Jäkla guldfisk.

åke

Trådstartare
Min son har ett akvarium. Han har en stor guldfisk där i. Igår var vi och köpte lite nya fiskar som fanskapet har ätit upp. Dom sa i djuraffären att man kunde ha guppy och kampfisken ihop med denna guldfisk. Så nu undrar jag....... Kan man ha guldfisken i en skål eller skall jag köpa ett mindre akvarium att ha den i? Tycker att det är synd att ta dö på jäkelen för den är ju jätte fin annars. Snälla kom med ett råd.

Sv: Jäkla guldfisk.

åke skrev:
Min son har ett akvarium. Han har en stor guldfisk där i. Igår var vi och köpte lite nya fiskar som fanskapet har ätit upp. Dom sa i djuraffären att man kunde ha guppy och kampfisken ihop med denna guldfisk. Så nu undrar jag....... Kan man ha guldfisken i en skål eller skall jag köpa ett mindre akvarium att ha den i? Tycker att det är synd att ta dö på jäkelen för den är ju jätte fin annars. Snälla kom med ett råd.
Ja det finns många som har en guldfisk i skål, se bara till att du får med dig doppvärmare och syrepump när du köper skål.Många har det utan dessa tillbehören och måste då byta vatten varje dag vilket inte är så bra för fisken.

Nej du kan INTE ha guldfisk i en skål.

Bla säger djurskyddslagen detta: Lag81. paragraf 4. Djurskyddslagen..
Vattenvolymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till små vattenvolymer. Akvarium bör inte innehålla fler än en fisk som är fem cm. lång per liter vatten, eller fler än en fisk som är tio cm. lång per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk. Fiskar bör inte hållas i skålformade akvarium, såsom guldfisk skålar..

Ett tillägg i lag 80. Djurskyddslagen.
Fiskar får inte hållas i en vattenvolym som understiger en liter. Vattenytan ska vara minst 1dm i kvadrat.

Du kan omöjligt skapa en trivsam miljö i en ynka skål. Köp ett riktigt akvarium med lite rymd...

Mynta2 skrev:
Nej du kan INTE ha guldfisk i en skål.

Bla säger djurskyddslagen detta: Lag81. paragraf 4. Djurskyddslagen..
Vattenvolymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till små vattenvolymer. Akvarium bör inte innehålla fler än en fisk som är fem cm. lång per liter vatten, eller fler än en fisk som är tio cm. lång per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk. Fiskar bör inte hållas i skålformade akvarium, såsom guldfisk skålar..

Ett tillägg i lag 80. Djurskyddslagen.
Fiskar får inte hållas i en vattenvolym som understiger en liter. Vattenytan ska vara minst 1dm i kvadrat.

Du kan omöjligt skapa en trivsam miljö i en ynka skål. Köp ett riktigt akvarium med lite rymd...
Såg det också på sidan som gul_zebra länkade till. Märkligt att akvarieaffärerna här nere uppmuntrar till detta dock....:eek:
Men det finns ju små akvarier typ nybörjar akvarier, de borde ju räcka...

Shettisar skrev:
Såg det också på sidan som gul_zebra länkade till. Märkligt att akvarieaffärerna här nere uppmuntrar till detta dock....:eek:
Men det finns ju små akvarier typ nybörjar akvarier, de borde ju räcka...

Ju större akvariet är destå lättare är det att sköta

Modig_Korn skrev:
Ju större akvariet är destå lättare är det att sköta
Jo jag vet det :smirk: Men eftersom hon bara skulle ha 1 guldfisk så behöver man kanske inte köpa ett stort akvarie.:angel:

köp större fiskar som guldfisken (eller är det en slöjstjärt kanske) går bättre ihop med.. ex nån till Guldfisk eller Black Mollies kanske?

En guldfisk kan bli upp till 30 cm stor och vill i regel ha ett akvarium på minst 250 liter. Att knöla ner en sådan firre i ett mindre akvarium (nu vet jag iofs inte riktigt hur stort/litet akvarium du menar, men vissa sk nybörjarakvarium brukar väl knappt ens vara på 100 l?) tycker åtminstone jag inte känns särskilt... schysst. Även om fisken är ensam och kanske inte behöver jätteplats. Men frågan är väl då hur kul det är att ha ett akvarium med en ensam firre i? Då är det väl nästan bättre att satsa på ett större akvarium och sedan anpassa de andra fiskarterna efter vad guldfisken äter och inte äter, om man vill ha den kvar.

aiquen skrev:
En guldfisk kan bli upp till 30 cm stor och vill i regel ha ett akvarium på minst 250 liter. Att knöla ner en sådan firre i ett mindre akvarium (nu vet jag iofs inte riktigt hur stort/litet akvarium du menar, men vissa sk nybörjarakvarium brukar väl knappt ens vara på 100 l?) tycker åtminstone jag inte känns särskilt... schysst. Även om fisken är ensam och kanske inte behöver jätteplats. Men frågan är väl då hur kul det är att ha ett akvarium med en ensam firre i? Då är det väl nästan bättre att satsa på ett större akvarium och sedan anpassa de andra fiskarterna efter vad guldfisken äter och inte äter, om man vill ha den kvar.

Jo, men visst vore det ju bäst så. Men en lite kille vill ju gärna ha MÅNGA fiskar.Då är det ju ganska svårt att säga till han att bara köpa stora dyra.

Jag tycker inte att det verkar snällt att ha dom i en skål. Därav min fråga.Kommer att köpa ett mindre akvarium i mon. Och en kompis till denna illa jäkel.Jag såg att dom hade ett beg på 110 liter för 250kr det får duga så länge.

Tittade på länken nu. Hur är det med dom här 8 kantiga akvarierna? Kan en fisk vara fisk i dom?

Senast ändrad:

aiquen skrev:
Nja jag syftar ju inte på de här paketen som finns, utan ett 200-250 liters.Men ska man ha så pass så kan man ju ha 2 istället för en som hon skrev.Jag gjorde misstaget att skaffa slöjstjärt som första fisk vilket jag ångrade ganska snart. Eftersom man var tvungen att skaffa liknande fiskar storleksmässigt och jag ville ha de lite mindre, men det löste sig då jag prackade på mina föräldrar att köpa akvarie.
Nu vågar vi inte ha större än 255 liter pga golvet osv,annars skulle jag skaffat ett saltvattensakvarie modell 500 liters.

Kan ni inte ha flera guldfiskar då? Det finns ju prickiga och gula och röda och svarta och vita och guldiga med spegelfjäll med korta och lågna fenor etc etc!!!!! Alla de sorter!

Det är ju jättefint att ha några olika guldisar!

/KT

gör som jag
Har ett stort akvarium innehållandes:
Fyra guldfiskar
en silverhaj
En mal på 30 cm ca...
Och en Hummer....
den sistnämda ser till att dom andra får motion så dom inte har tid att äta upp varandra ;)

inte så stor än... fick den var den väl fem tio eller nått... nu närmar den sig väl 10-15 eller nått kanske...

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 542
Senast: Keb71
·
Övr. Djur Jag påpekade i en blogg att det var olagligt att ha fiskar i rund skål och det blev ett jävla liv. Men sen undrar jag, vad kan man göra...
2
Svar
38
· Visningar
6 383
Senast: Gabbi
·
Hoppning Min vallack, har jag haft sedan slutet av oktober. Han är VÄRLDENS SNÄLLASTE, han älskar att arbeta och är så positiv när man rider ut...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Heulwen
·
A
Hästmänniskan Känns som jag måste göra ett livavgörande beslut nu.. Tar det hela från början, för fyra år sedan köpte jag min första ponny, ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 904
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV