Jaha nu har det hänt.

KungTulle

Trådstartare
En hund som jag nästan känner har blivit dödad av en annan hund i Malmö.

Den dödade hunden hette Nikki och var en foxterrier. Han lyckades ta sig ut ur sin familjs trädgård. Det kom nämligen en hund på gatan som Nikki hatade!

Den hunden hade sommaren innan överfallit Nikki å det grövsta så Nikki hamnade på djursjukhuset och det var ren tur att han klarade sig den gången.

Vid första överfallet var Nikki oskyldig, men nu hade ju Nikki klarat sig om han inte hade lyckats ta sig ur trädgården denna gång. Men hundar tänker ju inte efter före och det var ett ögonblicks verk.

Hunden som bet ihjäl Nikki är en annat slags terrier, ja ni vet den sortens blandning av diverse som de senaste åren orsakat många olyckor runt om i Sverige.

Enligt en tidning hade den som ledde den större terriern en munkorg i handen, och hunden slet sig och kom lös. Eftersom jag har en kompis som bor i de kvarteren och är där ofta vet jag att denna hund varit inblandad i många incidenter som kunde ha gått illa innan, förutom den gången som Nikki hamnade på sjukhuset. Hade munkorgen suttit på hade Nikki levt.

Hundslagsmål mellan normala hunddraser går ju betydligt lättare att avbryta än när det gäller kamphundsraser.

Det hela är väldigt tragiskt.

Hade Nikkis ägare haft ett bättre staket hade Nikki levt, hade den andre hundens ägare haft munkorgen på hade Nikki levt. Hade bägge ägarna haft full kontroll på sina hundar hade kanske slagsmålet inte utbrytit. Åtminstone hade kanske det hela kunnat avbrytas av ägarna innan mer än mindre skavanker hunnit ske på bägge hundarna.

Nu var ju Nikki en foxterrier. Det är käcka, modiga hundar med mycket vilja och ganska hetsigt lynne. Avlade för att jaga räv. Dvs de har ju också kamp i sig liksom den större blandrasterriern.

Vill nog egentligen inte döma någon. Men det hade ju varit trevligt om man även i fortsättningen kunnat se Nikkis käcka svartvita uppenbarelse ibland i Limhamn, på promenad med matte.

/KT

Sv: Jaha nu har det hänt.

Klargörande.

Den stora terriern kom gåendes i koppel på gatan utanför. Nikki smet ur trädgården och anföll den stora terriern. Stor terrier tappas. Fullt krig utbryter. Och Nikki blir ihjälbiten.

Så denna gång var det inte så att den större hunden slet sig och var den som anföll. Den försvarade sig.

/KT

Det är alltid trist när hundslagsmål slutar med dödlig utgång.

Jag har en foxterrier hane, men han har inte det där adrenalinet att slåss, enda gången han visat sådan instinkt var när jag blev hotad av grannens border collie, men då var han duktig att lyda. (Samma bordercollie som anföll och bet grannens malinois eller hur det stavas, och som sedan anföll och bet grannens dotter)

foxterriers är ju väldigt snabba, så har de bara möjlighet att klara sig bara de springer undan.

Tråkigt när sånt händer, men tycker ändå att ägaren till den andra borde haft munkorgen på, eftersom hon vet om att den lilla hunden bor där. Eller uppfatta jag de hela fel. Hon hadde ju kunnat föregå med gott exempel och haft den på. För alla som inte sett kommer säkerligen anklaga den större hunden. Mvh Hanna

Visst är det sorgligt när hundar biter andra hundar, speciellt när resultatet har dödlig utgång men jag kan faktiskt tycka att både den ihjälbitna terriern och terrierägaren får skylla sig lite själva. Hade jag varit kamphund hade jag inte pallat en ettrig fox heller...

Tråkigt när sånt händer, men tycker ändå att ägaren till den andra borde haft munkorgen på, eftersom hon vet om att den lilla hunden bor där. Eller uppfatta jag de hela fel. Hon hadde ju kunnat föregå med gott exempel och haft den på. För alla som inte sett kommer säkerligen anklaga den större hunden. Mvh Hanna

Jo dom måste ha vetat att Nikki bodde i just den trädgården. Både Nikki och den större hunden har bott i området länge. Men det ligger precis intill en liten park dit många går med hundarna på snabbisrundor, när man inte har tid att gå långa rastrundan ner till strandområdet.

/KT

Anklaga och anklaga, i det här fallet är det ju den mindre hunden som orsakat det. Detta är alla storhundsägares mardröm. En mindre hund provocerar tills det smäller, och då går det illa-för den lilla.

DÄREMOT, om den större hunden var belagd med munkorgstvång, eller om ägaren hade anledning att misstänka att hunden kunde bli farlig, då skulle såklart munkorgen varit på, och inte i handen!

Visst är det sorgligt när hundar biter andra hundar, speciellt när resultatet har dödlig utgång men jag kan faktiskt tycka att både den ihjälbitna terriern och terrierägaren får skylla sig lite själva. Hade jag varit kamphund hade jag inte pallat en ettrig fox heller...

Iofs, men Nikki hade troligen inte anfallit den andre om det inte var just den hunden som passerade. Nikki hade ju blivit anfallen av den innan och så blivit svårt sargad.

Trädgården är inhägnad men självklart kunde det ha gjorts bättre. Annars hade ju inte Nikki sluppit ut.

/KT

DÄREMOT, om den större hunden var belagd med munkorgstvång, eller om ägaren hade anledning att misstänka att hunden kunde bli farlig, då skulle såklart munkorgen varit på, och inte i handen!

Precis och ganska många i de kvarteren- både hundägare och icke hundägare har tyckt att den här hunden varit rätt obehaglig. Det har hänt incidenter innan, men vad jag vet är det första gången resultatet blivit så här eländigt.

/KT

Iofs, men Nikki hade troligen inte anfallit den andre om det inte var just den hunden som passerade. Nikki hade ju blivit anfallen av den innan och så blivit svårt sargad.

Fast jag tycker faktiskt inte att det spelar så stor roll. Klart att en större hund gör mer skada än en mindre men många små, framförallt terriers kan konsten att reta gallfeber på hundar. Nu känner ju inte jag till hela historien men frågan är ju vem som startade det förra slagsmålet också.
Som storhundsägare har man självklart ansvar för sin hund men en rymmande terrier är väldigt svårt att skydda sig mot.

Och glömska jag lyckades få namnet på foxterriern litet fel. Han heter Nikko inte Nikki.

Men som sagt han var vad man skulle kunna säga en bekantas, bekantas, bekantas hund. :).

Jag har hälsat på hunden ett par gånger bara och sagt "hej, fin hund. Är det han som är Nikko?" till ägaren...

/KT

För mig känns det fel att få det till att det var den större hundens eller dess ägares fel då denna hund faktiskt var kopplad. Även fast de slagits tidigare. Hade den stora haft munkorgstvång, OK, men så vitt jag förstått hade den inte det. Visst, hundägaren har alltid ansvar för vad ens hund gör, men det är inte alltid lätt att hinna med när en terrier kommer rusandes, och då den stora hade mycket "kampraser" (vad jag förstått) i sig var det troligtvis naturligt för denne att ta till våld då den blir attackerad.
Visst hade det varit en annan ras hade kanske utgången varit en annan, men det lär vi väl aldrig få veta.

Visst är det tragiskt att det händer, och jag lider med Nikkos ägare.

Anklaga och anklaga, i det här fallet är det ju den mindre hunden som orsakat det. Detta är alla storhundsägares mardröm. En mindre hund provocerar tills det smäller, och då går det illa-för den lilla.

Visst, den lilla hunden har sprungit fram till denna hund, men det är ändå den stora hundens ägares ansvar att inte ha en aggressiv hund i offentlig miljö utan munkorg.

Tyvärr måste jag säga att de flesta hundägare jag mött i Limhamn har VÄLDIGT DÅLIG koll på sina hundar... Man går över hela trottoaren, har noll koll på sina hundar och tar inte i hunden vid möte. Har reagerat enormt på det, jag har aldrig varit med om något annat ställe i Sverige där hundägare haft så dålig koll på sina hundar!

Min granne och h*ns schäfer blev förresten svårt bitna helt oprovocerat av en lös amstaff här för inte länge sedan... Man blir tyvärr inte förvånad, inte här...

Läskigt, jag blev lite ställd när jag såg att en foxterrier som heter Nikki blivit ihjälbiten - jag har en foxterrier som heter Nikki. Lite OT men jag blev lite chockad.

Läskigt, jag blev lite ställd när jag såg att en foxterrier som heter Nikki blivit ihjälbiten - jag har en foxterrier som heter Nikki. Lite OT men jag blev lite chockad.

Japp det kan jag livligt förstå. Jag fick tårar i ögonen när jag såg Nikki på bild i tidningen. Jag kände ju igen hunden den liknade ju en jag kände till... och sedan när jag insåg att det var just den hunden......

Hoppas nåt sånt aldrig händer din hund....

/KT

*kl*

Fast samtidigt skulle inte jag ha munkorg på hunden (om den inte verkar vara helt kockobahia i huvudet förstås) för tänk om den lilla foxterriern istället hade varit en stor rottis eller schäfer eller annan bjässehund om den kopplade hunden inte kunnat försvara sig..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Hundrelation

Hästrelaterat

Tillbaka