Sv: Jäkla skit.. spik i hoven!
Inte för att jaga upp dig, men håll stenkoll. Nu trampade din in på MYCKET bättre ställe än din, så förhoppningsvis går det bra.
Men bara för protokollet. Min trampade in en pinne, precis bredvid strålen. Grejen är att jag inte upptäckte det när det hände, pinnen bröts av i höjd med sulan. Jag tog in honom en fredag kväll och tyckte han inte var riktigt ren. Men så diffust att jag inte ens kunde bestämma mig för vilket ben han ev var oren på.
Han fick stå på box på lördagen, och det var samma lika. Ingen temp, ingen hälta men som sagt den där känslan att något är inte riktigt som det ska. Tänkte han kanske sträckt sig. Ingen värme eller något.
Söndag morgon är han blockhalt, piruettar i boxen för att vända och hoven är kokhet. Aha, hovböld tänkte jag. Undersöker hoven noga men hittar inget. Ringer vet som tycker 'ring en hovslagare'. Jagar hovslagare utan resultat. Undersöker hoven IGEN, med ficklampa och förstoringsglas, och hittar pinnen. Sen begick jag felet att dra ut den iofs, men.. Hursom - inget blod alls och det var väl genom kötthov. Han hade lindrigt förhöjd temp, 38,1 och normalt 37,4.
Strax efter ringer hovslagare tillbaka, och kommer ut. Hovslagaren verkar upp, och konstaterar att 'sämsta tänkbara ställe, och han är såpass varm och såpass halt, så frågan är om det gått in till strålbensbursan. Jag skulle ringa djursjukhuset och höra'. Jag gjorde så och de tyckte att nu (klockan var 9 på kvällen) behövde jag inte komma, men att jag skulle vara där DIREKT när de öppnade morgonen efter. Då var hältan bättre, men tempade fortfarande lite. Men hältan mkt bättre. De verkade upp 'halva hoven', provtryckte bursan (med otydligt svar), och satte in antibiotika.
Han blev kvar där, och det blev en ganska lång konv och tyvärr med komplikationer så det var på håret ett tag. Han blev dock fullt återställd.
Men som sagt, inget blod när pinnen togs ut, och det tog 1½ dygn med pinnen där innan det kom annat än så vaga symptom som 'kanske sträckt sig nånstans'. Och markant bättre när pinnen var ute, fast det var ingalunda faran över (vilket jag nog trott om inte hovslagaren haft koll)
Så, din har ett bättre ställe, och det behöver ju inte gå annat än kanonbra för din. Men jag skulle nte släppa kollen.
Förresten, min trampade in pinnen i februari och var vacc i december. De boostade honom ändå på klinik, med stelkrampsvaccin.