Jaha, vad gör man?

Kratus

Trådstartare
Har funderat på detta nu nästan en vecka...
Min pålle har gått rätt så dåligt hemma nu ett tag och vi har tagit ett par steg bakåt ifråga om att kunna arbeta ute på skogsvägarna. Så skulle vi iväg och träna för tränare. Dagen innan gick han som en kratta, han som brukar kunna bli lite tung i handen tryckte upp nacken och låste ryggen så att det kändes som att rida på en liten, smal hoppponny utan hals. :crazy:
Då tänkte jag så klart; Gud va skönt att vi ska träna imorgon så att jag får hjälp att komma ur detta då jag kände att jag inte klarade att ta mig ur det själv.

Vad händer då på träningen? Jo, han är hur mjuk och fin som helst och tränarn har aldrig sett honom gå så bra någonsin! :eek: Man både ser och känner hur arbetsvillig han är och han lyssnar bra, kommer upp med manken och lättar i handen till ett lagom stöd. :bump: Jag fick en helt annan sits och det blev inte lika "jobbigt" att rida!
Hur kul som helst, MEN jag kunde ju inte få hjälp med mitt problem! Tränaren kunde inte förstå att han skulle gått så illa dagen innan. :o

Så vad gör man med en häst som går som en klocka för tränare? Någon gång kan han väl gå dåligt så att jag kan få tips och råd hur jag ska kunna rida ur såndant här?
Eller är det bara att tacka och ta emot och rida på när man är hos tränarn och bara lulla omkring hemma? :angel:

Sv: Jaha, vad gör man?

Låter som det sitter hos dig faktiskt.
Du kanske hänger upp dig på något när du rider ensam och så blir problemet värre och värre efterhand du rider?
När du kommer bort till tränare kanske du mödar dig om att rida lite mer sensibelt och då svarar din häst på det?

Vet ej om jag har rätt, men detta är rätt vanligt.

Jag känner igen mig! Jag rider så jäklarns bra när jag rider för tränare. Jag vet precis vad jag ska göra, hur jag ska göra det och när jag ska göra det.

När jag rider själv så blir jag tveksam, vågar inte "förstöra" genom att säga till och kanske få konfrontationer när jag rider själv = hästen går sämre.

Jag försöker verkligen jobba med det här, jag vill ju utvecklas i min ridning och då räcker det inte med att rida bra en, två gånger i veckan. Jag måste rida bra varje dag. Det har blivit bra mycket bättre nu, med det är en bit kvar innan jag rider lika bra som jag gör för tränare.

Jo, jag har också tänkt på det, men samtidigt så hade han gått jättebra hemma på skogsvägarna en längre period innan så jag vet inte. Han har sådana nerperioder, eller vi kanske jag ska säga, men det spelar ingen roll. Han går (nästan) alltid bra för tränare, de gånger han gått dåligt för tränare är för de tränare som inte funkat för oss som ekipage.

Det kanske har att göra med att han älskar ett riktigt hårt dressyrpass, vilka är svåra att få till om man inte har någon som står där och säger åt en att RIDA. :angel:
Tänk om man skulle ha råd att rida för tränare flera gånger i veckan. :angel:

Men visst rider man bättre för tränare, men det kan ju inte bara ha med det att göra?

Ja, men precis, fast jag känner att jag blivt mjukare i min ridning... Jag har ett bättre tålamod och klarar idag av att rida igenom problem i stället för att bara; " :devil:-la häst lyssna på vad jag säger!" Men samtidigt så hur mycket tålamod man har så kommer man till en gräns där det tryter, fast oftast har jag lärt mig att känna igen tecknen och slutar rida för att slippa börja bråka. Och då händer det att jag måste sluta innan jag fått igenom honom.

Men samtidigt så har min häst blivit mer samarbetsvillig även om han alltid har älskat att arbeta. Förut så gick han emot och kunde börja konstra när han tyckte att något var försvårt/han inte förstod.

Gud vad svamligt detta känns, det är så svårt att förklara!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 881
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar