jaha, nu ska katten flytta IGEN.

jos

Trådstartare
bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=606018
efter noggrant övervägande har vi insett att det bästa är att åtminstone testa att flytta hem katten till min far, alltså från lägenhet med väldigt begränsad utegång och då alltid kopplad - till hus med trädgård och skog och så mycket utevistelse som möjligt.

vad behöver man tänka på då?
jag har hört att man ska hålla katten inne ett par veckor när den kommer till ett nytt hem, är det för att den ska tappa bort orienteringen och inte försöka springa hem? behövs det när man haft henne i lägenhet i ett par månader, eller är det bara att släppa ut henne med en gång (efter någon dag givetvis)?
OM hon skulle börja bråka med de andra katterna, det känns som risken är stor, vad gör jag då?
kortsiktigt - hur får jag bäst isär dem? häller vatten på dem? :crazy:
långsiktigt - kommer de vänja sig vid varandra eller kan jag ge upp med en gång om de inte kommer överens?

jag återkommer säkerligen med fler frågor, skulle vara tacksam att få lite respons och tankar..
//jos med prinsesskatten.

Sv: jaha, nu ska katten flytta IGEN.

Har inte läst någon bakgrundsfakta men: Jag hade gjort så att jag låtit katten vara inne ett par dagar, så den hinner förstå att "nu bor jag här". Sedan skulle jag ha den kopplad ute 2-3gng så h*n kan bekanta sig med omgivningarna litegrann. Efter det skulle jag släppt ut katten och försökt hålla lite uppsikt över den. De brukar ju inte gå så långt i början... :idea: Om h*n skulle börja bråka med en annan katt så är det egentligen bäst att inte blanda sig i. Visst kan de verka grymt att stå och se på när de slåss, men låter man katterna "göra upp" en gång så brukar det bli frid och fröjd senare...

Bara mina tankar och tips om hur jag hade gjort om det var min katt... Lycka till!! :bump:

tack så mycket, det var ungefär så jag resonerade också, förutom det där med att de slåss... :crazy: men de brukar alltså klara att fixa till en rangordning själva?

nu har kattskrället bott i nya huset lite drygt ett dygn. hon och de två gammelkatterna (eh, ja, mest hon) morrar och fräser och håller sig på betryggande avstånd från varandra. det har inte varit några slagsmål ännu i alla fall. är det bra eller dåligt?
måste de brottas för att hitta rangordningen eller förstår de sånt ändå genom att bara stirra och morra?
oftast slutar det med att gammelkatterna låååååååångsamt smyger iväg medan tilda sitter kvar. innebär det att hon redan bestämmer?

gosh. jag är verkligen värdelös på kattpsykologi, har aldrig behövt flytta ihop katter såhär förut.

Om de inte slåss är det bra, man märker om de slåss för att markera eller och det är krig på allvar. Jag hade väntat längre än ett par dagar med att släppa ut henne, vänta tills läget är stabilt inomhus så hon inte får för sig att flytta till ett ledigt revir istället för ett som redan är upptaget.

ja, det har jag också tänkt. ska ta ut henne i koppel nån dag när jag har tid så hon får titta på skogen och så, men det dröjer nog ett par veckor innan jag släpper henne.

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 473
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve