Jahapp.. Då behöver jag lite tips igen..

Grängesberg

Trådstartare
Jag är ju "ridhästmänniska" som hittat travsporten i och med mitt nya jobb. Det är verkligen spännande med trav.

"Gubbarna" vill nu att jag ska prova att köra häst! :eek:
Har ni några bra tips till en nybörjare?

Jag har visserligen kört en shettis när jag jobbade på ridskolan, vi var tvungna att vara med i STC ungdomssatsning en gång i tiden.. Men av det minns jag inte så mycket.

Vad ska man tänka på?`Vad ska man absolut inte göra osv..

Berätta om era första körupplevelser och ge mig stöd... ;)

PS.. Självklart kommer jag att tilldelas en mycket snäll häst och en riktig kusk i samma vagn första gången. Dom hade någon form av vagn där man kunde åka 2 i.

Sv: Jahapp.. Då behöver jag lite tips igen..

Håll blicken långt fram, som när du kör bil och håll lagom kontakt med munnen... Sen det viktigaste Slappna av och njut... :)

Ok!
Ska försöka att tänka på det..

Men hur 17 vänder man hela paketet?
Jag antar att jag kommer att åka på en grusväg i skogen. Att vända verkar knepigt! När man rider är det ju liksom bara att vända om. Nu ska ju hela vagnen med också. :D

Det ska bli spännande, mycket spännande, fast jag undrar om jag kommer att klara av det. :confused:
Det ser ganska svårt ut.

Provåkte i en sulky idag, he he he, det skulle ni sett.. :rofl:
Skulle se om jag öht kunder sitta i en sådan där tävlingsvagn med benen fram. Tränaren till hästarna höll i själva vagnen och jag klängde mig upp med stor möda. Hur i hela friden jag ska komma upp i den när en häst står och stampar det vågar jag inte ens tänka på.

När jag väl hade satt mig till rätta då kutade tränaren iväg!! :eek: Med mig asgarvandes i sulkyn! Han kutade runt på stallplan! He he, det måste ha sett bra kul ut!

Jag tyckte det gick jäkla fort! Vart nästan yr i skallen när vi svängde och som vi skrattade!

När jag körde första gången, så var det med min egen som jag ridit i "tusen" år:smirk: Fick köra själv i rygg på en annan å så har jag lärt andra å kört med! En snäll häst i rygg på en annan;) /C

Börja med en snäll och lugn häst,gärna i en hage eller stubbåker så att det finns gott om space! lycka till M

Det beror lite på hur hästarna är vana att svänga... Men en typ bakdelsvändning brukar man kunna ta sig runt med de flesta hästar, även om en del då är inlärda att kasta sig iväg i full fart... ;)

Men jag tror inte att det blir några problem, du har ju en van kusk med dig oxå! Och du, det är svårare att sitta i en sulky som en människa drar, man har faktiskt lite stöd i tömmarna, och det blir stadigare när en häst drar...

Och något att tänka på när man ska hoppa upp i vagnen, baken först, och sedan slänga över benen!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp