Jäkla skit.. spik i hoven!

Comfort

Trådstartare
Skulle ut o rida ikväll och hittar hästen 3 grader halt i hagen. tar in och plockar ut en rostig liten spik, trängt in ca 1-1½ cm. '

38.7 i temp, normal 37,3:crazy:
Svullen vid ballarna
och andfådd:confused:

Jag la galoppomslag och sen ut i hagen.

Vet sa att jag skulle tempa om henne i morgon bitti och ringa igen... lär inte bli mycket sömn inatt:(

Nån som har nån ide varför hon var andfådd?

Sv: Jäkla skit.. spik i hoven!

Var gick spiken in??

Min fick in en pinne, sämsta tänkbara ställe, rakt in till strålbensbursan. Blev djursjukhuset och på håret han klarade sig.

De kan bli andfådda av smärta. Eller så kanske hon sprungit precis innan.

den satt i höjd med strålspetsen, nån cm ut mot hovväggen. vet sa att hade den kommit till kötthoven borde det ha kommit blod

Hon har varit andfådd varje gång jag vart där ute så det beror nog på smärtan.
39,1 i temp nu...:crazy: dock lite mindre halt

Jag ä rädd för att det har blivit en infektion- därav febern...Den är väl vaccinead mot stelkramp ordentligt?

Något mot infektionen är nog nödvändigt.

Jag hade velat ha en boost stelkramp och förmodligen hade jag åkt till klinik för att de där ska kunna ha kontroll på förloppet. Jag hade varit oerhört stressad av feberökningen och den starka smärtpåverkan. Vågar nog påstå att penicillin hade varit en god idé

hon fick första grundvaccsprutan i januari och andra i mars, så tur att detta inte hände tidigare:crazy:

Gick ut i hagen nu och såg ingen Sneez......

sen hörde jag *klomp klomp*och hon kom joggande emot mig, högst 1 ½ grad halt och 37,7 i temp!!!!!!:banana::bump:

Inte för att jaga upp dig, men håll stenkoll. Nu trampade din in på MYCKET bättre ställe än din, så förhoppningsvis går det bra.

Men bara för protokollet. Min trampade in en pinne, precis bredvid strålen. Grejen är att jag inte upptäckte det när det hände, pinnen bröts av i höjd med sulan. Jag tog in honom en fredag kväll och tyckte han inte var riktigt ren. Men så diffust att jag inte ens kunde bestämma mig för vilket ben han ev var oren på.

Han fick stå på box på lördagen, och det var samma lika. Ingen temp, ingen hälta men som sagt den där känslan att något är inte riktigt som det ska. Tänkte han kanske sträckt sig. Ingen värme eller något.

Söndag morgon är han blockhalt, piruettar i boxen för att vända och hoven är kokhet. Aha, hovböld tänkte jag. Undersöker hoven noga men hittar inget. Ringer vet som tycker 'ring en hovslagare'. Jagar hovslagare utan resultat. Undersöker hoven IGEN, med ficklampa och förstoringsglas, och hittar pinnen. Sen begick jag felet att dra ut den iofs, men.. Hursom - inget blod alls och det var väl genom kötthov. Han hade lindrigt förhöjd temp, 38,1 och normalt 37,4.

Strax efter ringer hovslagare tillbaka, och kommer ut. Hovslagaren verkar upp, och konstaterar att 'sämsta tänkbara ställe, och han är såpass varm och såpass halt, så frågan är om det gått in till strålbensbursan. Jag skulle ringa djursjukhuset och höra'. Jag gjorde så och de tyckte att nu (klockan var 9 på kvällen) behövde jag inte komma, men att jag skulle vara där DIREKT när de öppnade morgonen efter. Då var hältan bättre, men tempade fortfarande lite. Men hältan mkt bättre. De verkade upp 'halva hoven', provtryckte bursan (med otydligt svar), och satte in antibiotika.

Han blev kvar där, och det blev en ganska lång konv och tyvärr med komplikationer så det var på håret ett tag. Han blev dock fullt återställd.

Men som sagt, inget blod när pinnen togs ut, och det tog 1½ dygn med pinnen där innan det kom annat än så vaga symptom som 'kanske sträckt sig nånstans'. Och markant bättre när pinnen var ute, fast det var ingalunda faran över (vilket jag nog trott om inte hovslagaren haft koll)

Så, din har ett bättre ställe, och det behöver ju inte gå annat än kanonbra för din. Men jag skulle nte släppa kollen.

Förresten, min trampade in pinnen i februari och var vacc i december. De boostade honom ändå på klinik, med stelkrampsvaccin.

De kan få feber av smärta o den "borde" inte bara vara svullen runt ballarna när spiken gick in närmare tån, utan då troligare hela hoven.

Är den bättre när den har stått inne inatt är det bra, men de brukar bli sämre.

Hoppas att du hade "tur".:laugh:

Jeg vil også ha "tur".

Min hoppe fikk en trepinne gjennom kornranden og rakt ned i hoven tirsdag kveld. Ble naturlig nok veldig halt, men ikke bedre av å få pinnen fjernet. Hun går på Penovet (40ml pr døgn), men er like halt straks to døgn etter!

Hun blødde godt da pinnen ble fjernet, det er fortsatt en liten åpning, og ingen tegn til feber eller infeksjon. Hovslageren kikket på henne igår og kunne ikke lokalisere noen større skade, veterinæren "venter og ser" litt ennå... Men vi er alle skeptiske til hvorfor hun har slike store smerter.

Hvor lenge har smerten sittet i deres hester ved slik skade?

tro mig jag håller stenkoll;)

Veterinären ordinerade omslag i 4 dygn och regelbunden tempning men tyckte att det var ett bra tecken att hältan släppt så bra och att febern gått ner rätt fort, så ja håller tummarna:)

uppdatering...

igårkväll hade hon 37,1 i temp och joggade omkring i hagen.

i morse hade hon 38,5 och stödde knappt på hoven:(

så nu går hon på penicillin och finadyne.

Har hon kollats hemma eller klinik? Om minsta risk det gått in till vitala strukturer så klinik..

Min trampade in en gammal rostig söm och det blödde rätt friskt när jag drog ut den. Han fick stelkrampsspruta och om jag minns rätt även Finadyne.

25325851.jpg

kl

För 100 år sedan trampade våran Jody Trot in en spik i foten.
Vi var ganska snabba och tog in henne till klinik där det visade sig att strålbensbursan var perforerad.
Vi hade tur som överhuvud taget lyckades rädda henne.

Och samtidigt fick vi en rejäl läxa på att aldrig nonchalera sådana skador.

Typiskt nog var Jody nyfölad, ungen fick gå in och ut ur boxen som hon ville medans Jody höll ett vakande öga inifrån.
Jisses vilken pärs. 10 veckor har jag för mig att hon stod på box med gipssula som byttes undan för undan.

Minns så väl då detta var tiden då Bukefalos hette stallet.com och jag kastade mig på PM fuktionen och korsförhörde Ameo om allt i ämnet :o:D

Så TS här har haft rejäl tur om inga vitala skador skett.

AM

Ja strålbensbursan är inte att leka med, mkt blek diagnos ofta....
en bekants häst trampade på ett stålrör som stack upp några milimeter ur backen bara, ute i skogen. det tog ett och ett halvt år med utredningar och klinik behandlingar och klinik skytteltraffik och konvalecens där de hela tiden flaggade att problemet var mycket stort, och sen fick de ändå ta bort hästen.

säger som alexandra till TS: om du inte kollat hästen på klinik så åk in och gör det NU.

vart sitter strålbensbursan? har googlat men inte hittat nåt bra svar...

nu hittade jag en bra bild och om den stämmer är inte risken stor att spiken hamnade där, det kom i höjd med strålspetsen och enligt bilden är strålbensbursan längre
hov.jpg
bak

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 889
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: lillaP
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka