Jäkla foglossning!

amalia

Trådstartare
Har en del problem med foglossning. Får akupunktur en gång i veckan mot detta och har ett stödbälte eller vad det heter. Tycker att jag har kunnat hålla det i schack genom detta, men det är klart, jag har semester nu och har tagit det väldigt lugnt också.

I morse på morgonpromenaden med hundarna så möttes jag av en min hästs hagkompis som var på rymmen. Fick slänga hem hundarna och hämta in rymlingen. Det är väl ungefär 1-2 km promenad tillbaka till sommarhagen därifrån jag hittat honom. Väl där så fick jag fixa till staketet som han hade mejat på ett ställe. Nu är jag hemma igen och har så ont så jag nästan gråter:cry:

Trodde nästan inte att jag skulle klara av att ta mig hem igen från sommarhagen, men det gick om jag tog korta kliv och vaggade fram.

Jag förstår allvarligt inte hur jag ska kunna gå tillbaka till jobbet efter semestern (har drygt två veckor till). Har inte bf förräns den 15 oktober så det är ett tag kvar tills dess.

Jag har ansökt om havandeskapspenning men inte fått svar ännu.

Hur fungerar det med sjukskrivning om man har sådan svår foglossning att man knappt kan stå och gå några längre stunder?
Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Jäkla foglossning!

Jag har ungefär som du tror jag. Jag har känt av foglossningen sen v 15 ungefär, men de sista 2-3 veckorna (är i v 30 nu) har det blivit MYCKET värre. Jag har ett jobb där jag går rätt mycket, utomhus, i kuperad, dock ganska jämn terräng. Där har jag fått dra ner på gåendet så mycket det bara går.

Jag använder alltid stödbältet, och ska jag mer än 100 m här hemma på gården så cyklar jag. Cykling får man faktiskt inte ont av.

Jag har inte kunnat mocka/sopa stallgången på 2-3 månader, det sköter min sambo. Häromdagen syndade jag ändå lite och sopade vår minimala stallgång på typ 6 m2. Jag fick så ont att jag blev tvungen att ta en Panadol och lägga mig och vila med kudde mellan knäna i 2 timmar.....:crazy:

En annan dag var vi på museum, jag trodde i min enfald att jag skulle klara att gå sakta med små steg på slätt golv i någon timme. Tur att det fanns bänkar att sitta på där kan jag säga....:crazy:

Jag har bara 2 veckor kvar på jobbet innan jag går på ledigt. Jag har lite semester att ta ut och sedan är det så att här i Finland måste man börja ta ut moderskapsledighet senast 30 vardagar före BF. Så jag tänker försöka stå ut.

Jag tror säkert att du skulle kunna bli sjukskriven, så ont ska man ju inte behöva ha....

Akupunktur har jag inte provat dock, tycker du att det hjälper?:idea:

Akupunkturen har hjälpt tidigare, men nu verkar det inte räcka till...

Är visst väldigt individuellt hur mycket eller lite det hjälper.

Receptfria värktabletter typ panodil hjälper mig inte ett dugg :(

Usch vad jobbigt det låter. :(

Håller tummarna & hoppas på att du får HP, för isf får du ju den from 15/8. Ring till FK och kolla, dom borde ju vara klar med det ärendet nu, det är ju bara ca 1 månad kvar...ibland är dom ju lite sega. Minns att jag var tvungen att ringa & höra med dom ang min HP osså då jag inte hade hört någonting och var orolig. Men allt var klart & jag fick det.

Vad jobbar du med?

Jag jobbar på en förskola, med de allra minsta barnen 1-3 år, så det är ju en hel del lyft, upp och ner på golvet och mycket stående och som jag känner nu så kommer det inte att funka:cry:

Hade hoppats på att kunna jobba så länge som möjligt...

Vet precis!
Jag fick ont i typ vecka 10 :mad: och var sjukskriven de sista 3 månaderna. Inte roligt!! Men fk var jättebra, det var ingen diskussion alls.
Överansträng dig verkligen INTE. Det får man äta upp efter förlossningen!! Finns de som känner av fogarna flera år efter, för att de inte tog det tillräckligt lugnt när fogarna protesterade under graviditeten. Om man redan fått besvären ordentligt finns ingen träning som hjälper, promenader hjälper inte, du ska bara vila dig. Och sedan ta det piano någon månad eller två efter liten kommit också. Så slipper du värre besvär!

Får du ont av att jobba, sjukskriv dig. Absolut. Din kropp är det viktigaste just nu, förstör den inte.

Har pratat med en på försäkringskassan, hon sa att jag nog får vänta en månad med att få reda på om jag får havandeskapspenning eller inte. Påpekade att jobbet nog vill veta lite i förväg om jag ska jobba eller inte, hp gäller ju från 15 aug och om en månad är det ju den 10:e aug...

Frågade även om det nu är så att jag har så ont att jag inte kan jobba, ska jag uppsöka en läkare och bli sjukskriven?

Fick ett litet snorkigt svar, ja det är inte säkert att det räcker...

(Har ju varit lite prat om att även fast en läkare sjukskriver en kan man inte vara säker på att få ersättning från försäkringskassan).

Hon kompletterade i alla mina papper med att jag ha foglossning.

Så, nu är det väl bara att vänta och se. Ska prata med min bm nästa vecka hur jag ska göra. Har två veckors semsester till och sedan är tanken att jag ska jobba heltid:eek: vilket jag i dagsläget inte kommer att kunna klara av!

Jahapp, avslag på havandeskapspenning:mad:

Pratade med barnmorskan i dag, och hon ska ta kontakt med en läkare som sjukskriver mig 25% från och med måndag och två veckor framåt, så får vi se hur det fungerar.

Det är bra att börja med deltidssjukskrivning, om fk godkänner det och man behöver heltid sen så brukar det ju gå bra!
Osis med hp, det är ganska svårt att få i ditt yrke vad jag förstått - av någon dum anledning :mad:

Ja på baksidan av avslaget stod det:

När kan du få havandeskapspenning?

*Om det i arbetet regelbundet förekommer tunga lyft.
(Vet inte vad som räknas som tungt, men vi har barn som väger uppåt 20 kg som behöver hjälp av och på gungan, i och ur vagnen vid vilan etc.)

* Om det förekommer arbetsmoment med vissa svårare rörelser (Hmm, ständigt upp och ner från golvet, plocka saker som ligger på golvet, sitta vid låga bord, torka av låga bord efter maten, plocka i och ur diskmaskin dagligen, etc.)

* Om arbetet till stor del måste utföras stående eller innebär ensidiga belastningar av rygg eller ben. (Jag står och går säkert 80% av min arbetstid, men det kanske inte räknas...)

Det verkar som om reglerna blivit tuffare nu from 1 juli då en i samma trappuppgång som jag fick barn i april och hon arbetar på förskola och fick hp.

Förra året hade vi två förskollärare på mitt jobb som blev gravida som bägge fick havandeskapspenning UTAN problem på 100%, en tjej som jobbar både på fritids och i förskolan fick all sin tid i förskolan till havandeskapspenning.

I år så fick en tjej 25% hp dvs den tid hon var själv i barngrupp annars skulle resten av personalen fixa hennes lyft tyckte försäkringskassan... Kul för dem med högre arbetsbelastning och bra det kändes för den tjejen också. :( Det verkar som de har dragit åt svångremen här i Umeå i alla fall...

Javan

Det är så sjukt orättvist att det skall spela roll vad man skriver på lappen eller vilken handläggare man får om man skall få hp .. ? Eller hur kan en förskolelärare få men inte en annan? Gör de inte samma jobb? Vad jag förstår skall handläggarna ha klara regler att utgå ifrån. Men vad vet jag :confused:
Se till att bli sjukskriven om du har foglossning. Den skall INTE belastas, jag låg vaken inatt pga fogarna och min bebis kom 2 april ... kan de inte bara SLUTA göra ont nu?

Min barnmoska sa att det är just dagispersonal och skolpersonal ofta får avslag på HP.
Dom yrkena anses tydligen inte vara påfrestande för kroppen.

Men det är ju JÄTTESTOR skillnad att vara lärare för 7-8 åringar och i en småbarnsgrupp. Jag förstår att jag inte skulle få HP (sökte för övrigt inte heller då jag inte behövde) men mitt jobb går ju att anpassa. Ex man kan prata med en 7-8 åring som jag har att nu får ni komma till fröken om ni vill ha hjälp då jag måste få sitta ner och inte kan gå runt i klassrummet (fungerade utmärkt för övrigt!).

Men man kan ju som inte be en 2-åring att byta blöja och hoppa upp själv på skötbordet?

Jag tycker att förskolepersonal i småbarnsgrupper LÄTT kvalificerar sig för HP men kanske inte grundskollärare. Förstår faktiskt inte att ts inte fått HP då det är så mkt lyft och liknande hela dagarna som är omöjliga att undvika?

Javan

kl

Hur känns foglossning? Idag när jag red för första gången på ett tag så fick jag så sjukt ont när jag hoppade av! Det kändes som en kniv skar upp ganska nära svanskotan underifrån och jag kunde inte gå på ena benet, för varje gång jag gjorde det så gjorde det helt galet ont! Kan det vara foglossning?

//Julia

När jag lyssnade av mitt mobilsvar under kvällen så hade en handläggare ringt från fk. Brevet som jag fått var inte ett avslag utan en första bedömning. Enligt de nya reglerna uppifrån så får inte förskollärare hp om det inte föreligger "särskilda besvär", vilket min foglossning räknas som. Jag skulle be min bm skriva ett intyg om min foglossning och skicka in till dem.

Hon bad om ursäkt för brevet som var lite dåligt förmulerat, var någon ny på fk som författat det...

Så nu ska jag ringa min bm i morgon och be henne skriva ett intyg så får vi se vad som händer!

Det kan nog kännas på lite olika sätt. För mig så känns det mest i ljumskarna och i själva underlivet, när det är som värst känns det som om någon sticker in en kniv mellan benen på mig och vrider runt:(

Har även känt av långt ner i korsryggen, men det har blivit bättre nu när jag tagit det lugnt under semestern.

Ibland kan man även få ischiaskänningar under graviditeten...

Måste tala om att jag nu har blivit beviljad full havandeskapspenning tack vare min bm intyg om min foglossning! :laugh:

Jag skulle blivit sjukskriven pga foglossningar men gick på HP redan i v.28 (eller om de var i v.26?)

Var sjukskriven halvtid mellan v. 14-18 var inga problem alls med FK där emot min läkare, som själv var höggravid, som påstod att foglossningar beror på att man går upp i vikt :mad: och hon ska jobba vägg i vägg med barnmorskemottagningen :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka