Jägarkårens hundkunskaper..?

Sv: Jägarkårens hundkunskaper..?

Krasst sett så är det svårt att ha jämtar, laikor och gråhundar inomhus, de flesta trivs inte inne, för tjock päls. De håller dessutom gärna låda och är inte så domesticerade som många andra hundar är, mer urhund. Men det är ju ingen ursäkt att inte behandla dem väl, de kan ju iaf få en stor hundgård med rätt mått och ett drägligt liv.
Känner en uppfödare av laika och weimaraner. Hon har 6 laikor i olika åldrar och 2 av dem kan tänka sig att vara inne, de andra vill inte ens följa med in, de vill stå i hundgården och se vad som händer... Dessa hundar bor i små "flockar", dvs 3 och 3 och de klarar det utmärkt. Samtliga är trots det lydiga och socailiserade och får komma ur hundgården minst en gång om dagen på motion eller träning.

Weimaranersen bor inomhus, men står i hundgård på dagarna, och de trivs inte alls, visst en stund, men sen är det ett jäkla tjut därifrån...

Generalisering, men ofta är nog spetsar ute i hundgård för att de helt enkelt trivs bättre där. Drevers tillhör det gamla gamet mycket och de har kvar sina värderingar och därmed ofta kavr den dåliga hundhållningen. Jämför då dessutom fågelhundarnas arbete med en drever ex, fågelhunden ska samarbeta med föraren vilket kräver nån sorts relation. Drevern släpper du på morgonen och kopplar på kvällen, 2 mil därifrån och du har då hittat den tack vare pejl...

//E

lady_vip skrev:
Tränade agility en dag (har tävlat en del och min terrier är superduktig) och hon ville inte göra slalomen ordentligt, eftersom hon är 8 år och tränat sen hon var 8 månader och jag anser att hon kan det så blev jag förbannad, skällde lite på henne för att det var allvar... Agilityfolket blev ursura och tyckte att det hörde inte hemma där, nej visst inte, men prova att träna agility med en tysk öht, det handlar rätt mycket om diciplin och hela tiden vinna strider... Det tänket finns inte alls och bruksfoket förstår inte hur mycket pondus en sån liten hund innehåller, jaktfolket vet precis vad som finns i denna lilla förpackning och skulle aldrig sticka fingrarna år en tysk...

Ibland kan man kombinera, men dikena är djupt grävda diciplinerna emellan.

//E

Det är nog lite olika bland olika agilityfolk... På våran klubb så tävlar ledarna med terriers av olika slag så det är helt okej att ta i sin hund utan att någon protesterar... Nu menar jag förstås i rätt lägen men det tror jag att du förstår! På samma sätt så får var och en fundera ut bästa belöning/straff för sin hund dock med hjälp av ledarna. Med våran springer så har vi i princip skippat godis helt och det värsta straff han kan tänka sig är att inte få fortsätta på banan, så när han spårar ur, vilket kan hända ibland så är det bara att ta honom av banan och antigen sätta honom passiv brevid eller om man är riktigt arg, sätta undan honom helt och hållet och sedan hjälpa någon annan. En stund senare gör han sitt bästa för att vara en till lags... :angel:

Hundgårdar har jag inget emot. Har en själv.......

Måste bara motargumentera lite. Min gråhund skulle aldrig fixa att bo i hundgård. Om jag lämnar henne ute så "skriker" hon tills hon får komma in igen. Hon har sin flock här inne och det vet hon. Däremot så drar hon iväg på egna turer om jag skickar henne (eller om gröset är grönare på andra sidan). Men det är väl som med många andra raser att det är olika personligheter och levnadssätt från första början. Våran har ju alltid bott inne och sovit i sängen.

Jag har stött på många olika jägare. Allt ifrån sådana hundar som kommer ut endast under jakten, hundar som tävlas i lydnad och jagas med men bor i hundgård till dom som lever i familjen. Jag kan nog hålla med om att den yngre generationen bryr sig mer om sin hund och tränar lydnad vid sidan av jakten. Tror att jakttidningar och jaktfilmer har stor del i det. Ser man tex Tomas Ekberg jaga med sina hundar fattar man kanske hur det "ska gå till".

Håller med. Vissa hundar föredrar att vara ute och även om det kan se hemskt ut med hundar som bor i hundgård så behöver det inte vara illa alls, förutsatt att det är en genomtänkt hundgård och hundarna motioneras och pysslas om av ägaren varje dag. Jag är uppvuxen med samojeder och jämtar och även om de hundarna väldigt gärna vill vara inne med oss människor (och det har de alltid fått vara) så har det inte tagit mer än 20-30 minuter innan de står vid ytterdörren och flämtar. Men har man hundar som måste vara ute i princip dygnet runt ställs ju högre krav på ägaren. Ägaren får då vara ute med hundarna om inte hundarna kan vara inne med ägaren.

Jag som är en del i jägarkåren har träffat många av dessa " jaktkändisar" och nån sån där större koll är det väl inte egentligen, bara när kameran är på.

Kom att tänka på ett jaktprogam som gick om jakt för stående fågelhund med 2 eller 3 gordon setters där de skulle visa upp en bra fågeljakt.. Så mycket som hundföraren skrek på de hundarna lär där inte varit en fågel kvar, för de var definitivt inte klara för den typen av jakt och det var rent ut sagt pinsamt att se. Men det var kändisjakt, så då ska man visa det ändå...

//E

Angående hundgårdar. Jag har en jämte som sedan valp bott inomhus med hundlucka ut till hundgård vilket innebär att han får gå ut och in som han vill, och 90% av den tiden är han inne!
Kvällstid riktigt springer han och lägger sig i sin säng bredvid matte, sitter vi i soffan så ligger han oxå i soffan, gärna med huvudkudde osv :D
Mao, det är väl hur de blir vana vid.

Visst, men jag vet också många som är köpta som inomhus hundar som har blivit omplacerade pga att de inte klarade av att vara inomhus. Min före detta hade inte mindre än 3 olika spetsar som bodde dygnet runt i hundgård, de ville inte vara inne trots att 3 andra hundar bodde inne...

//E

Attt fågelhundsägare ofta har lydigare hundar än de som har drivande hundar beror nog på att det inte går att jaga med en odresserad fågelhund, det jaktmomentet (nu menar jag stående fågelhundar) kräver mycket mer dressyr och kommunikation mellan hund och förare än exempelvis drivande hundar.

Jag är uppvuxen med jakthundar och en pappa som utbildar dressyrinstruktörer. Han räknas nog till den "hårdare" skolan, men skulle aldrig komma på tanken att tex kräva sådana saker av en valp som trådskaparen skrev om. Det går ju inte att generalisera, det finns alltid rötägg som har tokiga idéer. Själv hör jag till dem som tycker att man ska kunna kräva lydnad av hunden utan en massa mutor såsom godis, men SJÄLVKLART ska man berömma hunden (med rösten eller en omklappning) när den gör rätt!

Angående hundgård eller inte så är det så olika från hund till hund. Våran jämte är van vid att stå i hundgård sen hon var valp och tycker det är världens naturligaste sak, hon tycker det är jättemysigt att ligga uppe på sitt utsiktstorn och hålla koll på omgivningarna. Taxen däremot, som hävdar att hon är tax och inte hund, undviker in i det längsta att gå till hundgården. Men så behöver hon bara vara där när det inte är någon hemma.

Eftersom jag själv inte jagar utan min sambo sköter den biten så har jag inte sett överdrivet många jaktprogram men det du skriver stämmer säkert. Men dom programmen jag sett verkar det som om hundföraren har koll. Sen om det är den personen som dresserat sin hund eller om dom köpt den "färdig" vet man ju aldrig.

Jag var på en mässa tidigare i år där en instruktör tog in vanligt folk från publiken och tittade på deras hund, såg ett problem och rättade till det på 5 minuter (om nu ett problem kan rättas till på 5 minuter :) ) Det var allt ifrån hanhund som hatade andra hanhundar till hundar som drog i kopplet. Okej, vissa saker han sa tog jag åt mig men herre gud vilket sätt han tillrättavisade hundarna. Hans dotter var med och visade sin valp på 14 veckor. Kommer inte ihåg rasen men det var någon fågelhund. Denna (stackars) hund kunde mer allmän dressyr än min 6åring här hemma. Ska inte en valp få lov att vara valp iallafall ett tag? Jag tränade också min valp från dag ett men allt var ju på lek och jag krävde inte fot av henne när hon var 14 veckor. Lite överdrivet enlig mig.

Visst har det även med vana att göra, men ingen av de "välpälsade" spetsar min familj haft har föredragit inomhus före utomhus och de har ändå fått välja, om än utan hundlucka, de behövde bara signalera så släppte vi in/ut dem.

Var på samma mässa, och vet precis vem du menar... Det är väl vad jag kallar koppeldressyr, och stämmer inte in alls på mina tankar... Och som du säger, när de är valpar ska saker och ting lekas fram, de ska inte ha några krav på sig. Sen är många fågelhundar lättdresserade, Loka va skitlätt fram tills hon var 16 månader, då började hon se sig om i livet. Hon är fortfarande lättränad och kan mycket som jag inte lagt så mycket krut alls på... Så att jämföra en spets och en weimaraner är ju svårt.

Känner flera i dessa jaktprogrammen, och vissa av dem är ju superduktiga, andra har bara haft tur och har fått ta bort flera hundar. Känner en av Sveriges mest anlitade hundföreläsare, har jagat med honom sen jag var barn. Folk tror att han är född med silversked i munnen och inte ved vad han snackar om, men ack så fel de har, han är en pärla. Så jaktlivet är fullt av myter....

//E

*haha känner igen mig! Vår Tysk är också ganska svårtflörtad och ingen man sticker ner näven till utan att känna honom eller att han har fått hälsa först i lugn och ro. Dock världens goaste inne, mysig och kelig, och en duktig jakthund..

Sen har han väl inte världens bästa grundlydnad, han kan basic. Sitt, ligg, fot, hit, stanna, loss.. Sen har han ju special kunskaper med, sitt fint och rulla runt :smirk:

Det enda som vi inte har kunnat få ur honom är att jaga katterna och hästarna men det får man kanske ta.. Inget större problem för vår del! Älskar ju honom precis som han är!

Till saken hör att det är brorsans första hund och alla sa att han var galen som köpte en Tysk! "En sån går ju inte att ha bland folk eller inomhus" Lilla vovven ligger i sängen och sitter i knäet..

Jag har lärt mig att det finns rötägg inom bägge kategorierna. Det finns jägare som har mycket att lära ut till oss andra hundägare men så finns det dom som man inte ska lyssna på likadant är det bland brukshundsklubbfolk.

Är själv jakthundsägare och i vår familj har vi alltid haft jakthundar dvs gråhundar. Det är så kul när en del jägare kommer med sina fördomar ang. hundar som faktiskt kan vara allt från kelgris till jakthund.

Ni kan inte ana hur många gånger jag har hört att en jakthund som bor inne fungerar aldrig till att använda i jakt nä utan de ska minsann sitta i hundgård för annars blir det inga tag i dom. Våra gråhundar har funkat mycket bra i alla tider och mkt beror nog på kemin och samspelet mellan ägare och hund.

Nuvarande tik som vi har är en rejäl en. Ett psyke utan dess like och man får inte visa sig svag för detta är en hund som är äckligt intelligent. Men lydnaden finns och hon fungerar ypperligt som jakthund även om hon sover inne i soffan om nätterna.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 330
Senast: WildWilma
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 008
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama