Jaha, så vad gör jag?

malinsky

Trådstartare
Var på löshoppning (typ clinic med både råd och träningstips per individ, exteriörbedömning osv) med Lars Berglund i helgen.. min häst var jätteduktig fastän han aldrig hade hoppat innan :love:

I den exteriörbedömning som han gjorde så poängterade han att iom att jag har en häst som är framavlad för att dra vagn, även gör detta då han behöver dessa muskler, annars kommer han inte att hålla! Iom att pennigapåsen är nästan tom, kan jag tömköra med tyngd bak? Vad behöver jag då???

Jag vet att ni pratar om att nåla tråd just pga frågor som denna, men tills dess måste jag få vara besvärlig :o

Fick även springa benen av mig när Lasse fick mig att visa upp hans "uppvisningstrav" som går i 190 knyck, benen upp i det blå, svansen upp som en fana.. ja, han är riktigt vacker min häst :love:

I övrigt tyckte han nog (fast han sa det aldrig så direkt) att jag var knäpp som inte redan körde med min häst.. :D

Sv: Jaha, så vad gör jag?

Intressant att han sa så, undrar om han har några belägg för det eller han bara tyckte du skulle köra hästen!

Du kan dra ridbaneharv, så gör han nytta med. Vet du vad en pinnharv är?
såna här brukar finnas på gamla gårdar. fråga runt lite, eller bygg nåt själv som du kan raka banan med tex.

Andra saker man kan dra är bildäck med fälg, kan koppla ihop 2-3 däck. Blir ganska tungt.Det är viktigt att du har svängel till och en bra sele-lok eller bra bröstsele. Träna långsamt, det blir stor påfrestning att börja dra tungt, och när du väl känner att hästen orkar, så kör intervaller.

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

snigelfarmor skrev:
Intressant att han sa så, undrar om han har några belägg för det eller han bara tyckte du skulle köra hästen!

/jenny

Ja, jag ångrar att jag inte bad honom förtydliga.. men iom att min häst har lång, ganska vek rygg, rätt så plant kors och har dåligt med muskler på rumpan.. överdrivet så ser han ut som Lucky Lukes (stavning?) häst över rumpan.. det är alltså de musklerna för att fylla ut utrymmet som behövs.

Han sa ngt om att - Annars så går han bara och "vevar med sina ben" sådär högt och har ingen ryggverksamhet.. öhh., nej, jag kom inte ihåg! :devil:

Då kanske körningen är mer ett sätt att bygga muskler eller? När han måste dra tungt kanske ha koncentrerar sig mer på det än uppvisningslooken:smirk: Om du fixar en lös svängel kan du hänga fast nästan vad som helst bakom:D Du kan ju också passa på att tolk under vintern, eller försök låna en släde och loksele av någon så blir det ju tungt att dra. Men börja lite lätt och öka på eftersom.

Liknande trådar

C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur