) sambon jagar, älg och rådjur, och vill ha en jakthund. Syrran vill ha en hund som passar som familjehund och som gärna följer med på långpromenader och joggingrundor ock kanske lite lydnadsträning (tävlingslydnad). Detta att passa i en familj är ju en uppfostringssak, men finns det kanske en jakthund som är ganska mild och enkel att uppfostra? Båda har haft hund under uppväxten och har kunnigt folk omkring sig, även andra mer erfarna jägare :) men de har själv ingen erfarenhet av egna hundar, så vildaste terriern kanske inte passar ;)

Jag kan ju inget om jakthundar, så kom gärna med förslag så kan jag vidarebefordra dem !

Senast ändrad:
Sv: Jakt-/familjehund

finnspets är en jakthund som går att ha som sällskapshund och den följer gärna med och prommar. den är sötare ön dom flesta andra raser också, vilket är en fördel. ofta är dom skälliga, vilket jag tror är typuskt för jakthundar (med tanke på syfte), men klarar man det så är det en fin hund att ha hemma.

finns natrligtvis många fler men finnspetsen är rätt vanlig för att vara en jaktras.

Jämthunden är en supertrevlig hund.
De allra flesta vill alla väl.
Det som kanske är lite tveksamt är väl hur bra det funkar att jaga rådjur med den. Det kan nog gå lite väl fort.
Men jag har ingen större koll på rådjursjakt med hund.

Jag säger också jämthund, det är verkligen kanongoa hundar! Utomordentliga älghundar och eftersökshundar, många fungerar även bra på vildsvin. Vill han ha en rådjurshund har petit basset griffon vendeen blivit väldigt populära och jag tycker dom är lättsamma och trevliga i familjemiljö såväl som på jakt!

Man får nästan välja om man helst vill ha en hund till rådjursjakt eller älgjakt, det är svårt med en hund som funkar på allt. Men får man tag i en riktigt bra wachtel eller münsterländer går det att skola den som både stöthund på rådjur och som ställande hund på älg - men det kräver sin jägare :) Och som första hund är det nog lämpligt att köpa en enkelspårigt avlad hund, dvs en som är avlad specifikt för älg eller en som är avlad specifikt för rådjur.

Som squarepants skriver så kan det nog bli bökigt att hitta en hund som funkar på både älg och rådjur, i alla fall om det ska vara drevjakt går ju alla ställande älghundar bort som rådjurshundar. I övrigt håller jag med tidigare inlägg om jämthundar, alla som jag träffat har varit helmysiga i hemmet.

Håller med de övriga om att det är bäst att inrikta sig på en typ av jakt ock sedan skaffa hund därefter. Men först, har dom egen jaktmark? Tillgång till mark? Eller jagar dom hos andra? Hur mycket jagar dom? Viktigt att det finns mark och tid så det blir jakt för hunden, vissa skaffar jakthund trots att det inte behövs fler i laget och hunden får alldeles för lite jakttid, jättetråkigt för både hund och ägare....

De flesta jakthundar blir ju trevliga familjehundar OM de får jaga i den mån de behöver!

För älgjakt hade jag tittat på jämtar och Gråhund, men var kritisk framförallt på mentaliteten hos gråhundarna - det finns guldkorn och skräp och givetvis allt däremellan.

För rådjursjakten så gillar jag alla basset raserna och beagle. Sambon har en Petit basset griffon venden, en snäll, mysig och supertrevlig kille som jagar rådjur under jaktsäsong, kör agility, spår och lydnad resten av året. Men han myser lika gärna i soffan eller följer med på en cykeltur.

Vänner har en wachtel o de jagar det mesta med henne.
Duktig jakthund o urgo familjehund. Lydig, lättlärd, fungerar bra med både andra människor o hundar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka